Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Padající hvězda hnaná turbinou drží rekordy už 60 let

aktualizováno 
Jmenuje se „Padající hvězda“ (Etoile Filante), ale kariéru měl ten modrý speciál určený pro pokořování rychlostních rekordů právě opačnou. Přesně před šedesáti lety dobyl pro Renault dodnes nepokořené rekordy.

Rychlostní speciál poháněný turbínou Renault Etoile Filante | foto: Renault

Renault Etoile Filante se na solných pláních v Bonnevillu 5. září 1956 rozjel na rychlost 308,85 kilometru za hodinu na pětikilometrové a na 306,9 km/h na kilometrové trati. Pokořil hned čtyři rekordy své kategorie, ze kterých ty dva zmíněné platí dodnes.

Letos se na slavný Týden rychlosti (Speed Week) modrý renault do Utahu vrátil. Turbinou poháněná placka s laminátovou karoserií na prostorovém trubkovém rámu vznikla v jediném exempláři a přežila dodnes. S pohonem turbínou automobiloví inženýři okouzleni rozmachem letectví po druhé světové válce hojně experimentovali. Expert na turbinové motory Joseph Szidlowski tehdy oslovil Renault se svým nápadem.

Fotogalerie

Šéf Renaultu Pierre Lefaucheux tedy vytvořil tým tří odborníků. Vedl ho Fernand Picard, k ruce měl talentovaného inženýra Alberta Loryho a třetí byl inženýr Jean Hébert, který také speciál s turbinou o výkonu 270 koní pilotoval.

Na dokonale hladké solné pláně, ideální k pokořování rychlostních rekordů, doprovodila padající hvězda nový speciál Renaultu. Francouzská značka se totiž přihlásila do kategorie historických vozů „Classic Gas Coupè“ se slavným modelem Dauphine s Nicolasem Prostem (záložní jezdec týmu Lotus F1 a okruhový závodník) za volantem. Nový rychlostní rekord kategorie má díky Renaultu hodnotu 123 km/h.

Bonnevillský festival rychlosti

Devět mil (asi 14,5 km) dlouhá, rovná čára v solné pláni v utažském Bonnevillu je každý rok svědkem rekordních výkonů těch nejrychlejších samohybů světa. V závodě je rozhodující čas naměřený uprostřed při projetí jedné míle (1,6 km).

Solné pláně v utažském Bonnevillu jsou každý rok svědkem rekordních výkonů těch...

Solné pláně v utažském Bonnevillu jsou každý rok svědkem rekordních výkonů těch nejrychlejších aut světa.

Legendární Bonneville Salt Flats začíná 90 mil západně od Salt Lake City a pokrývá 130 kilometrů čtverečních severozápadního Utahu. Vysokorychlostní závody se tu konají už skoro sto let tradičně každý srpen. Na týden rychlosti se sjíždějí obyčejná auta, motorky, speciály s raketovými motory i náklaďáky.





Nejčtenější

Hyundai Tucson
Do služby u policie nastupuje 800 Hyundaiů Tucson

Společnost Hyundai Motor Czech zahájila dodávku více než 800 kusů modelu Tucson Policii České republiky. Stát vyjdou na 337 milionů korun, přičemž za každé SUV...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Za sledování telefonu na přechodu budou na Havaji rozdávat pokutu

Pokutu 99 dolarů (2 300 Kč) budou od října rozdávat úřady v hlavním městě amerického státu Havaj chodcům, kteří budou na silničních přechodech věnovat svoji...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Trable na dovolené? Návod, co dělat při bouračce nebo nehodě

Tisíce Čechů vyrážejí v létě autem na dovolenou. Přinášíme pár užitečných rad, jak se zachovat, když dovolenou překazí krádež auta, zavazadel a cenností či...  celý článek

Další z rubriky

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Otto Buchberger
VIDEO: Drak ožil po padesáti letech na brněnském výstavišti

Padesát let. Tak dlouho československý závodník Otto Buchberger neseděl za volantem svojí formule na trati historického závodu po brněnském výstavišti....  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.