Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový renault vypouští emise jako auto z 80. let, tvrdí němečtí ekologové

  15:36aktualizováno  15:36
Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) tvrdí, že Renault Espace nové generace, který se prodává od letoška, v běžném provozu vypouští do ovzduší pětadvacetkrát více oxidů dusíku, než je povoleno, protože vyhověl testům Evropské unie prováděným za nerealisticky nízké teploty motoru.

Emisní test Renault Espace 1,6 dCi | foto: DUH

Automobil podle DUH při zahřátém motoru vypouští do ovzduší 2,06 gramu oxidů dusíku na kilometr. Limit Euro 6 přitom činí pouze 0,08 gramu a vůz ho prý splňuje pouze v případě, že má studený motor a že jsou zajištěny některé další specifické podmínky. Organizace svá tvrzení opírá o testy, které si objednala u univerzity ve švýcarském Bernu.

Espace 1,6 dCi s výkonem 118 kW vybavený šestistupňovým automatem, který měl najeto 12 300 kilometrů, nechala německá organizace otestovat v celkem devíti cyklech. Do normy se hodnoty vešly jen při dvou pokusech, které přesně splňovaly sledovaly postup pro laboratorní měření a auto mělo především studený motor. V ostatních případech ovšem espace překročil stanovené limity až pětadvacetkrát. Protokol z testu je zde (anglicky).

Emisní test Renault Espace 1,6 dCi

Automobilka Renault tvrzení DUH odmítla. Mimo jiné upozornila, že ve zprávě se připouští, že výsledky testů vykazují značný rozptyl a že jsou zapotřebí další měření. Firma rovněž zdůraznila, že espace stejně jako všechny její vozy odpovídá předpisům. „Renault učiní co nejrychleji veškerá potřebná opatření, aby výsledky testů analyzoval a objasnil,“ dodala. Americká automobilka General Motors již minulý měsíc odmítla podobná tvrzení DUH týkající se jejího modelu Opel Zafira (čtěte zde).

Studie DUH byla zveřejněna ve spolupráci s americkou nevládní organizací ICCT, která stála za odhalením skandálu kolem falšování emisních testů německou automobilkou Volkswagen. „Je neuvěřitelné, že se nyní na silnicích nacházejí takzvaná moderní naftová vozidla, která tímto způsobem poškozují vzduch, jenž dýcháme,“ uvedl spoluzakladatel ICCT Axel Friedrich a dodal, že naměřené hodnoty odpovídají emisím, které vypouštěly vozy koncem 80. let minulého století, před zaváděním Euro norem.

Podobný test jako DUH provedla britská televize BBC. S Volkswagenem Passat aktuální generace provedla testy v akreditované české laboratoři (více čtěte tady). Také tyto zkoušky ukázaly, že pokud měření neprobíhá za přesně specifikovaných laboratorních podmínek, vypouští několikanásobně více emisí. Stejně jako u Renaultu se jako stěžejní ukázal rozdíl mezi měřením studeného a zahřátého motoru.

Právě speciální management motoru, určený k tom, aby katalyzátory po nastartování studeného motoru rychle dosáhly provozní teploty, považují například úřady ve Spojených státech za podvodné zařízení. Německý úřad pro motorová vozidla (KBA) ovšem tento software nepovažuje za závadný ani nelegální.

Fotogalerie

Údaje největšího evropského autoklubu ADAC již dříve ukázaly, že naftové automobily řady značek včetně Renaultu Espace vypouštějí v přísnějších testech podstatně více emisí než při testech EU. Ekologické organizace a skupiny hájící práva spotřebitelů již delší dobu vyzývají Brusel ke zpřísnění evropských testů. Ty nyní považují za nedostatečné i některé automobilky, například firma PSA Peugeot Citroën, píše Reuters.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v září obvinila německý Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen pak přiznal, že software instaloval do zhruba 11 milionů aut po celém světě, včetně asi 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.

Prezident německého autoprůmyslu vše hází jen na VW

Zmatený přístup evropských úřadů k celé kauze Deiselgate korunuje svými prohlášeními prezident německého sdružení automobilového průmyslu VDA Matthias Wissmann. Aféra s manipulacemi údajů o emisích oxidů dusíku a oxidu uhličitého se podle něj týká pouze koncernu Volkswagen. „Žádná další automobilka není podezřelá z podobného chování, a proto by skandál neměl poškodit celý německý automobilový průmysl,“ říká.

„Naše sdružení má 600 členů, jak automobilek, tak jejich subdodavatelů. Manipulací se dopouštěla jediná firma, i když to je náš největší člen,“ komentuje Wissmann. „Zatím není žádný důvěryhodný důkaz, že by ještě nějaký další německý výrobce využíval software pro manipulaci údajů o emisích,“ uvedl dále a znovu zdůraznil: „Odmítám podezření, že se falšování dopouští všechny firmy v automobilovém průmyslu. Je to skandál jediné firmy.“

Prezident VDA se také jasně vyslovil, že manipulace s emisemi považuje za nepřípustné, ne-li dokonce za nezákonné. „Zřetelně jsme to také řekli vedení Volkswagenu. Ale největší tlak přichází z trhu a Volkswagen ví, že musí situaci sám rychle vyřešit,“ podotkl.

Aby se do budoucna podobné skandály neopakovaly, je podle Wissmanna třeba změnit testy, které se v Evropské unii využívají pro zjištění emisí. „Současný testovací cyklus byl zaveden v roce 1992, vybavení aut se od té doby výrazně změnilo. Potřebujeme nové testy, které by byly realističtější a jejichž hodnoty by se více blížily situaci v běžném provozu,“ řekl. Podle něj však není šance na vytvoření standardního celosvětového testovacího cyklu, protože Spojené státy a Čína se na něm nechtějí podílet.

Autoři: ,






Nejčtenější

Momentka z Rallye Příbram.
Pražský rallyesprint vyhrál Kostka, rekordman Pech nedojel

Tomáš Kostka s vozem Ford Focus WRC vyhrál poprvé v kariéře Pražský rallyesprint. Druhé místo ve 22. ročníku tradiční exhibice, která měla centrum na...  celý článek

Čínská kopie modelu Jawa 250 se jmenuje Xingfu
Bizar na dvou kolech: čínská jawa, sovětské BMW a skútr od Harleye

V historii motocyklů a skútrů existuje řada modelů, u kterých ani skalní znalci motocyklů na první pohled nemají šanci uhádnout značku a výrobce...  celý článek

Škoda 1101 Tudor
Autofotka týdne: První poválečná škodovka slaví sedmdesátiny

Jméno dostala první poválečná škodovka z angličtiny. Dnes už nepoužívaný termín „tudor“ označuje obecně typ dvoudveřové karoserie, vychází z anglického...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.