Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Padající hvězda hnaná turbinou drží rekordy už 60 let

aktualizováno 
Jmenuje se „Padající hvězda“ (Etoile Filante), ale kariéru měl ten modrý speciál určený pro pokořování rychlostních rekordů právě opačnou. Přesně před šedesáti lety dobyl pro Renault dodnes nepokořené rekordy.

Rychlostní speciál poháněný turbínou Renault Etoile Filante | foto: Renault

Renault Etoile Filante se na solných pláních v Bonnevillu 5. září 1956 rozjel na rychlost 308,85 kilometru za hodinu na pětikilometrové a na 306,9 km/h na kilometrové trati. Pokořil hned čtyři rekordy své kategorie, ze kterých ty dva zmíněné platí dodnes.

Letos se na slavný Týden rychlosti (Speed Week) modrý renault do Utahu vrátil. Turbinou poháněná placka s laminátovou karoserií na prostorovém trubkovém rámu vznikla v jediném exempláři a přežila dodnes. S pohonem turbínou automobiloví inženýři okouzleni rozmachem letectví po druhé světové válce hojně experimentovali. Expert na turbinové motory Joseph Szidlowski tehdy oslovil Renault se svým nápadem.

Fotogalerie

Šéf Renaultu Pierre Lefaucheux tedy vytvořil tým tří odborníků. Vedl ho Fernand Picard, k ruce měl talentovaného inženýra Alberta Loryho a třetí byl inženýr Jean Hébert, který také speciál s turbinou o výkonu 270 koní pilotoval.

Na dokonale hladké solné pláně, ideální k pokořování rychlostních rekordů, doprovodila padající hvězda nový speciál Renaultu. Francouzská značka se totiž přihlásila do kategorie historických vozů „Classic Gas Coupè“ se slavným modelem Dauphine s Nicolasem Prostem (záložní jezdec týmu Lotus F1 a okruhový závodník) za volantem. Nový rychlostní rekord kategorie má díky Renaultu hodnotu 123 km/h.

Bonnevillský festival rychlosti

Devět mil (asi 14,5 km) dlouhá, rovná čára v solné pláni v utažském Bonnevillu je každý rok svědkem rekordních výkonů těch nejrychlejších samohybů světa. V závodě je rozhodující čas naměřený uprostřed při projetí jedné míle (1,6 km).

Solné pláně v utažském Bonnevillu jsou každý rok svědkem rekordních výkonů těch...

Solné pláně v utažském Bonnevillu jsou každý rok svědkem rekordních výkonů těch nejrychlejších aut světa.

Legendární Bonneville Salt Flats začíná 90 mil západně od Salt Lake City a pokrývá 130 kilometrů čtverečních severozápadního Utahu. Vysokorychlostní závody se tu konají už skoro sto let tradičně každý srpen. Na týden rychlosti se sjíždějí obyčejná auta, motorky, speciály s raketovými motory i náklaďáky.





Nejčtenější

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

Škoda Citigo
Obnovená Škoda Citigo se představuje, o nástupci není rozhodnuto

Nejmenší škodovka se dočkala po dlouhých šesti letech faceliftu, úpravy jsou opravdu jen kosmetické. Citigo je jediným evropským modelem značky, který se...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Seat Arona
Arona je malé SUV Seatu. U Škody nahradí Fabii combi

Barcelona (Od zpravodaje iDNES.cz) Už aktuální provedení Seatu Ibiza udivuje svým velkým vnitřním prostorem. A teď Seat představil od Ibizy technicky odvozené malé SUV Arona a to dává na prostor...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Další z rubriky

Abarth 1000 Bialbero Record 1960
OBRAZEM: Na večírku nejvybranější automobilové šlechty světa

Bugatti, Duesenberg, Voisin, samozřejmě Ferrari, Maserati, Lancia, Pininfarina a mnoho dalších slavných automobilových jmen každoročně zdobí nejvěhlasnější...  celý článek

Ford S-MAX
Hledá se auto pro rodinu do 200 tisíc. Pozor na velké oči a drahé díly

V cenové relaci do 200 000 korun se u nás prodá nejvíce ojetých aut. Jaký rodinný vůz v této ceně zvolit? Máme pro vás několik tipů.  celý článek

Volkswagen Karmann Ghia, Oldtimer Bohemia Rally 2017
OBRAZEM: Bugatka, carevna a felicie na prestižní veteránské rally

Třídenní Oldtimer Bohemia Rally 2017 odstartovala ve čtvrtek v podvečer. Je to nejprestižnější tuzemská veteránská soutěž zařazená do kategorie FIVA. Na start...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.