Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Paříž chystá emisní zóny, v roce 2020 nepustí žádné diesely

  0:05aktualizováno  0:05
Od letošního 1. července by se v Paříži měla zcela zakázat doprava osobních a nákladních aut, která nejvíce znečišťují ovzduší. Uvedla to starostka francouzské metropole Anne Hidalgová. Kritéria pro určení škodlivosti jednotlivých typů vozidel se spalovacím motorem by radnice měla upřesnit v průběhu února. Hodlá naopak podpořit provoz elektrických aut.

Sudá, nebo lichá? Policista kontroluje doklady v den, kdy v Paříži směly jezdit jen auta s lichým číslem poznávací značky. Takové opatření se často používá pro omezení provozu ve městech pro snížení znečištění ovzduší. | foto: AP

Paříž „Jak to již udělalo téměř 200 evropských měst, vytvoříme (z vnitřní Paříže) zónu s nízkými emisemi výfukových plynů, do které se bude postupně omezovat vjezd naftovým i benzinovým vozidlům, která znečišťují ovzduší. Chci, aby se tu už od 1. července letošního roku zakázala doprava aut a kamionů způsobujících největší znečištění,“ oznámila starostka.

Rozšíření zákazu vjezdu pro další okruh znečišťujících vozidel se má zavést od 1. července 2016. Od roku 2020 by už v Paříži neměla jezdit žádná auta s naftovým motorem. „Je pravda, že u současných vozidel ve srovnání s auty z konce 90. let existují technologická zlepšení. Ovšem velmi jemné částice, které jsou pro zdraví nejvíce nebezpečné, nezachycují ani ty nejlepší filtry,“ tvrdí Hidalgová.

Koncentrace nebezpečných jemných částic, které se dostávají do ovzduší z výfukových plynů, především naftových motorů, průmyslové výroby či vytápění, mohou podle vědců například vyvolat mozkovou mrtvici, infarkt, angínu pectoris či embolii. Ve Francii se tyto částice označují za příčinu asi 42 000 předčasných úmrtí ročně.

„Jsme odhodláni jednat rychle. Boj proti znečišťování ovzduší jemnými částicemi, které souvisí hlavně s používáním nafty v automobilové dopravě, je totiž zásadní otázkou veřejného zdraví,“ zdůraznila pařížská starostka z vládní Socialistické strany.

Autoři: ,




Nejčtenější

Autosalon Šanghaj 2017
ANALÝZA: Čína je náš druhý domov, říkají světové automobilky.

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Přitočí se ke mně nenápadný chlapík a chce si povídat: „Jsem Leo Cai, odkud jsi? Já jsem partner Volkswagenu tady v Číně,“ podává mi ruku a pak vizitku. „Máme...  celý článek

Toyota Yaris
Pokrok v mezích potřeby. Nová Toyota Yaris kašle na downsizing

Yaris je čtvrté nejprodávanější malé auto v Evropě, to v kusech znamená 200 tisíc aut ročně. Známý a oblíbený model tvoří čtvrtinu prodejů Toyoty v Evropě. Teď...  celý článek

Sraz Volkswagenů Brouk na pražském Vítkově
Praha plná brouků. Legendární auta na srazu sprintovala i plavala Vltavou

Už pošestnácté patřila Praha nejslavnějšímu autu světa. Broučí sraz v modřanském Freestyle parku byl i přes nepřízeň počasí opět náramná podívaná. Tradičním...  celý článek

Aston Martin Virage
Autofotka týdne: Úplně první Aston Martin Virage je perla českých garáží

Aston Martin Virage nedosahuje takového věhlasu jako předchozí typ V8, který nahradil v roce 1988. Nízký počet vyrobených kusů z něj ovšem dělá exkluzivní...  celý článek

Lancia Delta HF Integrale
Voltovy lancie v Česku osiřely. Fanatik legend rally tragicky zemřel

Postavou nevelký, soutěžáckým srdcem však velikán mezi nadšenci do světa rally a milovníky italské produkce zvláště. Na pohled nenápadný kouzelný dědeček, ve...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.