Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Emisní limity mohou z aut udělat nedostupné zboží, varuje Ford

aktualizováno 
Rostoucí náklady na technologie splňující přísné emisní limity Evropské unie mohou způsobit, že se auta v budoucnu stanou nedostupná pro řadu zákazníků. Pro list Financial Times to řekl viceprezident automobilky Ford Jim Farley.

Kuga a další SUV mají velký podíl na rostoucím zisku Fordu v Evropě. | foto: Martin Mičánekpro iDNES.cz

Varoval, že automobilový průmysl by se mohl stát „elitářský“ a na nové vozy by dosáhli jen bohatí. „Potenciálně jsme vstoupili do nové éry, kde náklady na výrobu aut převyšují schopnost zákazníků zaplatit za ně. Cenově nedostupné vozy nikdo z nás vyrábět nechce,“ řekl listu Farley.

Naráží na fakt, že se EU rozhodla zpřísnit emisní nároky po skandálu německého koncernu Volkswagen, který přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku. A automobilky v Evropě z toho teď mají těžkou hlavu. Čekají je velké investice do vývoje technologií omezujících produkci škodlivin, ale ty nakonec stejně přenesou na zákazníky (více zde). Farley vyjádřil obavy hlavně o nefiremní zákazníky, kteří mají na nákup vozu omezenější rozpočet.

Ford se loni v Evropě vrátil po pěti letech do černých čísel, částečně díky prodeji užitkových aut a SUV. Dařilo se mu také doma v USA, kde byl nejprodávanější značkou vůbec. A letošní rok vypadá ještě slibněji. Za první tři měsíce 2016 vzrostl zisk před zdaněním v Evropě o 434 milionů dolarů, což je víc než za celý loňský rok. Celosvětově automobilka ohlásila nejlepší čtvrtletní výsledek v historii.

Podle dat Evropské asociace výrobců aut vzrostly prodeje Fordu v Evropě o téměř osm procent na 282 tisíc aut. Farley uvedl, že evropští zákazníci kupují hlavně větší modely aut typu SUV a auta vyšších tříd.

Automobilka u evropských zákazníků zabodovala také modelem Mustang, který se loni vydal poprvé mimo Spojené státy a je u Fordu modelem s nejrychleji rostoucími prodeji v Evropě. Automobilovou ikonu si od uvedení na trh objednalo 17 tisíc zájemců. V Německu se během března prodalo více mustangů než konkurenčního Porsche 911 a Audi TT, píše Financial Times.

Zájemci si ovšem počkají. Podle jednoho z britských dealerů je dodací doba více než rok. Z 3 750 vozů objednaných v Británii byla dosud doručena jen třetina. Vedle nečekaného zájmu je na vině také zdlouhavá logistika: mustangy se vyrábějí jen v USA.

Vedle rostoucího prodeje aut stojí za zvyšujícím se ziskem Fordu v Evropě také snižování nákladů. V roce 2012 firma zavřela dvě továrny ve Velké Británii a jednu v Belgii. O práci přišlo 5 700 lidí. A podle Farleye firma plánuje další škrty.

Autor:




Nejčtenější

Prototyp elektromobilu značky Mercedes-Benz.
Mercedes věří elektromobilům. Promění největší motorárnu, ušetří za lidi

Německý koncern Daimler věří v budoucnu hlavně elektrickému pohonu automobilů. Firma oznámila, že svoji největší motorárnu v Untertürkheim ve Stuttgartu...  celý článek

Autobaterie
Tahák do auta: zapojení startovacích kabelů

Nízké teploty znamenají vyšší zátěž pro autobaterii. Ta se při krátké cestě městem nestihne pořádně dobít a problém je na světě. Jak byste měli správně oživit...  celý článek

Veletrh Motocykl 2016
Motorkáři, budíček! Motoveletrhy zahájí za týden sezonu

Motorkáři se začnou probouzet ze zimního spánku. Už tradičně startuje jejich sezona začátkem března motocyklovými veletrhy.  celý článek

Projeli jsme padesátiletou motorku JAWA 250 Junior
Zážitek na celý život: zkusili jsme legendární Jawu Junák na okruhu

Letos slaví motocykl JAWA Junák, neboli JAWA 250 Junior, výročí 50 let. Vznikl v době, kdy se tato tradiční česká značka snažila držet krok se světovou...  celý článek

Ferrari 166 MM/212 Export Uovo z roku 1950
Autofotka týdne: Krásné vejce, kterým Ferrari pohrdl, míří do dražby

Giannino Marzotto, ve své době populární závodník a dědic textilních továren, měl tolik odvahy, že o tehdejších Ferrariho výtvorech veřejně řekl, že jsou...  celý článek

Škoda Octavia CNG 1,4 TSI CNG / 81 kW...
Škoda Octavia CNG 1,4 TSI CNG / 81 kW...

r.v. 2016, naj. 18 873 km, CNG + benzín
509 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.