Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Eos: Bohyně úsvitu ráda pohodlí

aktualizováno 
Otevřené vozy jsou zpravidla sezónní záležitostí. V německých klimatických podmínkách to platí rozhodně, přesto má Volkswagen ve výrobě kabrioletů dlouholetou tradici.

VW Eos | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Brouk, Karmann Ghia, Golf a New Beetle v otevřeném provedení sice nikdy nedosáhli výrazného tržního podílu, více jak milion vyrobených vozů byl ale pro wolfburgskou automobilku závazkem.

Při vývoji nového kabrioletu se u Volkswagenu nespokojili s klasickou konstrukcí, ale sáhli po  stále populárnějším systému pevné skládací střechy. Výsledkem je atraktivní kupé-kabrio, které dostalo jméno podle řecké bohyně úsvitu "Eos“

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Volkswagen můžete koupit na www.automodul.cz

Exteriér: na vrcholu segmentu
Design je u kabrioletů velmi důležitým kritériem, dost možná dokonce tím nejdůležitějším. Automobil pro slunné letní dny se prostě musí líbit. Konstruktéři z "Vlčího hrádku" (Wolfsburgu) to dobře vědí, takže neponechali nic náhodě.

Eos není narozdíl od přímých konkurentů postavený na základě již existujícího modelu, ale zcela svébytným vozem. Designéři tudíž měli při vývoji dostatek tvůrčího prostoru a to eosu velmi prospělo.

Otevřený volkswagen je 4407 mm dlouhý, 1791 mm široký a jen 1443 mm vysoký. Svými rozměry má nejblíže k modelu Jetta, se kterým sdílí stejně jako řada dalších koncernových vozů podvozkovou platformu.

Stylisticky je eos spřízněn především s passatem, alespoň co se čelních partií týče. Oblá příď vozu nese jasné identifikační znaky současných volkswagenů. Kapota s typickým prolisem ve tvaru "V“ plynule navazuje na velkou masku chladiče, která protíná všechny horizontální roviny nárazníku.

Podobně jako u jetty a passatu i zde je orámování mřížky tvořeno výrazným chromováním, které navozuje pocit luxusu a elegance. S posledně jmenovaným modelem nese eos podobnost i v oblasti světlometů. Výrazná přední světla se v dolní části zakusují do nárazníku a na opačné straně jsou šikmo lemována kapotou. Toto řešení vyvolává dojem přimhouřených očí a dodává přídi dynamický náboj.

Zadní část vozu je stylizována v obdobném duchu, ale díky absenci ostrých hran a výraznějších prolisů působí o poznání uhlazeněji. Dominantní prvkem zádi jsou horizontálně umístěné světlomety s moderní LED technologií. Pozornosti neunikne ani oblá odtoková hrana s integrovaným brzdovým světlem. Pocit robustnosti dotváří členitý nárazník, zasahující až ke spodní hraně koncových svítilen.

Vzhled kabrioletu určuje především boční silueta a zde zasluhují wolfsburgští uznání. Eos nemá přehnaně dlouhé převisy a ani s nataženou střechou nevypadá disproporčně. Opticky je dobře vyvážený a díky pětidílné skládací střeše, která nevyžaduje tak vyklenuté a dlouhé čelní sklo jako konkurenční modely, působí jako klasický kabriolet. Eosu to velmi sluší i v konfiguraci kupé. Nízká silueta spolu s klínovitým profilem a oblou střechou působí elegantně a dynamicky zároveň.

CSC: Víc než jen střecha
Střecha dělá nejen dům, ale i každý správný kabriolet. Inženýři VW spolu se specialisty z firmy Webasto odvedli v tomto ohledu velký kus práce. Volkswagen Eos je první vůz svého druhu vybavený pětidílnou skládací střechou s integrovaným střešním oknem.

Toto řešení ve Wolfsburgu označované jako CSC je nejen velmi praktické, ale v reálu i mimořádně estetické. Přední část střešní konstrukce je nejen prosklená, ale díky promyšlené konstrukci s ní lze manipulovat jako s konvenčním střešním oknem, tedy zasouvat nebo vyklápět.

Manipulaci se střešní konstrukcí zajišťuje elektro-hydraulický mechanismus, celý systém složený z neuvěřitelných 470 součástí uvádí do pohybu tlačítko mezi předními sedadly. Ovládání střechy je velmi pohodlné a zcela automatické, není tudíž nutné střechu jakkoliv mechanicky odjišťovat. Přeměna z kupé na kabriolet nebo obráceně trvá asi 25 vteřin, o dokončení procesu je posádka informována zvukovým signálem.

