Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Německý autoklub: nízkoemisní zóny zlepšení ovzduší nepřinesly

  14:06aktualizováno  14:06
Zavedení nízkoemisních zón nepřineslo v sousedním Německu podle měření tamního autoklubu ADAC zlepšení kvality ovzduší. Ukázalo naopak, že snížení množství škodlivých částic je po jejich zavedení minimální. Podle Václava Špičky z Autoklubu ČR. to dokazuje, že doprava má na koncentraci prachových částic ve vzduchu jen malý vliv. Mnohem větší má prý počasí, hlavně déšť a vítr.

Inverze drží v Ústí nad Labem škodlivé látky v ovzduší jako pod pokličkou. Na smogu se velkou měrou podílí doprava. Ilustrační snímek | foto: Martin Adamec, MAFRA

"Neprotestujeme proti tomu zavedení, akorát upozorňujeme na to, že v Německu se to neosvědčilo, a za druhé, že je potřeba postupovat rozumně," vysvětlil Špička. Podle něho ke zlepšení čistoty ovzduší ve městech doporučuje ADAC využívat zejména takzvanou zelenou vlnu, při níž na křižovatkách svítí zelená při odpovídající rychlosti aut.

ADAC je největší autoklub v Německu a bojuje za zájmy motoristů. V roce 2010 prováděl měření prachových částic ve velkých německých městech s emisními zónami jako Berlín, Stuttgart nebo Mnichov a výsledky srovnával s kvalitou vzduchu ve městech, která omezení pro vjezd nezavedla.

"Ekologické zóny nepřinesly kýžený výsledek," uvedl tehdy předseda ADAC Peter Meyer, podle něhož testy žádné výrazné rozdíly mezi oběma skupinami měst nezjistily. Například ale berlínská senátorka pro životní prostředí Katrin Lompscherová tehdy oponovala, že výskyt prachových částic způsobený automobilovou dopravou se v Berlíně po zavedení zón snížil o třetinu. Od roku 2008 už zavedlo tyto zóny více než 60 německých měst.

Český autoklub citací německého výzkumu reagoval na rozhodnutí vlády, která tento týden schválila pravidla pro zavedení nízkoemisních zón. Podle kabinetu budou moci do roka obce zakázat vjezd vozidlům produkujícím velké množství škodlivin. Obce si budou moci samy rozhodovat o rozsahu zón i přísnosti podmínek, tedy jakou emisní kategorii budou muset automobily vjíždějící do zóny splňovat.

Zároveň budou obce moci udílet jednotlivé výjimky. Společný naopak bude systém registrace a podoba plaket.

Nařízení vlády zavádí čtyři emisní kategorie pro vozy s naftovými motory, dvě kategorie pro vozy s benzinovými motory a tři emisní kategorie pro motocykly. Elektromobily či vozidla s palivovými články jsou automaticky zařazeny do nejvyšší emisní kategorie. Každé kategorii bude přiřazena určitá barva emisní plakety, pro kategorii jedna se vydávat nebude. Plaketa bude muset být umístěna na vozidle, bude nepřenosná a stát by měla 80 korun.

Obce, které budou chtít nízkoemisní zónu vyhlásit, by si ale napřed měly spočítat, zda se jim náklady spojené s jejím zavedením vyplatí. Součástí zavedení je například studie proveditelnosti, dopravní značení hranic nízkoemisní zóny nebo informační kampaň pro veřejnost.

"Nelze nepřipomenout, že v době zavádění nízkoemisních zón v Německu, jehož obyvatelé jsou přeci jen o poznání majetnější než Češi, pomáhal majitelům starších aut institut šrotovného," dodal Špička. Průměrné stáří osobních aut v tuzemsku je přitom téměř 14 let.

rjm fln vit

Autoři: ,




Nejčtenější

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

Pneumatiky před sezonou tradičně testují evropské autokluby
Co obout na léto: nejdražší gumy nemusí být nejlepší

Evropské autokluby už tradičně testují před sezonami pneumatiky pro nejžádanější vozy. První testy poradí, jaké letní pneumatiky zvolit pro vozy velikosti...  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.