VW představil úpravy „cinklých“ TDI: nový software a úprava sání

  12:55aktualizováno  15:17
Úprava většiny naftových automobilů z německého koncernu Volkswagen, které mají problém s emisemi oxidů dusíku, bude trvat méně než hodinu. Volkswagen už má plán pro svolávání těchto vozů v Evropské unii a představil připravované úpravy.

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto. Jde o motory TDI předchozí generace označené výrobním kódem EA 189.

Vývojáři museli přijít s co nejjednoduššími a nejefektivnějšími úpravami, které bude možné provést na vozech s různým kilometrovým nájezdem a opotřebením motoru. Volkswagen prohlašuje, že zvolené úpravy mají za úkol upravit množství vypouštěných emisí, ale neměly by mít vliv na výkon a spotřebu motoru. Koncern však dodává, že to nemůže v současné situaci garantovat. Přesnější informace mají být známy až po proměření všech variant motorů, kterých je v kombinaci s velkým počtem modelů vybavených danými motory obrovské množství.

„Všechna vozidla jsou i nadále po technické stránce bezpečná a plně provozuschopná, a proto mohou být bez omezení používána v silničním provozu,“ ubezpečuje v oficiálním prohlášení německý koncern.

V Evropské unii se aféra týká 8,5 milionu automobilů. Zhruba 5,2 milionu vozů se čtyřválcovými motory o objemu 2,0 litru bude podle Volkswagenu vyžadovat pouze softwarovou úpravu, která zabere asi 30 minut.

U tří milionů aut se čtyřválcovými TDI o objemu 1,6 litru bude zapotřebí fyzická úprava, práce by však měla trvat méně než hodinu. Do sání mechanici autorizovaných servisů nainstalují mezi vzduchový filtr a takzvanou váhu vzduchu plastový mezikus s mřížkou, který Volkswagen nazývá „flow transformer“. Ten lépe usměrní proudění vzduchu a umožní tak přesnější měření množství nasávaného vzduchu. Flow transformer má omezit turbulence v proudění před senzorem. Přesné určení množství vzduchu na vstupu do spalovacího prostoru je důležité pro správné řízení spalování. Mřížkou omezený průřez sání ovšem bude v tomto případě fungovat jako ucpávka, dá se tedy čekat, že by mohla vzrůst spotřeba paliva.

Plastový díl se vloží mezi vzduchový filtr a měřič množství nasávaného vzduchu.

Německý úřad pro motorová vozidla (KBA) již uvedené úpravy schválil. Návrh řešení pro zbývajících 300 tisíc vozů s tříválcovými motory o objemu 1,2 litru Volkswagen dosud nedokončil, úřadu by ho však měl předložit do konce listopadu. Předpokládá se, že u těchto vozů bude stačit softwarová úprava.

Volkswagen si již na svolávání automobilů k úpravě dal stranou 6,7 miliardy eur (přes 180 miliard korun). Firma uvedla, že tuto rezervu nehodlá snížit, ačkoli budou úpravy vozů v Evropě jednodušší, než se předpokládalo. Původně se čekalo, že některé z motorů budou muset dostat dodatečně montovaný systém SCR, který odlučuje oxidy dusíku s pomocí chemické reakce s roztokem močoviny (AdBlue).

Podle informací magazínu auto.cz Škoda Auto vykoupila od majitelů desítky až stovky aut s inkriminovanými motory, na kterých bude představené úpravy testovat. Vozy s emisními úpravami mají projít životnostními zkouškami podobně jako nová auta.

Mluvčí koncernu VW upozornil, že zatím není jasné, jaké budou celkové náklady spojené s emisním skandálem. Podle analytiků by po zahrnutí pokut a výdajů na právní spory mohly překročit 40 miliard eur (bilion korun), napsala agentura Reuters. Svolávání aut pro úpravu motorů TDI začne v lednu a automobilka počítá, že ve 28 zemích EU bude trvat celý příští rok.

Volkswagen zdůrazňuje, že prezentované řešení neplatí pro severoamerický trh.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Diář petrolheada: Do Mostu za klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...