Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový renault vypouští emise jako auto z 80. let, tvrdí němečtí ekologové

  15:36aktualizováno  15:36
Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) tvrdí, že Renault Espace nové generace, který se prodává od letoška, v běžném provozu vypouští do ovzduší pětadvacetkrát více oxidů dusíku, než je povoleno, protože vyhověl testům Evropské unie prováděným za nerealisticky nízké teploty motoru.

Emisní test Renault Espace 1,6 dCi | foto: DUH

Automobil podle DUH při zahřátém motoru vypouští do ovzduší 2,06 gramu oxidů dusíku na kilometr. Limit Euro 6 přitom činí pouze 0,08 gramu a vůz ho prý splňuje pouze v případě, že má studený motor a že jsou zajištěny některé další specifické podmínky. Organizace svá tvrzení opírá o testy, které si objednala u univerzity ve švýcarském Bernu.

Espace 1,6 dCi s výkonem 118 kW vybavený šestistupňovým automatem, který měl najeto 12 300 kilometrů, nechala německá organizace otestovat v celkem devíti cyklech. Do normy se hodnoty vešly jen při dvou pokusech, které přesně splňovaly sledovaly postup pro laboratorní měření a auto mělo především studený motor. V ostatních případech ovšem espace překročil stanovené limity až pětadvacetkrát. Protokol z testu je zde (anglicky).

Emisní test Renault Espace 1,6 dCi

Automobilka Renault tvrzení DUH odmítla. Mimo jiné upozornila, že ve zprávě se připouští, že výsledky testů vykazují značný rozptyl a že jsou zapotřebí další měření. Firma rovněž zdůraznila, že espace stejně jako všechny její vozy odpovídá předpisům. „Renault učiní co nejrychleji veškerá potřebná opatření, aby výsledky testů analyzoval a objasnil,“ dodala. Americká automobilka General Motors již minulý měsíc odmítla podobná tvrzení DUH týkající se jejího modelu Opel Zafira (čtěte zde).

Studie DUH byla zveřejněna ve spolupráci s americkou nevládní organizací ICCT, která stála za odhalením skandálu kolem falšování emisních testů německou automobilkou Volkswagen. „Je neuvěřitelné, že se nyní na silnicích nacházejí takzvaná moderní naftová vozidla, která tímto způsobem poškozují vzduch, jenž dýcháme,“ uvedl spoluzakladatel ICCT Axel Friedrich a dodal, že naměřené hodnoty odpovídají emisím, které vypouštěly vozy koncem 80. let minulého století, před zaváděním Euro norem.

Podobný test jako DUH provedla britská televize BBC. S Volkswagenem Passat aktuální generace provedla testy v akreditované české laboratoři (více čtěte tady). Také tyto zkoušky ukázaly, že pokud měření neprobíhá za přesně specifikovaných laboratorních podmínek, vypouští několikanásobně více emisí. Stejně jako u Renaultu se jako stěžejní ukázal rozdíl mezi měřením studeného a zahřátého motoru.

Právě speciální management motoru, určený k tom, aby katalyzátory po nastartování studeného motoru rychle dosáhly provozní teploty, považují například úřady ve Spojených státech za podvodné zařízení. Německý úřad pro motorová vozidla (KBA) ovšem tento software nepovažuje za závadný ani nelegální.

Fotogalerie

Údaje největšího evropského autoklubu ADAC již dříve ukázaly, že naftové automobily řady značek včetně Renaultu Espace vypouštějí v přísnějších testech podstatně více emisí než při testech EU. Ekologické organizace a skupiny hájící práva spotřebitelů již delší dobu vyzývají Brusel ke zpřísnění evropských testů. Ty nyní považují za nedostatečné i některé automobilky, například firma PSA Peugeot Citroën, píše Reuters.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v září obvinila německý Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen pak přiznal, že software instaloval do zhruba 11 milionů aut po celém světě, včetně asi 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.

Prezident německého autoprůmyslu vše hází jen na VW

Zmatený přístup evropských úřadů k celé kauze Deiselgate korunuje svými prohlášeními prezident německého sdružení automobilového průmyslu VDA Matthias Wissmann. Aféra s manipulacemi údajů o emisích oxidů dusíku a oxidu uhličitého se podle něj týká pouze koncernu Volkswagen. „Žádná další automobilka není podezřelá z podobného chování, a proto by skandál neměl poškodit celý německý automobilový průmysl,“ říká.

„Naše sdružení má 600 členů, jak automobilek, tak jejich subdodavatelů. Manipulací se dopouštěla jediná firma, i když to je náš největší člen,“ komentuje Wissmann. „Zatím není žádný důvěryhodný důkaz, že by ještě nějaký další německý výrobce využíval software pro manipulaci údajů o emisích,“ uvedl dále a znovu zdůraznil: „Odmítám podezření, že se falšování dopouští všechny firmy v automobilovém průmyslu. Je to skandál jediné firmy.“

Prezident VDA se také jasně vyslovil, že manipulace s emisemi považuje za nepřípustné, ne-li dokonce za nezákonné. „Zřetelně jsme to také řekli vedení Volkswagenu. Ale největší tlak přichází z trhu a Volkswagen ví, že musí situaci sám rychle vyřešit,“ podotkl.

Aby se do budoucna podobné skandály neopakovaly, je podle Wissmanna třeba změnit testy, které se v Evropské unii využívají pro zjištění emisí. „Současný testovací cyklus byl zaveden v roce 1992, vybavení aut se od té doby výrazně změnilo. Potřebujeme nové testy, které by byly realističtější a jejichž hodnoty by se více blížily situaci v běžném provozu,“ řekl. Podle něj však není šance na vytvoření standardního celosvětového testovacího cyklu, protože Spojené státy a Čína se na něm nechtějí podílet.

Autoři: ,




Nejčtenější

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Další z rubriky

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Trable na dovolené? Návod, co dělat při bouračce nebo nehodě

Tisíce Čechů vyrážejí v létě autem na dovolenou. Přinášíme pár užitečných rad, jak se zachovat, když dovolenou překazí krádež auta, zavazadel a cenností či...  celý článek

Crashtest dětských autosedaček
Test upozornil na dvě nebezpečné autosedačky, jedna katapultovala dítě

Při nárazových zkouškách dětských autosedaček odhalil německý autoklub ADAC dvě smrtelně nebezpečné autosedačky. Jedna z testovaných katapultovala dítě při...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.