Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Německý autoklub: nízkoemisní zóny zlepšení ovzduší nepřinesly

  14:06aktualizováno  14:06
Zavedení nízkoemisních zón nepřineslo v sousedním Německu podle měření tamního autoklubu ADAC zlepšení kvality ovzduší. Ukázalo naopak, že snížení množství škodlivých částic je po jejich zavedení minimální. Podle Václava Špičky z Autoklubu ČR. to dokazuje, že doprava má na koncentraci prachových částic ve vzduchu jen malý vliv. Mnohem větší má prý počasí, hlavně déšť a vítr.

Inverze drží v Ústí nad Labem škodlivé látky v ovzduší jako pod pokličkou. Na smogu se velkou měrou podílí doprava. Ilustrační snímek | foto: Martin Adamec, MAFRA

"Neprotestujeme proti tomu zavedení, akorát upozorňujeme na to, že v Německu se to neosvědčilo, a za druhé, že je potřeba postupovat rozumně," vysvětlil Špička. Podle něho ke zlepšení čistoty ovzduší ve městech doporučuje ADAC využívat zejména takzvanou zelenou vlnu, při níž na křižovatkách svítí zelená při odpovídající rychlosti aut.

ADAC je největší autoklub v Německu a bojuje za zájmy motoristů. V roce 2010 prováděl měření prachových částic ve velkých německých městech s emisními zónami jako Berlín, Stuttgart nebo Mnichov a výsledky srovnával s kvalitou vzduchu ve městech, která omezení pro vjezd nezavedla.

"Ekologické zóny nepřinesly kýžený výsledek," uvedl tehdy předseda ADAC Peter Meyer, podle něhož testy žádné výrazné rozdíly mezi oběma skupinami měst nezjistily. Například ale berlínská senátorka pro životní prostředí Katrin Lompscherová tehdy oponovala, že výskyt prachových částic způsobený automobilovou dopravou se v Berlíně po zavedení zón snížil o třetinu. Od roku 2008 už zavedlo tyto zóny více než 60 německých měst.

Český autoklub citací německého výzkumu reagoval na rozhodnutí vlády, která tento týden schválila pravidla pro zavedení nízkoemisních zón. Podle kabinetu budou moci do roka obce zakázat vjezd vozidlům produkujícím velké množství škodlivin. Obce si budou moci samy rozhodovat o rozsahu zón i přísnosti podmínek, tedy jakou emisní kategorii budou muset automobily vjíždějící do zóny splňovat.

Zároveň budou obce moci udílet jednotlivé výjimky. Společný naopak bude systém registrace a podoba plaket.

Nařízení vlády zavádí čtyři emisní kategorie pro vozy s naftovými motory, dvě kategorie pro vozy s benzinovými motory a tři emisní kategorie pro motocykly. Elektromobily či vozidla s palivovými články jsou automaticky zařazeny do nejvyšší emisní kategorie. Každé kategorii bude přiřazena určitá barva emisní plakety, pro kategorii jedna se vydávat nebude. Plaketa bude muset být umístěna na vozidle, bude nepřenosná a stát by měla 80 korun.

Obce, které budou chtít nízkoemisní zónu vyhlásit, by si ale napřed měly spočítat, zda se jim náklady spojené s jejím zavedením vyplatí. Součástí zavedení je například studie proveditelnosti, dopravní značení hranic nízkoemisní zóny nebo informační kampaň pro veřejnost.

"Nelze nepřipomenout, že v době zavádění nízkoemisních zón v Německu, jehož obyvatelé jsou přeci jen o poznání majetnější než Češi, pomáhal majitelům starších aut institut šrotovného," dodal Špička. Průměrné stáří osobních aut v tuzemsku je přitom téměř 14 let.

rjm fln vit

Autoři: ,






Nejčtenější

Škoda Octavia třetí generace dostává s faceliftem odvážně pojatou příď s...
Octavia už stojí přes 400 tisíc, ale vyjde výhodněji. Základ má tříválec

Když v roce 2013 Škoda Octavia třetí generace vstupovala do prodeje, startovala na ceně 335 tisíc korun. Po faceliftu, který přinesl kontroverzní dělená přední...  celý článek

Ford Fiesta
Nová fiesta má být víc nóbl, už jsme v ní seděli

Nová, už osmá generace fiesty se začne v Česku prodávat nejdřív v červnu příštího roku. Vzhledem k úspěšnému tažení aktuální generace modelu, který letos slaví...  celý článek

Momentka z Rallye Příbram.
Pražský rallyesprint vyhrál Kostka, rekordman Pech nedojel

Tomáš Kostka s vozem Ford Focus WRC vyhrál poprvé v kariéře Pražský rallyesprint. Druhé místo ve 22. ročníku tradiční exhibice, která měla centrum na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.