Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Padající hvězda hnaná turbinou drží rekordy už 60 let

aktualizováno 
Jmenuje se „Padající hvězda“ (Etoile Filante), ale kariéru měl ten modrý speciál určený pro pokořování rychlostních rekordů právě opačnou. Přesně před šedesáti lety dobyl pro Renault dodnes nepokořené rekordy.

Rychlostní speciál poháněný turbínou Renault Etoile Filante | foto: Renault

Renault Etoile Filante se na solných pláních v Bonnevillu 5. září 1956 rozjel na rychlost 308,85 kilometru za hodinu na pětikilometrové a na 306,9 km/h na kilometrové trati. Pokořil hned čtyři rekordy své kategorie, ze kterých ty dva zmíněné platí dodnes.

Letos se na slavný Týden rychlosti (Speed Week) modrý renault do Utahu vrátil. Turbinou poháněná placka s laminátovou karoserií na prostorovém trubkovém rámu vznikla v jediném exempláři a přežila dodnes. S pohonem turbínou automobiloví inženýři okouzleni rozmachem letectví po druhé světové válce hojně experimentovali. Expert na turbinové motory Joseph Szidlowski tehdy oslovil Renault se svým nápadem.

Fotogalerie

Šéf Renaultu Pierre Lefaucheux tedy vytvořil tým tří odborníků. Vedl ho Fernand Picard, k ruce měl talentovaného inženýra Alberta Loryho a třetí byl inženýr Jean Hébert, který také speciál s turbinou o výkonu 270 koní pilotoval.

Na dokonale hladké solné pláně, ideální k pokořování rychlostních rekordů, doprovodila padající hvězda nový speciál Renaultu. Francouzská značka se totiž přihlásila do kategorie historických vozů „Classic Gas Coupè“ se slavným modelem Dauphine s Nicolasem Prostem (záložní jezdec týmu Lotus F1 a okruhový závodník) za volantem. Nový rychlostní rekord kategorie má díky Renaultu hodnotu 123 km/h.

Bonnevillský festival rychlosti

Devět mil (asi 14,5 km) dlouhá, rovná čára v solné pláni v utažském Bonnevillu je každý rok svědkem rekordních výkonů těch nejrychlejších samohybů světa. V závodě je rozhodující čas naměřený uprostřed při projetí jedné míle (1,6 km).

Solné pláně v utažském Bonnevillu jsou každý rok svědkem rekordních výkonů těch...

Solné pláně v utažském Bonnevillu jsou každý rok svědkem rekordních výkonů těch nejrychlejších aut světa.

Legendární Bonneville Salt Flats začíná 90 mil západně od Salt Lake City a pokrývá 130 kilometrů čtverečních severozápadního Utahu. Vysokorychlostní závody se tu konají už skoro sto let tradičně každý srpen. Na týden rychlosti se sjíždějí obyčejná auta, motorky, speciály s raketovými motory i náklaďáky.





Nejčtenější

Fiamma Breschi
Čtení pro ženy: Enzo Ferrari dobýval svou životní lásku 30 let. Marně

Získal snad všechno, co si umanul, jen ženu svého srdce nikdy nedobyl. Dáma jménem Fiamma Breschi byla jednou z osobností v pozadí Scuderie Ferrari Formule 1....  celý článek

Audi A5 Sportback
Audi A5 Sportback je pro manažery, kterým nechtějí koupit sporťák

Audi A5 je ideální volbou pro manažera, který chce něco víc než „obyčejnou“ limuzínu. Sporťák mu ve firmě neprojde, ale chce něco, co aspoň sportovně vypadá a...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Soumrak dieselů přichází. V Evropě už jejich podíl klesl pod polovinu

Rok a půl po vypuknutí aféry Dieselgate výrazně klesá v Evropě zájem o naftové motory. Poprvé jejich podíl v nových registracích klesl pod 50 procent.   celý článek

Ještě kožený volant. Po nasazení airbagu zbývá zacvaknout středový kryt
Ukliďte si v autě, volant je špinavější než záchodové prkénko

Obecně se ví, že interiér vozu není zrovna nejčistší místo, ve kterém se pohybujeme. Nová studie specialistů čištění aut to potvrzuje. Automobil je zamořený...  celý článek

Mazda CX-5
Mazda CX-5 patří k nejpovedenějším SUV, ale v Praze tohle auto nechtějí

Tichý motor, živé reakce na plyn a kultivovaná lehkost při průjezdu zatáček – to je nová Mazda CX-5 v základním provedení s pohonem předních kol, které jsme...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.