Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Evropský parlament schválil přísnější pravidla pro emise aut

  12:18aktualizováno  12:18
Od roku 2021 bude limit pro průměrné emise oxidu uhličitého u nových aut prodávaných v Evropské unii činit 95 gramů na kilometr. Dosavadní pravidla počítají se snížením emisí na 130 gramů na kilometr do roku 2015.
Zavedený limit 95 gramů CO2 na kilometr se týká průměru všech osobních automobilů dané automobilky. Ve výhodě jsou tedy výrobci malých aut s menšími motory.

Zavedený limit 95 gramů CO2 na kilometr se týká průměru všech osobních automobilů dané automobilky. Ve výhodě jsou tedy výrobci malých aut s menšími motory. | foto: Reuters

Evropská komise původně navrhovala, aby nový limit platil již od roku 2020 a v tomto smyslu zněla i původní podoba dohody s členskými státy z loňského června. Pak se však proti postavilo Německo, které je předním výrobcem aut v Evropské unii.

Výsledkem je kompromis, podle kterého musí do roku 2020 splňovat nový limit pouze 95 procent nových automobilů. Pro všechny vozy bude limit platit od roku 2021.

"Konečná dohoda je i tak příznivá pro životní prostředí, ekonomiku EU i řidiče. Snižuje spotřebu pohonných hmot i emise oxidu uhličitého," uvedla nevládní ekologická organizace Transport & Environment.

Poslanci z frakce Zelených dnes nicméně hlasovali proti. Předsedkyně frakce Rebecca Harmsová uvedla, že jde o "ostudnou úlitbu německým výrobcům aut". Podle ní zmírnění pravidel zpomalí vývoj nových technologií, které by přinesly automobily s nižší spotřebou a menšími dopady na životní prostředí.

Také evropská komisařka pro ochranu klimatu Connie Hedegaardová ve svém komentáři připomněla německou aktivitu v tomto směru, když německy uvedla Ende gut, alles gut (Konec dobrý, všechno dobré). Dodala také, že automobilový průmysl potřebuje jasná pravidla pro své plánování a proto komise v příštích měsících připraví návrhy na období po roce 2020.

Zpravodaj celé iniciativy Thomas Ulmer připomněl, že zavedení nové direktivy povede ke "každoroční úspoře ve výši 15 milionů tun emisí CO2". "Náklady na inovace však musí být sociálně přijatelné a ekonomicky proveditelné, a to jak pro spotřebitele, tak pro výrobce," dodal.

Vstřícným krokem pro výrobce aut jsou rovněž takzvané superkredity, které zvýhodňují ekologičtější vozidla v nabídce automobilky a budou platit v letech 2020 - 2022.

Zavedený limit 95 gramů CO2 na kilometr se týká průměru všech osobních automobilů dané automobilky. Superkredity znamenají, že například auto s emisemi jen 50 gramů oxidu uhličitého si budou výrobci v tomto období započítávat jako dva automobily.

O snížení emisí se parlament, komise a členské státy dohadují již delší dobu. Nynější dohoda je kompromisem dosaženým poté, co ministři členských zemí zamítli předcházející dohodu z loňského června.

Dnes schválený kompromis by měly členské státy odhlasovat v příštích týdnech.

Autoři: ,




Nejčtenější

Měření emisí u dieselového motoru na STK. U auta se sleduje teplota oleje a...
Dieseloví zabijáci škodí dál. Hon na auta bez filtru zůstal na papíře

Nezabíjí sice přímo jako při dopravní nehodě, přesto mají na svědomí jen u nás stovky životů kvůli škodlivinám, které vypouštějí do ovzduší. Řeč je o...  celý článek

Neil Eamonn Smith na elektrickém skútru vycházejícím z legendárního stroje ČZ...
Českou motocyklovou legendu křísí Brit. Jeho prase jezdí na baterky

Brit Neil Eamonn Smith se nejdřív zamiloval do Prahy, pak si tu našel manželku i životní cíl: znovuobnovil ikonickou značku československých skútrů z 60. let. ...  celý článek

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka
VIDEO: Saze ve výfuku znamenají problém s filtrem pevných částic

Filtr pevných částic je dnes noční můra mnoha majitelů dieselových aut. Jednoduchým testem s rukavicí jsme ověřovali, v jakém stavu mají výfukovou soustavu...  celý článek

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

Filtr DPF (pevných částic)
Tahák do auta: kterých kontrolek na přístrojové desce se bát

Většina kontrolek na přístrojovém panelu auta se rozsvítí po nastartování, pak postupně zhasínají. Problém je, když nezhasnou, nebo když se rozsvítí za jízdy....  celý článek

Další z rubriky

Měření emisí u dieselového motoru na STK. U auta se sleduje teplota oleje a...
Dieseloví zabijáci škodí dál. Hon na auta bez filtru zůstal na papíře

Nezabíjí sice přímo jako při dopravní nehodě, přesto mají na svědomí jen u nás stovky životů kvůli škodlivinám, které vypouštějí do ovzduší. Řeč je o...  celý článek

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...
OBRAZEM: 24 hodin plných adrenalinu a únavy, to je slavné Le Mans

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový závod. Favorité na vítězství měli letos velké potíže a o dramata nebyla nouze....  celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.