Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

eROCKIT - motorka, která nepotřebuje benzin

aktualizováno 
Hybridy známe jako dopravní prostředky, které kombinují spalovací motor a elektromotor. Motorka eROCKIT je také hybrid, ale spalovací motor jí chybí, místo něj musíte šlápnout do pedálů.

Hybridní skútr eROCKIT | foto: Erockit

U hybridní motorky eROCKIT se navzájem spojuje lidská síla s elektromotorem. Sestrojil ji Stefan Gulas, jemuž se nelíbilo pomalé a nedokonalé motokolo. Po Berlíně se v sedle svého stroje prohání rychlostí 80 km/h. A připravuje sériovou výrobu.

Stefan Gulas je původem Rakušan a možná bude jednou uváděn jako vynálezce hybridního pohonu, jenž propojuje sílu od pedálů s elektromotorem.

Jeho stroj přitom neopouští duch bicyklu. Ovládání hybridu eROCKIT pochází z jízdního kola. Kdo chce jet, musí šlapat, a čím rychleji se pedály točí, tím svižněji jede. Také ovladače přední a zadní brzdy zůstávají na páčkách řídítek.

Revoluční řešení spočívá v násobení síly přicházející od svalů. Kolo se stává částečně motorkou. Elektronika zvyšuje sílu od pedálů až na 50násobek a maximální rychlost stokilového stroje dosahuje 80 km/h.

Bez šlapání opravdu eROCKIT nepojede, otočnou plynovou rukojeť nezná. Jeho řidiči nezbývá, než se bez ustání opírat do pedálů.

Ale to se může změnit ve výhodu. Stefan Gulas svým strojem hodlá oslovit všechny, komu pohyb nevadí. Majitel ušetří za pravidelnou návštěvu posilovny a přitom má k dispozici poměrně rychlý dopravní prostředek. Běžné jízdní kolo by mu bylo pomalé.

Autor hybridní motorky na lidský pohon na svých internetových stránkách přidává ještě jednu výhodu svého vynálezu. "Je to velký zážitek, když za sebou v zrcátku vidíte jiná vozidla, a přitom jízdě udává tón síla vašich nohou," uvádí.

eROCKIT dostal schválení podobné malému motocyklu, a jezdec tak potřebuje základní motocyklové oprávnění a vybavení.

Technicky vzato, pohání síla od šlapek generátor, který dobíjí baterie. Pohyb pedálů zároveň dává elektronice pokyn k řízení elektromotoru, který prostřednictvím druhého generátoru roztáčí zadní kolo. Točivý moment šplhá až k 75 newtonmetrům.

Funkci baterií zastávají nanofosfátové-litiové články, které lze nabíjet i ze zásuvky. Zvládnou až 1 000 nabití. Životnost baterií by měla stačit na ujetí 50 tisíc kilometrů. V závislosti na stylu jízdy žádají baterie dobití vždy po 60 až 80 kilometrech.

A jedno jejich naplnění přijde na 60 centů, asi 15 korun. Uvádějí to internetové stránky výrobce neobvyklého stroje - malé manufaktury na hybridní motorky sídlící v Berlíně.

Dosud firma vyrobila několik prototypů. Na příští rok už připravuje první sérii 10 kusů. Cena motorky eROCKIT bude vyšší, než je zvykem u běžných jízdních kol. Přesáhne i cenu motokol. A bude také vyšší než u opravdu velkých a silných motorek. Stefan Gulas svůj vynález nabídne jako exkluzivní zboží za 30 tisíc eur (přibližně 700 tisíc). Ručně je se svým týmem sestavuje z drahého hliníku a titanu.

Autoři:


Témata: jízdné


Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Ángel Nieto závodil v Brně naposledy v roce 1971, kdy vyhrál třídu do 125 ccm.
Závodní legenda Ángel Nieto je v kómatu, srazilo ho auto

Třináctinásobný mistr světa v závodech silničních motocyklů Ángel Nieto je po nehodě na čtyřkolce v umělém spánku v nemocnici. Sedmdesátiletý legendární jezdec...  celý článek

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Tahat rovné linky zvládne jen málokdo, do grafického programu BMW se mohli...
Budoucnost motorek: tablet místo přístrojovky a křivé linky

Vývoj v motocyklové oblasti jde někdy zdánlivě nelogicky proti sobě, honbu za nejvýkonnějšími supersporty na druhou stranu vyvažuje stále větší poptávka po...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.