Interiér: starý známý neznámý
Vnitřní prostor modelu Eos je na první pohled totožný s golfem, nehýří nápaditostí, sází spíše na dojem z kvalitních materiálů a precizního zpracování. Při přímém srovnání lze ale oproti koncernovému příbuzenstvu vypozorovat velké množství změn. 

Jiné jsou například všechny výdechy ventilační soustavy a výplně dveří, odlišná je i celá horní část přístrojové desky a středový panel. Rozmístění ovládacích prvků vychází z golfu, totéž platí i o uspořádání přístrojového štítu.

Přední sedadla s příjemně tuhými výplněmi jsou nejen komfortní, ale i dostatečně rozměrná a s širokým rozsahem nastavení. Přístup k přední řadě sedadel je velmi snadný, nastupování dozadu usnadňuje systém Easy Entry.

Podobně jako u nejbližších konkurentů je i u eosu je interiér koncipovaný jako čtyřmístný. V praxi toto označení znamená, že ve voze nalezne přiměřené pohodlí čtveřice pasažérů středního vzrůstu, ještě lépe pak dva dospělí se dvěma dětmi.

VW Eos sice patří z prostorového hlediska na vrchol segmentu i přesto se budou vzadu cestující dlouháni potýkat s nedostatkem prostoru pro kolena a v případě natažené střechy také pro hlavu.

K silným stránkám vozů s pevnou skládací střechou nepatří ani velikost zavazadlového prostoru a eos není v tomto ohledu výjimkou. V konfiguraci s nataženou střechou nabízí jeho kufr solidních 380 litrů objemu, po jejím složení si musí pasažéři vystačit pouze s průměrnou kapacitou 205 litrů.

Pro přepravu dlouhých předmětů je úložný prostor vybaven uzamykatelným průvlakem, který je součástí nedělených a nesklopných zadních sedadel.

Testovaný exemplář zdobilo na pohled skvostné, ale z hlediska údržby nepříliš praktické čalounění v béžovo-černé kombinaci s textilním čalouněním v barvě bílé kávy. Interiér je naštěstí možné pořídit v dalších dvou barevných variantách a s jedenácti typy čalounění.

Jízda: více cabrio než coupé
Coupé a kabriolet jsou dvě zcela odlišné automobilové třídy, je tedy velmi nesnadné naladit vůz tak, aby odpovídal oběma charakterům. Kabriolet má být především komfortní, je totiž primárně určen pro klidnou jízdu konstantní rychlostí, kupé oproti tomu klade důraz na sportovní využití.

VW Eos lze bez rozpaků označit především za kabriolet, jízda s ním je totiž mimořádně komfortní. Otevřený volkswagen sice spočívá na stejné podvozkové platformě jako golf, jetta, octavia a další koncernoví sourozenci, ale poskytuje o třídu komfortnější svezení. Karoserie vyniká mimořádnou tuhostí a velkou odolností proti kroucení.

Vyztužený podvozek dostal měkčí odpružení, což se příznivě projevilo na schopnostech absorbovat nerovnosti, při ostřejší jízdě zatáčkami se ale projevuje nepatrně větší nervozitou. Jízdní vlastnosti jsou přesto velmi jisté a dobře předvídatelné. V extremních situacích je eos lehce nedotáčivý, což vyplývá z koncepce s poháněnými koly přední nápravy.

Při jízdě bez střechy panuje na palubě vozu velmi solidní akustická pohoda a až do rychlosti okolo 80 km/h není potřeba při komunikaci s pasažéry zvyšovat hlas. S vytaženými bočními okny lze bez problému konverzovat až do rychlostí okolo českého dálničního maxima.

Motory: pro spořílky i závodníky
Paleta pohonných jednotek pro model Eos zahrnuje pětici pohonných jednotek, čtyři zážehové agregáty vybavené přímým vstřikem benzínu do válců a jeden vznětový motor se systémem čerpadlo-tryska.

Základní motorizaci tvoří motor 1,6 FSI, dále je v nabídce dvoulitrové FSI v atmosférické nebo přeplňované podobě a "TDIčko" se stejným objemem.  Vrchol motorizace bude později tvořit šestiválec 3,2 FSI.

Kroutící moment je u všech motorizací přenášen na přední nápravu prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky, šestiválec může být za příplatek spřažen i s dvouspojkovou převodovkou DSG.

