Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vytápění domů znečišťuje vzduch více než auta, spočítali Italové

  14:06aktualizováno  14:06
V Itálii spočítali, že domácí topení tvoří více než polovinu emisí oxidů uhlíku a třicet procent mikročástic. Vytápění tak vytvoří více znečišťujících látek než automobily.

Ilustrační snímek | foto: MAFRA

V Itálii je 56 % budov v nejnižší energetické třídě G, tu nejvyšší (A) splňují jen dvě procenta staveb. Na Apeninském poloostrově je 55 procent obydlí starších 40 let, ve městech je to dokonce 75 procent domů. Na vytápění veřejných budov včetně škol dnes Itálie vydá ročně dvě miliardy eur (v roce 2007 to bylo 1,6 miliardy).

Obnova vytápění za modernější ve dvaceti velkoměstech by snížila množství emisí až o polovinu. Znamenalo by to ovšem investici ve výši miliardy eur, uvádí deník La Repubblica.

Na energetickém fóru pořádaném v Miláně k tomu vědci z tamní polytechniky uvedli, že pokud by se v tomto velkoměstě na severu Itálie nahradilo deset procent nejméně efektivních, nejstarších a nejvíce znečišťujících topenišť, mělo by to na vyčištění ovzduší stejný efekt, jako kdyby se Milán na šest týdnů uzavřel automobilovému provozu. Pro ilustraci: průměrná roční teplota v Miláně je 12,4 stupňů Celsia, v Praze 9,22.

Za posledních dvacet let se emise pevných částic u aut díky modernějším čistším motorům a obnově vozového parku snížily o 60 procent, zaznělo na fóru. U systémů domácího vytápění je ovšem obměna mnohem pomalejší. Výsledkem je to, že oproti roku 1990 se objem pevných částic z vytápění zdvojnásobil a oproti automobilové dopravě jich vytváří třikrát více, píše list La Repubblica.

I přesto je Itálie mezi světovými leadery v energetické efektivitě za Německem a na úrovni Japonska. V energetické efektivitě dopravy je dokonce první, uvádí italský deník. Prý je to kvůli vysokým cenám elektřiny, kterou Itálie nevyrábí z jádra nebo uhlí.





Nejčtenější

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

Tank Praga LT vz. 38
OBRAZEM: Hvězdou pražského srazu autoveteránů byl tank

Veteráni, dobové kostýmy, hudba, četníci a k tomu dokonce tank, takový byl XI. ročník srazu a výstavy historických vozidel, který se konal o víkendu v...  celý článek

Triumph Bonneville Street Cup
Žlutý sršeň Triumph Street Cup ponouká k lumpárnám

Tradiční výrobce motocyklů z Velké Británie poslal do světa další hodně nabroušený café-racer. Triumph Street Cup je jedním ze strojů rozvinuté rodiny mašin se...  celý článek

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

Další z rubriky

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Na cestách řádí slepí vrazi. Každý pátý řidič špatně vidí a neví o tom

Řidič, který špatně vidí, může být podle odborníků stejně nebezpečný jako ten, který před jízdou pil alkohol nebo požil drogy. Za varující přitom považují...  celý článek

Prodejní automat na luxusní vozy v Singapuru
VIDEO: V Singapuru prodávají supersporty jako colu, mají na to automat

Automat v Singapuru nabízí místo chipsů, nápojů nebo žvýkaček luxusní auta. Zákazník si v patnáctipodlažní budově vybere v přízemí na dotykové obrazovce typ...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.