Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Erka otestovala brzdy: legendární škody se vyšplhaly na Grossglockner

Parta přátel veteránských škodovek 110R se rozhodla dokázat, že jejich parádní kočáry do starého železa stále nepatří.
Parta Škodovek 110R se vyšplhala na Großglockner

Parta Škodovek 110R se vyšplhala na Großglockner | foto: chrobak-sacek.rajce.net

Skupina odvážlivců z různých koutů celé České republiky, kteří jsou fandy dnes již legendárních "erek", se rozhodla vyzkoušet své stroje na jedné z nejvyhlášenějších vysokohorských evropských silnic, alpské Großglockner Hochalpenstraße.

Expedice odstartovala ze strakonického Velkého náměstí v pátek 22. července. Odpoledne se tam setkaly čtyři eRka a jedna Škoda 110 L.

19. srpna 2010

Kolona nablýskaných vozů zamířila přes Passau a Salzburg do rakouského městečka Viehhofen nedaleko Zell am See. V sobotu 23. července pak společně v mlze a dešti pokořili devadesát kilometrů známé alpské silnice se stoupáním deset až čtrnáct procent až k ledovci Großglockneru. Přes nepříznivé počasí dosáhli vrcholu Edelweißspitze v nadmořské výšce 2 571 metrů.

Technika vydržela

"Jako důležité se ukázaly i řidičské schopnosti a cit pro vůz všech účastníků," líčí člen expedice Vladislav Chalupa. "Poměrně velké množství modernějších aut mělo cestou viditelné problémy především s brzdovou soustavou, která se při necitlivém zacházení jejich řidičů během prudkých sjezdů nebezpečně přehřívala."

Většinu stoupáku na Grossglockner se jede na vytočenou dvojku. Jen v méně strmých pasážích řadí někteří trojku. "Průměrná spotřeba benzínu kolem sedmi litrů na sto kilometrů při přejezdech a deseti při stoupání v horách si nijak nezadala s moderními vozy," dodává Vladislav Chalupa. Ve stoupání po vyhlášené silnici budila kolona českých veteránů pozdvižení. Některá erka si ještě stěžovala, že je "moderní plechovky" brzdí.

Čtyřicetileté škodovky přežily celou výpravu bez jediného problému. Chladiče namáhání motorů uchladily a brzdy obávaná dlouhá a strmá klesání přežily. Šoféry škodováckých babiček nějaký dým od brzd nerozhodí, stačí mít trochu řidičského fištrónu a citu pro vůz.

Grossglockner Hochalpenstraße

Großglocknerská vysokohorská silnice spojuje rakouské spolkové země Salcbursko a Korutany. Postavili ji za rekordně krátkých pět let, slavnostně otevřena byla 3.8.1935. "Průměrná sněhová nadílka zde činí až 5 metrů, po 100 dní fouká bouřlivý vítr a po 250 dnů jsou hlášeny srážky. Průměrná roční teplota v nejvyšších partiích silnice je -3 °C, což odpovídá teplotním poměrům na Sibiři či v Grónsku," uvádí internetová encyklopedie wikipedia.

Grossglockner Hochalpenstrasse v číslech

Cesta je dlouhá 48 km (Ferleiten - Heiligenblut), najdeme na ní 26 číslovaných zatáček a překonává 1 748 metrů převýšení. Největší stoupání dosahuje 12 %, na odbočce k Edelweissspitze dokonce 14 %. Tento vrchol je zároveň nejvyšším bodem cesty - 2 571 m n. m. Z vrcholové plošiny přehlédneme najednou 37 vrcholů vyšších 3 000 metrů a 19 ledovců. Silnice je otevřená denně od začátku května do začátku listopadu.
Za průjezd se platí mýtné 28 eur.
              Zdroj: wikipedia.cz

Na Grossglockner se také často vydávají testovat automobilky, Škodu nevyjímaje.

Nadmořská výška má na automobily podobný vliv jako na lidi. Čím výše se ocitnete, tím méně kyslíku je ve vzduchu, a dýchání se proto stává obtížnější. Pro vývojáře jsou alpské zatáčky dokonalou lokalitou pro horské zátěžové testy.

"Hodnotíme použitelnost na strmých horských silnicích z pohledu zákazníka. Grossglockner je k tomu ideální, zdejší silnice má velmi dobrý povrch," liboval si Bernd Herweling z vývojového střediska Fordu, který na Grossglocknerské silnici každý den najezdil 200 km nahoru a dolů když vyvíjeli nový Ford Focus.

Ve vysoké nadmořské výšce je vzduch mnohem řidší, takže motor se musí více snažit. Jede se většinou na dvojku nebo trojku, ale do nejostřejších vlásenek musí občas podřadit i na jedničku.

Testovací řidiči monitorují chladicí soustavu, teplotu chladiče i oleje. Cestou nahoru nejvíc trpí spojka a motor, při sjezdu jsou zase nejnamáhanější brzdy. Řada dopravních značek podél cesty proto upozorňuje řidiče, aby zařadili nižší rychlostní stupeň, brzdili tak motorem a šetřili brzdy.

Pro ně mívají automobilky připravenou ještě speciální zatěžkávací zkoušku. Auto musí ubrzdit jízdu z dlouhého prudkého klesání i se zapřaženým přívěsem. Více o testování aut na Grossglockneru čtěte ZDE

Autor:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...