Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Evropský parlament schválil přísnější pravidla pro emise aut

  12:18aktualizováno  12:18
Od roku 2021 bude limit pro průměrné emise oxidu uhličitého u nových aut prodávaných v Evropské unii činit 95 gramů na kilometr. Dosavadní pravidla počítají se snížením emisí na 130 gramů na kilometr do roku 2015.
Zavedený limit 95 gramů CO2 na kilometr se týká průměru všech osobních automobilů dané automobilky. Ve výhodě jsou tedy výrobci malých aut s menšími motory.

Zavedený limit 95 gramů CO2 na kilometr se týká průměru všech osobních automobilů dané automobilky. Ve výhodě jsou tedy výrobci malých aut s menšími motory. | foto: Reuters

Evropská komise původně navrhovala, aby nový limit platil již od roku 2020 a v tomto smyslu zněla i původní podoba dohody s členskými státy z loňského června. Pak se však proti postavilo Německo, které je předním výrobcem aut v Evropské unii.

Výsledkem je kompromis, podle kterého musí do roku 2020 splňovat nový limit pouze 95 procent nových automobilů. Pro všechny vozy bude limit platit od roku 2021.

"Konečná dohoda je i tak příznivá pro životní prostředí, ekonomiku EU i řidiče. Snižuje spotřebu pohonných hmot i emise oxidu uhličitého," uvedla nevládní ekologická organizace Transport & Environment.

Poslanci z frakce Zelených dnes nicméně hlasovali proti. Předsedkyně frakce Rebecca Harmsová uvedla, že jde o "ostudnou úlitbu německým výrobcům aut". Podle ní zmírnění pravidel zpomalí vývoj nových technologií, které by přinesly automobily s nižší spotřebou a menšími dopady na životní prostředí.

Také evropská komisařka pro ochranu klimatu Connie Hedegaardová ve svém komentáři připomněla německou aktivitu v tomto směru, když německy uvedla Ende gut, alles gut (Konec dobrý, všechno dobré). Dodala také, že automobilový průmysl potřebuje jasná pravidla pro své plánování a proto komise v příštích měsících připraví návrhy na období po roce 2020.

Zpravodaj celé iniciativy Thomas Ulmer připomněl, že zavedení nové direktivy povede ke "každoroční úspoře ve výši 15 milionů tun emisí CO2". "Náklady na inovace však musí být sociálně přijatelné a ekonomicky proveditelné, a to jak pro spotřebitele, tak pro výrobce," dodal.

Vstřícným krokem pro výrobce aut jsou rovněž takzvané superkredity, které zvýhodňují ekologičtější vozidla v nabídce automobilky a budou platit v letech 2020 - 2022.

Zavedený limit 95 gramů CO2 na kilometr se týká průměru všech osobních automobilů dané automobilky. Superkredity znamenají, že například auto s emisemi jen 50 gramů oxidu uhličitého si budou výrobci v tomto období započítávat jako dva automobily.

O snížení emisí se parlament, komise a členské státy dohadují již delší dobu. Nynější dohoda je kompromisem dosaženým poté, co ministři členských zemí zamítli předcházející dohodu z loňského června.

Dnes schválený kompromis by měly členské státy odhlasovat v příštích týdnech.

Autoři: ,






Nejčtenější

Bernhard Maier, předseda představenstva Škody Auto
Škoda chce zdvojnásobit výrobu, modely se mají mezi sebou více lišit

Šéf automobilky Škoda Bernhard Maier vidí budoucnost značky hlavně v elektromobilech a SUV. Design jednotlivých modelů chce více proměnit, aby byly jednoduše...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Namrzlé auto se sněhovou čepicí nesmí na silnici, policie bude přísná

Dopravní nehody způsobené padajícím ledem z návěsů kamionů evidují policisté v kraji každý rok. Letošní novela zákona přitom zakazuje řídit vozidlo, na kterém...  celý článek

Crashtest deformačních zón
VIDEO: Test deformačních zón ukázal, že měkčí auto může lépe chránit

Deformační zóny aut chrání posádku, ale mohou efektivně zmírnit následky nehody i u vozidla, do kterého bourají. Netradiční crashtest německého autoklubu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.