Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Paříž chystá emisní zóny, v roce 2020 nepustí žádné diesely

  0:05aktualizováno  0:05
Od letošního 1. července by se v Paříži měla zcela zakázat doprava osobních a nákladních aut, která nejvíce znečišťují ovzduší. Uvedla to starostka francouzské metropole Anne Hidalgová. Kritéria pro určení škodlivosti jednotlivých typů vozidel se spalovacím motorem by radnice měla upřesnit v průběhu února. Hodlá naopak podpořit provoz elektrických aut.

Sudá, nebo lichá? Policista kontroluje doklady v den, kdy v Paříži směly jezdit jen auta s lichým číslem poznávací značky. Takové opatření se často používá pro omezení provozu ve městech pro snížení znečištění ovzduší. | foto: AP

Paříž „Jak to již udělalo téměř 200 evropských měst, vytvoříme (z vnitřní Paříže) zónu s nízkými emisemi výfukových plynů, do které se bude postupně omezovat vjezd naftovým i benzinovým vozidlům, která znečišťují ovzduší. Chci, aby se tu už od 1. července letošního roku zakázala doprava aut a kamionů způsobujících největší znečištění,“ oznámila starostka.

Rozšíření zákazu vjezdu pro další okruh znečišťujících vozidel se má zavést od 1. července 2016. Od roku 2020 by už v Paříži neměla jezdit žádná auta s naftovým motorem. „Je pravda, že u současných vozidel ve srovnání s auty z konce 90. let existují technologická zlepšení. Ovšem velmi jemné částice, které jsou pro zdraví nejvíce nebezpečné, nezachycují ani ty nejlepší filtry,“ tvrdí Hidalgová.

Koncentrace nebezpečných jemných částic, které se dostávají do ovzduší z výfukových plynů, především naftových motorů, průmyslové výroby či vytápění, mohou podle vědců například vyvolat mozkovou mrtvici, infarkt, angínu pectoris či embolii. Ve Francii se tyto částice označují za příčinu asi 42 000 předčasných úmrtí ročně.

„Jsme odhodláni jednat rychle. Boj proti znečišťování ovzduší jemnými částicemi, které souvisí hlavně s používáním nafty v automobilové dopravě, je totiž zásadní otázkou veřejného zdraví,“ zdůraznila pařížská starostka z vládní Socialistické strany.

Autoři: ,




Nejčtenější

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.