Hybridní skútr eROCKIT

Hybridní skútr eROCKIT | foto: Erockit

eROCKIT - motorka, která nepotřebuje benzin

  • 32
Hybridy známe jako dopravní prostředky, které kombinují spalovací motor a elektromotor. Motorka eROCKIT je také hybrid, ale spalovací motor jí chybí, místo něj musíte šlápnout do pedálů.

U hybridní motorky eROCKIT se navzájem spojuje lidská síla s elektromotorem. Sestrojil ji Stefan Gulas, jemuž se nelíbilo pomalé a nedokonalé motokolo. Po Berlíně se v sedle svého stroje prohání rychlostí 80 km/h. A připravuje sériovou výrobu.

Stefan Gulas je původem Rakušan a možná bude jednou uváděn jako vynálezce hybridního pohonu, jenž propojuje sílu od pedálů s elektromotorem.

Jeho stroj přitom neopouští duch bicyklu. Ovládání hybridu eROCKIT pochází z jízdního kola. Kdo chce jet, musí šlapat, a čím rychleji se pedály točí, tím svižněji jede. Také ovladače přední a zadní brzdy zůstávají na páčkách řídítek.

Revoluční řešení spočívá v násobení síly přicházející od svalů. Kolo se stává částečně motorkou. Elektronika zvyšuje sílu od pedálů až na 50násobek a maximální rychlost stokilového stroje dosahuje 80 km/h.

Bez šlapání opravdu eROCKIT nepojede, otočnou plynovou rukojeť nezná. Jeho řidiči nezbývá, než se bez ustání opírat do pedálů.

Ale to se může změnit ve výhodu. Stefan Gulas svým strojem hodlá oslovit všechny, komu pohyb nevadí. Majitel ušetří za pravidelnou návštěvu posilovny a přitom má k dispozici poměrně rychlý dopravní prostředek. Běžné jízdní kolo by mu bylo pomalé.

Autor hybridní motorky na lidský pohon na svých internetových stránkách přidává ještě jednu výhodu svého vynálezu. "Je to velký zážitek, když za sebou v zrcátku vidíte jiná vozidla, a přitom jízdě udává tón síla vašich nohou," uvádí.

eROCKIT dostal schválení podobné malému motocyklu, a jezdec tak potřebuje základní motocyklové oprávnění a vybavení.

Technicky vzato, pohání síla od šlapek generátor, který dobíjí baterie. Pohyb pedálů zároveň dává elektronice pokyn k řízení elektromotoru, který prostřednictvím druhého generátoru roztáčí zadní kolo. Točivý moment šplhá až k 75 newtonmetrům.

Funkci baterií zastávají nanofosfátové-litiové články, které lze nabíjet i ze zásuvky. Zvládnou až 1 000 nabití. Životnost baterií by měla stačit na ujetí 50 tisíc kilometrů. V závislosti na stylu jízdy žádají baterie dobití vždy po 60 až 80 kilometrech.

A jedno jejich naplnění přijde na 60 centů, asi 15 korun. Uvádějí to internetové stránky výrobce neobvyklého stroje - malé manufaktury na hybridní motorky sídlící v Berlíně.

Dosud firma vyrobila několik prototypů. Na příští rok už připravuje první sérii 10 kusů. Cena motorky eROCKIT bude vyšší, než je zvykem u běžných jízdních kol. Přesáhne i cenu motokol. A bude také vyšší než u opravdu velkých a silných motorek. Stefan Gulas svůj vynález nabídne jako exkluzivní zboží za 30 tisíc eur (přibližně 700 tisíc). Ručně je se svým týmem sestavuje z drahého hliníku a titanu.


Témata: jízdné