Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vytápění domů znečišťuje vzduch více než auta, spočítali Italové

  14:06aktualizováno  14:06
V Itálii spočítali, že domácí topení tvoří více než polovinu emisí oxidů uhlíku a třicet procent mikročástic. Vytápění tak vytvoří více znečišťujících látek než automobily.

Ilustrační snímek | foto: MAFRA

V Itálii je 56 % budov v nejnižší energetické třídě G, tu nejvyšší (A) splňují jen dvě procenta staveb. Na Apeninském poloostrově je 55 procent obydlí starších 40 let, ve městech je to dokonce 75 procent domů. Na vytápění veřejných budov včetně škol dnes Itálie vydá ročně dvě miliardy eur (v roce 2007 to bylo 1,6 miliardy).

Obnova vytápění za modernější ve dvaceti velkoměstech by snížila množství emisí až o polovinu. Znamenalo by to ovšem investici ve výši miliardy eur, uvádí deník La Repubblica.

Na energetickém fóru pořádaném v Miláně k tomu vědci z tamní polytechniky uvedli, že pokud by se v tomto velkoměstě na severu Itálie nahradilo deset procent nejméně efektivních, nejstarších a nejvíce znečišťujících topenišť, mělo by to na vyčištění ovzduší stejný efekt, jako kdyby se Milán na šest týdnů uzavřel automobilovému provozu. Pro ilustraci: průměrná roční teplota v Miláně je 12,4 stupňů Celsia, v Praze 9,22.

Za posledních dvacet let se emise pevných částic u aut díky modernějším čistším motorům a obnově vozového parku snížily o 60 procent, zaznělo na fóru. U systémů domácího vytápění je ovšem obměna mnohem pomalejší. Výsledkem je to, že oproti roku 1990 se objem pevných částic z vytápění zdvojnásobil a oproti automobilové dopravě jich vytváří třikrát více, píše list La Repubblica.

I přesto je Itálie mezi světovými leadery v energetické efektivitě za Německem a na úrovni Japonska. V energetické efektivitě dopravy je dokonce první, uvádí italský deník. Prý je to kvůli vysokým cenám elektřiny, kterou Itálie nevyrábí z jádra nebo uhlí.





Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.