Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

EU: automobilky hrají podivnou hru

  12:13aktualizováno  12:13
Proč by měli platit Němci, Britové a Rakušané za stejný vůz více než zákazníci ze Španělska, Řecka či Finska? - ptají se oprávněně milióny motoristů v Evropské unii. Jaké jsou důvody diskriminace některých zemí ze stran automobilek? Tuto otázku si položila i Evropská komise, která proti praktikám nekalé konkurence v automobilovém průmyslu ostře vystupuje.

Ta v březnu zveřejnila zprávu o cenové diferenciaci automobilů v EU, ze které vybíráme nejzajímavější postřehy. Přestože materiál pracuje s listopadovými cenami, tedy ještě před zavedením eura, popisuje boj bruselských úředníků s automobilovými bossy přesně. Jednotná evropská měna sice přinesla transparentnost cen, ale zatím automobilky prodejní ceny sjednotit nedonutila.

Komise porovnávala ceny 80-ti modelových řad od 24 výrobců. Bohužel do studie nezahrnula českou Škodu, jejíž ceny v jednotlivých zemích EU by byly pro tuzemce nejzajímavější.

Drahé a levné země

A co tedy evropské orgány konkrétně zjistili? Například to, že nejdražším trhem EU je stále Británie. Tady se prodává 51 aut z 80-ti sledovaných absolutně nejdráže z celé EU. Následuje Německo. U našich západních sousedů bylo 41 vozů nejdražších (tento údaj vychází pouze z 12-ti zemí eurozóny). Navíc u 40 modelů bylo zjištěno více jak 20-ti procentní zvýšení ceny v porovnání s alespoň jednou zemí eurozóny. Stejný rozdíl zaznamenali úředníci u 31 modelů také v Rakousku. Z analýzy je zřejmé, že na řidičích z posledních dvou zemích se snaží vydělat především následující výrobci: koncerny PSA, Fiat, značky Seat a Volkswagen, dále pak Opel a někteří japonští výrobci.

Mezi země, které automobilky nevysávají a dodávají nová auta nejlevněji, patří Španělsko, Řecko a Finsko. Jde tedy paradoxně o státy velmi vzdálené od středu Evropy. Prodejní ceny by zde měly být logicky vyšší kvůli dražší dopravě. Automobilky však mají vlastní cenové politiky.

Levná jsou auta i v tuzemsku. Důvodem je jak celkově nižší cenová hladina, tak i přítomnost mladoboleslavského výrobce. Dalším hlediskem nižších cen, o kterém mluví i analýza Evropské unie, je ekonomická úroveň. V chhudších zemích Evropy, mezi něž se řadíme, se platí za nové automobily méně.

Britové trpí nejvíce, jsou na ostrově...

Specifická situace je na britském automobilovém trhu. Ostrované si čím dál více stěžují na cenovou diskriminaci a nutno poznamenat, že oprávněně. Ve Velké Británii je z celé EU vůbec nejdráže. Pro toto ale mají automobilky vysvětlení. "Postavit model s pravostranným řízením je nákladnější, moc se jich totiž neprodá," ozývá se například z Volkswagenu, který byl nařčen z největší diskriminace Spojeného Království. Navíc Brity sužuje v současnosti silná libra.

Někteří se proto rozhodují pro koupi auta mimo Británii. Zde však také musí připlatit za pravostranné řízení. Nejvíce si účtují výrobci z koncernu VW, nejméně naopak automobilky ze země vycházejícího slunce.

Velkou troufalost si na britských ostrovech dovolil Fiat. Za Mareu zde totiž po dealerech požaduje o 57 procent více než v Dánsku. Rozdíl 4611 liber (v přepočtu neuvěřitelných 240 tisíc Kč) lze těžko čímkoli ospravedlnit. Dánové ale Mareu kupodivu také levně nekoupí. Navíc zaplatí vysokou daň, jednu z nejvyšších v Evropě.

Větší diference jsou překvapivě u malých aut

Závěry předchozí studií se potvrdily i tentokrát. Přestože by většina lidí očekávala větší rozdíly v cenách u dražších automobilů, opak je pravdou. Evropská komise zjistila, že v segmentech A až D jsou automobilky méně vyzpytatelné. Diference u naprosto identických aut prodávaných v různých zemích jsou často větší než 20 procent.

Pořídit malý vůz je krajně nevýhodné v Německu a Rakousku. Pokud se občané z těchto zemí rozhodnou pro vozítko ze segmentu A, B či C, mohou si být téměř jisti, že jinde už více zaplatit nemohli. Naopak ceny Mercedesů, BMW, Audi a jiných luxusních značek jsou všude v Evropě zhruba stejné.

Následující tabulky uvádí cenové rozdíly mezi nejdražší a nejlevnější zemí eurozóny. Pro větší názornost jsou porovnávány ceny bez DPH, která je v jednotlivých státech různá. V tabulkách uvádíme nejprodávanější značky, u méně frekventovaných modelů jsou cenové diferece i větší.

Segmenty A a B (malé vozy):

1.11.2001 1.5.2001 1.11.2000

Opel Corsa

36.9%

37.4%

24.6%

Ford Fiesta

16.4%

16.5%

20.5%

Renault Clio

26.4%

31.3%

23.0%

Peugeot 106

20.3%

23.5%

11.4%

VW Polo

14.7%

28.0%

29.1%

Segment C (nižší střední třída):

1.11.2001 1.5.2001 1.11.2000

VW Golf

34.5%

33.1%

32.9%

Opel Astra

32.2%

51.6%

27.6%

Ford Focus

21%

18.6%

18.1%

Renault Mégane

22.9%

25.8%

18.5%

Peugeot 307

29.6%

24.2%

18.9%

Segmenty D, E a F (větší vozy):

1.11.2001 1.5.2001 1.11.2000

BMW 318I

11.6%

13.4%

13.9%

Audi A 4

13.5%

13.7%

21.0%

Ford Mondeo

20.5%

22.2%

29.9%

Opel Vectra

41%

48.5%

25.2%

VW Passat

23.1%

22.3%

22.1%

Které automobilky provokují nejvíce?

Cílem analýzy evropských orgánů bylo i poukázat na "černého Petra" mezi automobilkami. Neukázal se však pouze jeden. Cenovou diskriminaci zákazníků z různých států považují za normální u GM (Opel, Saab), PSA (Peugeot, Citroën), Fiatu i koncernu Volkswagen. Férovější marketingový přístup zvolili manažeři Fordu, BMW či koncernu DaimlerChrysler. Rozdíly v cenách jejich modelů nepřesahují 15 procent.

A jak hodnotí závěry analýzy v Bruselu? Mario Monti, komisař odpovědný za hospodářskou soutěž, tvrdí, že zpráva odhalila velký prostor pro úpravu podmínek na automobilovém trhu. "Návrh zákona z počátku února, který by měl zostřit konkurenci, je tedy evidentně potřebný k tomu, aby zákazník mohl plně profitovat z výhod volného trhu," poukázal dále Monti.

Zdá se, že se orgány EU nebudou v budoucnu bránit ani sankcím za porušování konkurenčního prostředí. Za prohřešky spojené s diskriminací byl od roku 1998 potrestán VW, Mercedes a Opel.

Autor:




Nejčtenější

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.