Při srovnání aut provozovaných v Německu v roce 2015 a 2008 vychází, že se dalo ušetřit celkově 9,3 milionu tun CO2. A to i při zohlednění skutečnosti, že počet vozidel v registru vzrostl ze 41 na 44,5 milionu. Místo toho se množství emitovaného oxidu uhličitého zvýšilo téměř o pět milionů tun na 112,3. S tím je pochopitelně spojená i vyšší spotřeba.
Příčinou je vyšší poptávka po silnějších a větších crossoverech s SUV, která tak sráží snahy výrobců o pokroky v oblasti snížení spotřeby.
Cena paliva je totiž podle odborníků stále poměrně nízká a zákazníci tak spotřebu při výběru vozu tolik neřeší. Více je lákají koně a kilowatty, průměrný výkon vzrostl u nově prodaných z 98 koní v roce 1996 na 163 za prvních devět měsíců roku 2016.
Velké změny v těchto trendech experti nečekají. Probíhající kauza dieselgate snižuje poptávku po úsporných vznětových motorech, navíc stále přísnější ekonormy je pravděpodobně brzy vyhubí úplně (čtěte více). Ferdinand Dudenhöffer z univerzity v Duisburgu očekává, že podíl „nafťáků“ klesne z dnešních 50 % na 40 % v roce 2018. Navzdory finančním pobídkám v tomto ohledu moc nezmění ani elektromobily.
Automobilky tak čeká tvrdý oříšek. Zájem o diesely klesá, elektromobily nejsou na takovém vzestupu, jak někteří čekali, a lidé chtějí vyšší a vyšší výkon. Jak tedy vyhovět zákazníkům a splnit zároveň stále drsnější limity emisí CO2? I to je možná důvod, proč se udávaná spotřeba stále víc vzdaluje od reálných hodnot (čtěte zde).