Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Euroštítky pro auta budou povinné, ohodnotí nástup i výhled z vozu

aktualizováno 
Evropská unie schválila rozšíření štítků, kterými budou muset být opatřeny nově prodávané automobily. K dosud povinným údajům o emisích a spotřebě přibudou nově informace o výhledu z vozu, komfortu nastupování a cenové efektivitě. Štítky budou povinné od 1. dubna 2016 a budou se lepit na čelní sklo.

Už několik let povinné štítky s údaji o spotřebě pohonných hmot a emisí CO2 se v autosalonech neujaly. Prodejci je k cenovkám přidávají, sami ovšem říkají, že se jimi zákazníci při výběru vozu neřídí. Nové opatření schválené v Bruselu to má změnit.

Emisní štítek

Označování aut emisním štítkem je povinné v celé Evropské unii od roku 2005. Jde o aplikaci ustanovení Evropského nařízení 245/2005 Sb. o náležitostech informačních štítků a plakátů s údaji o spotřebě pohonných hmot a emisích CO2 při prodeji nových osobních vozidel.

Štítek předepsané velikosti s údaji o spotřebě pohonných hmot a z ní vyplývající úrovni vypouštěných emisí CO2 musí být umístěn na každém nově vyrobeném osobním automobilu, nebo v jeho blízkosti na zřetelně viditelném místě. Stejný štítek ve formě plakátu pak musí být umístěn v prodejně aut pro každou značku, model a provedení vozu.

„Štítky dosud zákazníci přehlíželi, my z nich však chceme vytvořit efektivní nástroj při výběru vozu. Ke stěžejnímu údaji o spotřebě, který je pro velkou část zákazníků stále rozhodující, jsme se rozhodli po pečlivém výběru přidat další parametry zohledňující bezpečnost provozu a zájmy spotřebitelů,“ vysvětluje expert Evropské komise pro dopravu Johann Schuster.

Nově tak na štítek u auta přibude koeficient vyjadřující kvalitu výhledu z vozidla. Tento parametr zahrnuli tvůrci nové euronormy na základě požadavků odborníků na dopravní bezpečnost, dopravních policistů a evropských autoklubů. Nové vozy jsou kvůli vylepšování bezpečnosti mohutnější, mají široké sloupky a boubelaté tvary, které zhoršují orientaci řidiče. Více čtěte zde.

Interiér nové Škody Octavie RS

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

„Výhled trpí hlavně směrem vzad. Kreace designérů jsou zřídkakdy funkční a jdou proti zájmům bezpečného výhledu z vozu,“ vysvětluje Katrin Hörnerová z německého Výzkumného ústavu dopravní bezpečnosti. Podle odbornice se také není možné bezmezně spoléhat na kamery, radary a bezpečnostní prvky. Zatím však nebyla vytvořena přesná metodika měření a způsob udávání tohoto parametru na štítku tak, aby to bylo pro veřejnost dostatečně srozumitelné.

Druhý parametr vymysleli lékaři. Nově se bude hodnotit úroveň komfortu nastupování a vystupování z vozu. Specialisté na nemoci pohybového aparátu vítají rostoucí oblibu aut se zvýšenou karoserií, především typu MPV a SUV. Pohyblivost populace se v Evropě podle jejich zjištění zhoršuje, a to napříč všemi generacemi. Obzvlášť pak zavedení tohoto parametru také reaguje na stárnutí evropské populace, která trpí nemocemi pohybového aparátu a sníženou hybností. Jak se řídí seniorům čtěte zde.

Mazda CX-3

„Také u tohoto parametru se teprve bude tvořit metodika a měřicí škála,“ uvádí pro iDNES.cz Gerard Arnauld, jeden odborných konzultantů nové normy a specialista na nemoci pohybového ústrojí. Po představu uvádí, že nejhorší známku obdrží pravděpodobně nízké sportovní vozy, naopak vysoké SUV s nízkými prahy, do kterého se nemusíte ohýbat a zbytečně krčit nohy, bude hodnoceno velmi vysoko.

Nový štítek má kromě spotřeby zohledňovat například i výhled z okna.

Nový štítek má kromě spotřeby zohledňovat například i výhled z okna.

Poradí, jestli se vyplatí

Nejkontroverznějším nově zavedeným parametrem do informačního štítku bude cenová efektivita vozu. Ta má vycházet z náročné a drahé analýzy TCO (total cost of ownership), kterou používají při výběru vozů manažeři flotilových autoparků. Analýza TCO zhodnocuje celkové náklady provozu vozidla od nákupní ceny přes spotřebu pohonných hmot, servisní náklady až po prodejní cenu. Na analýzách nákladů staví svůj byznys leasingové firmy, ale vypracovávají je také samotné automobilky pro své interní potřeby. Proti tomuto opatření budou podle všeho automobilky silně bojovat. Podle informací ze zákulisí už kvůli němu francouzské a italské firmy vytvořily speciální týmy krizových manažerů.

Vít Pěkný, generální ředitel velkého pražského dealerství NH Car, které bude ve speciálním pilotním programu nové štítky v následujících měsících testovat pro jednu ze zastupovaných značek, předpokládá, že parametr celkových nákladů na vlastnictví a provoz vozidla bude v rozhodování zákazníků hrát klíčovou roli. Zavedení nové podoby štítků vítá. „Vůči zákazníkovi je to velmi vstřícný krok. Určitě to bude obrovská výhoda a pomoc,“ komentuje Pěkný pro iDNES.cz a dodává, že se ještě bude ladit podoba a umístění štítků na vozidle.

Štítek najde další využití

Kupujete auto?

Porovnáme vám nabídky povinného ručení a havarijního pojištění. Neplýtvejte penězi.

„Nová podoba štítku pro prodej nových automobilů se má podle představ tvůrců stát efektivním nástrojem při výběru ekologicky a ekonomicky smysluplného vozu,“ vysvětluje poradce eurokomisařů pro dopravu Ezio Coltelli. Podle informací ze zákulisí ovšem nemá zůstat jen u „pomoci“ spotřebitelům, výraznější tlak na třídění a značení aut podle různých parametrů, který se zavedením inovovaných štítků začne, je přípravou na efektivnější řízení dopravy a výběr daní.

„Ano, umím si představit, že daňové zatížení motoristů může být závislé na cenové efektivitě vozů. Pokud má někdo prostředky na vůz, který je z praktického hlediska ekonomickým nesmyslem, nebude pro něj jistě problém platit vyšší daně oproti tomu, kdo vybral lépe,“ popisuje Coltelli.

Stejně tak se nový štítek, který má být povinně viditelný na čelním skle v podobě malé známky, má stát novou emisní známkou. Ta se dnes používá například v Německu, kde omezuje vjezd méně ekologických vozidel do měst. Emisní zóny chtějí na stejném principu vybudovat i města v Česku.

Pneumatiky se už štítkují

„Tříparametrový“ štítek už je několik od roku 2012 povinný pro pneumatiky. Spotřebitelé jsou na nich informováni o energetické účinnosti pláště (vliv pneumatiky na spotřebu paliva), přilnavosti k mokré vozovce (schopnost brzdění pneumatiky na mokru) a hlučnosti pneumatiky při odvalování vyjádřené v decibelech. Více o štítcích pro pneumatiky čtěte zde

Apríl!





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.