Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Evropský parlament schválil přísnější pravidla pro emise aut

  12:18aktualizováno  12:18
Od roku 2021 bude limit pro průměrné emise oxidu uhličitého u nových aut prodávaných v Evropské unii činit 95 gramů na kilometr. Dosavadní pravidla počítají se snížením emisí na 130 gramů na kilometr do roku 2015.
Zavedený limit 95 gramů CO2 na kilometr se týká průměru všech osobních automobilů dané automobilky. Ve výhodě jsou tedy výrobci malých aut s menšími motory.

Zavedený limit 95 gramů CO2 na kilometr se týká průměru všech osobních automobilů dané automobilky. Ve výhodě jsou tedy výrobci malých aut s menšími motory. | foto: Reuters

Evropská komise původně navrhovala, aby nový limit platil již od roku 2020 a v tomto smyslu zněla i původní podoba dohody s členskými státy z loňského června. Pak se však proti postavilo Německo, které je předním výrobcem aut v Evropské unii.

Výsledkem je kompromis, podle kterého musí do roku 2020 splňovat nový limit pouze 95 procent nových automobilů. Pro všechny vozy bude limit platit od roku 2021.

"Konečná dohoda je i tak příznivá pro životní prostředí, ekonomiku EU i řidiče. Snižuje spotřebu pohonných hmot i emise oxidu uhličitého," uvedla nevládní ekologická organizace Transport & Environment.

Poslanci z frakce Zelených dnes nicméně hlasovali proti. Předsedkyně frakce Rebecca Harmsová uvedla, že jde o "ostudnou úlitbu německým výrobcům aut". Podle ní zmírnění pravidel zpomalí vývoj nových technologií, které by přinesly automobily s nižší spotřebou a menšími dopady na životní prostředí.

Také evropská komisařka pro ochranu klimatu Connie Hedegaardová ve svém komentáři připomněla německou aktivitu v tomto směru, když německy uvedla Ende gut, alles gut (Konec dobrý, všechno dobré). Dodala také, že automobilový průmysl potřebuje jasná pravidla pro své plánování a proto komise v příštích měsících připraví návrhy na období po roce 2020.

Zpravodaj celé iniciativy Thomas Ulmer připomněl, že zavedení nové direktivy povede ke "každoroční úspoře ve výši 15 milionů tun emisí CO2". "Náklady na inovace však musí být sociálně přijatelné a ekonomicky proveditelné, a to jak pro spotřebitele, tak pro výrobce," dodal.

Vstřícným krokem pro výrobce aut jsou rovněž takzvané superkredity, které zvýhodňují ekologičtější vozidla v nabídce automobilky a budou platit v letech 2020 - 2022.

Zavedený limit 95 gramů CO2 na kilometr se týká průměru všech osobních automobilů dané automobilky. Superkredity znamenají, že například auto s emisemi jen 50 gramů oxidu uhličitého si budou výrobci v tomto období započítávat jako dva automobily.

O snížení emisí se parlament, komise a členské státy dohadují již delší dobu. Nynější dohoda je kompromisem dosaženým poté, co ministři členských zemí zamítli předcházející dohodu z loňského června.

Dnes schválený kompromis by měly členské státy odhlasovat v příštích týdnech.

Autoři: ,




Nejčtenější

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Panamera Sport Turismo
Sport Turismo je první kombi porsche historie, cena je 2,6 milionu

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Porsche rozšiřuje nabídku novým směrem. Německá automobilka šokovala svět již mnohokrát, kombi ale ještě nikdy svým zákazníkům nenabídla.  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Motor Koenigsegg pro Spyker
Exoti si pomáhají: Spyker dostane motor Koenigsegg vyrobený 3D tiskem

Ženevský autosalon přinesl nejedno překvapení, ale od malé luxusní značky Spyker jej čekal málokdo. Oním překvapením nebyl samotný model C8 Preliator Spyker,...  celý článek

Ferrari Testarossa
Ferrari Testarossa

r.v. 1992, naj. 46 715 km, benzín
3 512 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.