Limit pro emise oxidů dusíku překračovaly v silničních testech britského ministerstva dopravy všechny vozy.

Limit pro emise oxidů dusíku překračovaly v silničních testech britského ministerstva dopravy všechny vozy. | foto: MD ČR

Nadměrné emise měla v britských testech na silnici všechna auta

  • 25
Povolené limity pro emise oxidů dusíku překročilo v reálném provozu všech 37 aut testovaných britským ministerstvem dopravy. Ale pouze Volkswagen měl podle jeho zjištění ve vozech zařízení k obcházení emisních testů, které stojí za největším skandálem v historii německé automobilky.

Testována byla auta více než 20 značek. U 18 starších vozidel se zjišťovalo, zda vyhovují emisní normě Euro 5. Devatenáct novějších aut se testovalo na přísnější normu Euro 6. Zákonný limit pro emise oxidů dusíku překračovaly v silničních testech všechny vozy.

„Je možné vidět, že všechny výsledky jsou podstatně vyšší než tento limit, přičemž nejlepší výsledky jsou zhruba třikrát vyšší a nejhorší jsou zhruba desetkrát vyšší,“ uvedlo ministerstvo k výsledkům aut testovaných na normu Euro 5.

Ministr dopravy Robert Goodwill ovšem upozornil, že automobilky se nedopustily ničeho nelegálního. Výrobci automobilů totiž musejí v současnosti dodržovat jen prahové hodnoty pro laboratorní testy. Testování emisí v reálném provozu bude využíváno od příštího roku.

Nejhorší výsledek ze starších aut měl v silničních testech hatchback Vauxhall (Opel) Insignia od americké firmy General Motors, emise u něj překročily limit více než desetkrát. Mezi novějšími auty dopadl při měření v reálném provozu nejhůře crossover Peugeot 3008, emise byly skoro čtrnáctkrát nad povoleným limitem pro laboratorní testy.

Mechanismus umožňující falšování emisních testů měl však podle ministerstva jenom německý Volkswagen. Největší evropská automobilka již loni přiznala, že tento software instalovala po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů společnosti Škoda Auto. V Británii se aféra týká 1,2 milionu aut.

Podle médií dospěl k obdobnému závěru jako britské ministerstvo při testování naftových aut také německý úřad pro motorová vozidla KBA. I podle něj v testech emisí podváděl jen Volkswagen, přestože určité nesrovnalosti prý byly zjištěny také u vozů jiných značek. Kompletní zpráva KBA má být zveřejněna koncem tohoto měsíce.

,