Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Erka otestovala brzdy: legendární škody se vyšplhaly na Grossglockner

aktualizováno 
Parta přátel veteránských škodovek 110R se rozhodla dokázat, že jejich parádní kočáry do starého železa stále nepatří.

Parta Škodovek 110R se vyšplhala na Großglockner | foto: chrobak-sacek.rajce.net

Skupina odvážlivců z různých koutů celé České republiky, kteří jsou fandy dnes již legendárních "erek", se rozhodla vyzkoušet své stroje na jedné z nejvyhlášenějších vysokohorských evropských silnic, alpské Großglockner Hochalpenstraße.

Expedice odstartovala ze strakonického Velkého náměstí v pátek 22. července. Odpoledne se tam setkaly čtyři eRka a jedna Škoda 110 L.

Kolona nablýskaných vozů zamířila přes Passau a Salzburg do rakouského městečka Viehhofen nedaleko Zell am See. V sobotu 23. července pak společně v mlze a dešti pokořili devadesát kilometrů známé alpské silnice se stoupáním deset až čtrnáct procent až k ledovci Großglockneru. Přes nepříznivé počasí dosáhli vrcholu Edelweißspitze v nadmořské výšce 2 571 metrů.

Technika vydržela

"Jako důležité se ukázaly i řidičské schopnosti a cit pro vůz všech účastníků," líčí člen expedice Vladislav Chalupa. "Poměrně velké množství modernějších aut mělo cestou viditelné problémy především s brzdovou soustavou, která se při necitlivém zacházení jejich řidičů během prudkých sjezdů nebezpečně přehřívala."

Většinu stoupáku na Grossglockner se jede na vytočenou dvojku. Jen v méně strmých pasážích řadí někteří trojku. "Průměrná spotřeba benzínu kolem sedmi litrů na sto kilometrů při přejezdech a deseti při stoupání v horách si nijak nezadala s moderními vozy," dodává Vladislav Chalupa. Ve stoupání po vyhlášené silnici budila kolona českých veteránů pozdvižení. Některá erka si ještě stěžovala, že je "moderní plechovky" brzdí.

Fotogalerie na Rajce.net

Čtyřicetileté škodovky přežily celou výpravu bez jediného problému. Chladiče namáhání motorů uchladily a brzdy obávaná dlouhá a strmá klesání přežily. Šoféry škodováckých babiček nějaký dým od brzd nerozhodí, stačí mít trochu řidičského fištrónu a citu pro vůz.

Grossglockner Hochalpenstraße

Großglocknerská vysokohorská silnice spojuje rakouské spolkové země Salcbursko a Korutany. Postavili ji za rekordně krátkých pět let, slavnostně otevřena byla 3.8.1935. "Průměrná sněhová nadílka zde činí až 5 metrů, po 100 dní fouká bouřlivý vítr a po 250 dnů jsou hlášeny srážky. Průměrná roční teplota v nejvyšších partiích silnice je -3 °C, což odpovídá teplotním poměrům na Sibiři či v Grónsku," uvádí internetová encyklopedie wikipedia.

Grossglockner Hochalpenstrasse v číslech

Cesta je dlouhá 48 km (Ferleiten - Heiligenblut), najdeme na ní 26 číslovaných zatáček a překonává 1 748 metrů převýšení. Největší stoupání dosahuje 12 %, na odbočce k Edelweissspitze dokonce 14 %. Tento vrchol je zároveň nejvyšším bodem cesty - 2 571 m n. m. Z vrcholové plošiny přehlédneme najednou 37 vrcholů vyšších 3 000 metrů a 19 ledovců. Silnice je otevřená denně od začátku května do začátku listopadu.
Za průjezd se platí mýtné 28 eur.
              Zdroj: wikipedia.cz

Na Grossglockner se také často vydávají testovat automobilky, Škodu nevyjímaje.

Nadmořská výška má na automobily podobný vliv jako na lidi. Čím výše se ocitnete, tím méně kyslíku je ve vzduchu, a dýchání se proto stává obtížnější. Pro vývojáře jsou alpské zatáčky dokonalou lokalitou pro horské zátěžové testy.

"Hodnotíme použitelnost na strmých horských silnicích z pohledu zákazníka. Grossglockner je k tomu ideální, zdejší silnice má velmi dobrý povrch," liboval si Bernd Herweling z vývojového střediska Fordu, který na Grossglocknerské silnici každý den najezdil 200 km nahoru a dolů když vyvíjeli nový Ford Focus.

Ve vysoké nadmořské výšce je vzduch mnohem řidší, takže motor se musí více snažit. Jede se většinou na dvojku nebo trojku, ale do nejostřejších vlásenek musí občas podřadit i na jedničku.

Testovací řidiči monitorují chladicí soustavu, teplotu chladiče i oleje. Cestou nahoru nejvíc trpí spojka a motor, při sjezdu jsou zase nejnamáhanější brzdy. Řada dopravních značek podél cesty proto upozorňuje řidiče, aby zařadili nižší rychlostní stupeň, brzdili tak motorem a šetřili brzdy.

Pro ně mívají automobilky připravenou ještě speciální zatěžkávací zkoušku. Auto musí ubrzdit jízdu z dlouhého prudkého klesání i se zapřaženým přívěsem. Více o testování aut na Grossglockneru čtěte ZDE

Autor:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Další z rubriky

Renault 4CV
První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.