První kilometry ukázaly jako optimálni volbu pro eos atmosférický benzinový dvoulitr, kombinující přijatelnou pořizovací cenu a provozní náklady s dostatečnými dynamickými vlastnostmi. Zrychlení těsně pod deset vteřin (9,8 s) a maximální rychlost 210 km/h jsou u vozů této kategorie solidní hodnoty.

V porovnání s rozměrově podobnou jettou je eos zhruba o 200 kilogramů těžší, rozdíl v dynamice a spotřebě pohonných hmot je však téměř zanedbatelný. Zvuk dvoulitru je tradičně trochu hrubší, ale ani při sportovním stylu jízdy není posádka obtěžovaná nadměrným hlukem.

Tradičně vysoké hodnocení zasluhuje také šestistupňová manuální převodovka. Změna jednotlivých rychlostních stupňů probíhá velmi hladce, páka se v kulise řazení pohybuje s hodinářskou přesností.

Závěrem
Volkswagen vstoupil do vod kabrioletů s pevnou skládací střechou o trochu později, zato však patřičně vyzbrojen. Jeho hlavní devizou je design a do detailu vycizelovaný systém střešní konstrukce.

V ústraní nezůstává ani použitá technika a množství nabízených variant, v neposlední řadě i velmi bohatá standardní výbava a zajímavá pořizovací cena. Jak bude eos úspěšný ukáže čas, tuzemský importér by rád na českém trhu prodal asi 50 až 100 vozů ročně.

VW Eos

Motor

1,6 FSI

2,0 FSI

2,0 TFSI

2,0 TDI

3,2 V6

max. výkon
(kW/
koní)

85/
115

110/
150

147/
200

103/
140

184/
250

kroutící 
moment
(Nm)

155

200 

280

320 

320

zrychlení
0-100
km/h (s)

11,9

9,8

7,8

10,3

7,3

max. rychl. 
(km/h) 

192

210

232

206 

247 

prům. spotřeba
(l/100 km)

7,7

8,3

8,4 

6,0 

9,2 

cena (Kč)

688 800

737 100

846 000

762 800

v nabídce
později

Výbava: vysoká bezpečnost standardem
Velké úsilí věnovala automobilka především bezpečnosti. Již v základním provedení je obsažena kompletní sada bezpečnostních systémů.

Standardní výbava zahrnuje: čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy pro cestující vpředu, ochranné vzpěry za zadními opěrkami hlavy, protiblokovací systém (ABS) s rozdělovačem brzdných sil (EBD), protiprokluzový systém (ASR), stabilizační systém (ESP), tříbodové bezpečnostní pásy vpředu s výškovým nastavením a předpínáním, 2 tříbodové bezpečnostní pásy vzadu, mlhové světlomety, zadní světla s LED diodami, halogenové přední světlomety, kotoučové brzdy na všech kolech, dva úchyty na připevnění dětských sedaček systému Isofix, elektronický imobilizér, automatický střešní systém s proskleným posuvným výklopným oknem a větrnou clonou v rámu čelního okna, odnímatelný kryt zavazadlového prostoru k ochraně střechy a zavazadel, klimatizaci "climatic" s poloautomatickou regulací, posilovač řízení "servotronic" s proměnlivým účinkem, dálkově ovládané centrální zamykání, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, dálkové odemykání zavazadlového prostoru, palubní počítač, kola z lehkých slitin s pneumatikami o rozměru 215/55 R16, rádio s přehrávačem CD a čtyřmi reproduktory, tónovaná skla, výškově i osově nastavitelný volant, výškově nastavitelná přední sedadla, systém Easy Entry, boční směrová světla integrovaná do vnějších zrcátek, kryty vnějších zpětných zrcátek, kliky dveří a nárazníky v barvě vozu, odkládací kapsy na zadní straně předních sedadel, interiérový dekor se vzorem anthrazit , uzamykatelná přihrádka spolujezdce s osvětlením a možností chlazení, atd.

Verze počínaje motorem 2,0 FSI obsahují oproti standardu navíc: kožený 3ramenný volant, bederní opěrky na předních sedadlech, sportovní přední sedačky, hlavice řadicí páky a madlo ruční brzdy v koženém provedení.


Autoři:




Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Studie Škoda Vision E se na autosalonu ve Frankfurtu představí v upravené...
Škoda bude vyrábět svůj elektrovůz v Česku, nesmí být moc drahý

Mladoboleslavská automobilka chystá na autosalon ve Frankfurtu nečekané překvapení. Představí totiž facelift vozu, který zatím v podstatě neexistuje. Škoda se...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Další z rubriky

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d AMG...
Mercedes Třída E 3,0 350d AMG...

r.v. 2016, naj. 15 000 km, diesel
1 352 150 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.