Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Epure a Nepta: Dvě odhalené Francouzky

  17:38aktualizováno  17:38
Pro nadcházející pařížský autosalon přichystaly domácí automobilky dva po čertech elegantní střechyprosté koncepty. První je nadreálně elegantní pětimetrový koráb, druhý pohledný mrňous pro sériovou výrobu. Renault Nepta a Peugeot Epure se představují.

Peugeot Epure | foto: Peugeot

Peugeot Epure
není ničím víc ani méně, než pokračovatelem slavného objevitele kategorie levných kupé-kabrií, elegantního Peugeotu 206 CC. Ten v roce 1998, tehdy ještě pod jménem 20♥, ohromil laickou i odbornou veřejnost, a když se později dostal do výroby, byl tak úspěšný, že dostal brzy většího lvího sourozence 307 CC a mnoho ostatních výrobců urychleně zahájilo vývoj svého kupé-kabria.

Epure je studie, předjímající sériovou podobu nástupce zvěčnělé dvěstěšestky CC. Na 207 CC si sice ještě počkáme, ovšem už nyní se můžeme pokochat, jak se designéři popasovali se zapracováním stahovací střechy do celku. Opět stvořili neobvykle elegantní, oblý objekt, s kabinou opticky posunutou silně vpřed.

Karoserie o 37 mm milimetrů přesahuje čtyři metry, jediný milimetr jí naopak schází do třičtvrtě druhého metru šířky, výška činí 1387 a rozvor 2540 mm - proti dvěstěšetce narůst všemi směry, do délky dosti výrazný. Zůstala 2+2místná koncepce i dvoudílná, elektrohydraulicky skládací střecha. Příď spolu s interiérem samozřejmě odpovídají sériové 207, koncept ale vyzdobila zářivá běloba nejen zvenčí, ale i uvnitř.

Pod kapotou se ovšem skrývá velké překvapení. Prvním příznakem, že něco je jinak, je již pohled na jízdní výkony, skryté v mnohým nesrozumitelném francouzském textu. Nejvyšší rychlost 130 km/h a zrychlení 0 - 100 km/h za 15 s v dvacátém prvním století ohromí jen málokoho, zvlášť když se dál dočte o výkonu 70 kW a 180 Nm. Pak ovšem narazí na pohotovostní hmotnost 1550 kg, což je na čtyřmetrové auto poměrně hodně.

Řešení je prosté - konstruktéři využili pozornost, kterou koncept pravděpodobně vzbudí, a protože se v použité technice zřejmě žádné překvapení nechystá, zapracovali do štíhlé karoserie plnohodnotný vodíkový pohon.

Pět palivových článků nese 3 kg vodíku, schopné prostřednictvím elektromotoru pohánět vůz až 350 km. Tento agregát se v sériové 207 CC s největší pravděpodobností neobjeví, avšak svět dostane signál, že v Trnavě jsou připraveni na nástup alternativních paliv.

Renault Nepta
je mezi skorosériovými koncepty, jichž bude nade vší pochybnost plná i letošní Ženeva, učiněným zjevením. Člun na kolech - to přirovnání se přímo vnucuje, ať už kvůli ladným tvarům, okoukaným zjevně u loďařů, či proporcím; šedé skulptuře, za jejíž tvary by se nemuselo stydět ani muzeum moderního umění, totiž chybí do dvoumetrové šířky jen malý kousek (44 mm) a do pětimetrové délky jen ždibec (5 mm). Přitom je ovšem vysoká pouhých 1332 mm. Bez zajímavosti není ani rozvor 2845 mm a celkové proporce s dlouhým zadním převisem.

To ovšem stále není to nejzajímavější - přístup do vozu zprostředkují vzhůru výklopné dveře. Již tento, u kabrioletu poněkud nezvyklý fakt, vyvolá údiv, ovšem pravou senzací je, že na každé straně stačí na celou délku interiéru jen jedny a odklápějí se elektromotoricky i s kusem kapoty. To vše vyústilo v jejich rekordní délku 3760 mm a zejména v efektní boční linii, nenarušenou spárou mezi dveřmi.

Impozantní nejsou jen tvary - o pohon se totiž postaral třiapůllitrový zážehový šestiválec, posílený dvěma turbodmychadly až k 309 kW a 560 Nm/3000 ot.. Je uložen vpředu podélně a skrz sedmistupňovou automatickou převodovku s řazením na volantu pohání zadní 23“ kola. Stovku zvládne těžký čtyřmístný kabriolet za 4,9 s.

Bez zajímavosti nejsou ani multifunkční LED-světlomety Valeo a pneumatiky Michelin s asymetrickým organickým dezénem. Interiér ustavuje nová měřítka estetiky a obsahuje řadu vtipných detailů, jako například čtyři pevně montované samostatné sedačky, kolem nichž lze vytvořit čtyři různá klimata. Řidič si upravuje pohodlí výhradně pomocí všestranně seřiditelného volantu a pedálů. Větrné deflektory jsou pro jistotu k dispozici také dva a zadní dvojice cestujících se může bavit s pomocí obrazovek, zabudovaných v opěradlech předních sedadel.
Autoři:




Nejčtenější

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

Citroën C3 Aircross
Budoucnost Citroënu: Řada modelů skončí bez náhrady, přibudou SUV

Francouzskou značku čeká v následujících letech doslova zemětřesení. Některé modely skončí bez přímého nástupce, naopak i Citroën naskočí na trend populárních...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Rolls-Royce Bespoke Sweptail
Nejdražší auto světa stojí 300 milionů. Rolls ho stavěl čtyři roky

Kdo byl před půlstoletím anebo ještě dřív přebohatý pan továrník a měl vkus a úroveň, nechal se vozit v autě, které postavil nějaký slavný karosář. Byla to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.