Emisní limity mohou z aut udělat nedostupné zboží, varuje Ford

Rostoucí náklady na technologie splňující přísné emisní limity Evropské unie mohou způsobit, že se auta v budoucnu stanou nedostupná pro řadu zákazníků. Pro list Financial Times to řekl viceprezident automobilky Ford Jim Farley.

Kuga a další SUV mají velký podíl na rostoucím zisku Fordu v Evropě. | foto: Martin Mičánekpro iDNES.cz

Varoval, že automobilový průmysl by se mohl stát „elitářský“ a na nové vozy by dosáhli jen bohatí. „Potenciálně jsme vstoupili do nové éry, kde náklady na výrobu aut převyšují schopnost zákazníků zaplatit za ně. Cenově nedostupné vozy nikdo z nás vyrábět nechce,“ řekl listu Farley.

Naráží na fakt, že se EU rozhodla zpřísnit emisní nároky po skandálu německého koncernu Volkswagen, který přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku. A automobilky v Evropě z toho teď mají těžkou hlavu. Čekají je velké investice do vývoje technologií omezujících produkci škodlivin, ale ty nakonec stejně přenesou na zákazníky (více zde). Farley vyjádřil obavy hlavně o nefiremní zákazníky, kteří mají na nákup vozu omezenější rozpočet.

Ford se loni v Evropě vrátil po pěti letech do černých čísel, částečně díky prodeji užitkových aut a SUV. Dařilo se mu také doma v USA, kde byl nejprodávanější značkou vůbec. A letošní rok vypadá ještě slibněji. Za první tři měsíce 2016 vzrostl zisk před zdaněním v Evropě o 434 milionů dolarů, což je víc než za celý loňský rok. Celosvětově automobilka ohlásila nejlepší čtvrtletní výsledek v historii.

Podle dat Evropské asociace výrobců aut vzrostly prodeje Fordu v Evropě o téměř osm procent na 282 tisíc aut. Farley uvedl, že evropští zákazníci kupují hlavně větší modely aut typu SUV a auta vyšších tříd.

Automobilka u evropských zákazníků zabodovala také modelem Mustang, který se loni vydal poprvé mimo Spojené státy a je u Fordu modelem s nejrychleji rostoucími prodeji v Evropě. Automobilovou ikonu si od uvedení na trh objednalo 17 tisíc zájemců. V Německu se během března prodalo více mustangů než konkurenčního Porsche 911 a Audi TT, píše Financial Times.

Zájemci si ovšem počkají. Podle jednoho z britských dealerů je dodací doba více než rok. Z 3 750 vozů objednaných v Británii byla dosud doručena jen třetina. Vedle nečekaného zájmu je na vině také zdlouhavá logistika: mustangy se vyrábějí jen v USA.

Vedle rostoucího prodeje aut stojí za zvyšujícím se ziskem Fordu v Evropě také snižování nákladů. V roce 2012 firma zavřela dvě továrny ve Velké Británii a jednu v Belgii. O práci přišlo 5 700 lidí. A podle Farleye firma plánuje další škrty.

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...