Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vytápění domů znečišťuje vzduch více než auta, spočítali Italové

  14:06aktualizováno  14:06
V Itálii spočítali, že domácí topení tvoří více než polovinu emisí oxidů uhlíku a třicet procent mikročástic. Vytápění tak vytvoří více znečišťujících látek než automobily.

Ilustrační snímek | foto: MAFRA

V Itálii je 56 % budov v nejnižší energetické třídě G, tu nejvyšší (A) splňují jen dvě procenta staveb. Na Apeninském poloostrově je 55 procent obydlí starších 40 let, ve městech je to dokonce 75 procent domů. Na vytápění veřejných budov včetně škol dnes Itálie vydá ročně dvě miliardy eur (v roce 2007 to bylo 1,6 miliardy).

Obnova vytápění za modernější ve dvaceti velkoměstech by snížila množství emisí až o polovinu. Znamenalo by to ovšem investici ve výši miliardy eur, uvádí deník La Repubblica.

Na energetickém fóru pořádaném v Miláně k tomu vědci z tamní polytechniky uvedli, že pokud by se v tomto velkoměstě na severu Itálie nahradilo deset procent nejméně efektivních, nejstarších a nejvíce znečišťujících topenišť, mělo by to na vyčištění ovzduší stejný efekt, jako kdyby se Milán na šest týdnů uzavřel automobilovému provozu. Pro ilustraci: průměrná roční teplota v Miláně je 12,4 stupňů Celsia, v Praze 9,22.

Za posledních dvacet let se emise pevných částic u aut díky modernějším čistším motorům a obnově vozového parku snížily o 60 procent, zaznělo na fóru. U systémů domácího vytápění je ovšem obměna mnohem pomalejší. Výsledkem je to, že oproti roku 1990 se objem pevných částic z vytápění zdvojnásobil a oproti automobilové dopravě jich vytváří třikrát více, píše list La Repubblica.

I přesto je Itálie mezi světovými leadery v energetické efektivitě za Německem a na úrovni Japonska. V energetické efektivitě dopravy je dokonce první, uvádí italský deník. Prý je to kvůli vysokým cenám elektřiny, kterou Itálie nevyrábí z jádra nebo uhlí.





Nejčtenější

Chyby ve videu Tesly
Testovací drahou autonomních aut bude dálnice mezi Brnem a Bratislavou

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Shodli se na tom ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a...  celý článek

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

Ilustrační foto
Filtry pevných částic jsou stále drahé, v Česku je nemá až milion aut

Počet aut bez filtru pevných částic nebo s poškozeným filtrem se loni v tuzemsku zvýšil až o 45 000 vozů. Vyplývá to ze zjištění ÚAMK. Celkově jezdí v Česku až...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda představí do roku 2025 pět elektroaut, Vision E bude první

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, která zde prodá nejvíce svých vozů. Na autosalon v Šanghaji...  celý článek

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.