Rok od rozšíření Evropské unie v květnu 2004 se rozdíly v cenách celkově zmenšily z 6,9 na 6,3 procenta; u tuctu zemí, které používají euro, rozdíl zůstal na 4,4 procenta.
"Ceny automobilů v unii se sbližují, sice velmi pomalu, ale jistě. Zákazníci tak mohou sklízet ovoce společného trhu," uvedl mluvčí EK Gregor Kreuzhuber.
Čísla však dokazují, že u některých modelů přetrvávají značné rozdíly, dodal.
Například německý zákazník zaplatí doma za Fiat Punto skoro o 30 procent více než ve Finsku, kde jsou auta v eurozóně nejlacinější.
Která auta jsou v České republice nejdražší z celé EU? |
Mini One, Audi A2, Audi A3, Audi A6, Audi TT, VW Touran, Citroën C5, Renault Laguna, Saab 9-3, BMW 523i, BMW 740i, Peugeot 807 |
Nákupem v zemi tisíce jezer by tedy ušetřil okolo 2700 eur (81.000 korun), včetně daně z přidané hodnoty.
Komise si vzala na mušku ceny 1878 vozů v "pětadvacítce" a v 579 případech zjistila, že cenový rozdíl u totožných modelů překračuje 20 procent.
Která auta jsou v České republice nejlevnější z celé EU? |
Mazda 2 |
Nejvýraznějším příkladem z desítky loni nejprodávanějších vozů v EU byl právě Fiat Punto.
Na německém trhu ceny 34 z 89 zkoumaných modelů aut byly nejvyšší v eurozóně, u dvou desítek šlo o rozdíl více než 20 procent.
Ze sedmi modelů, které automobilka Audi na českém trhu nabízí, mají hned čtyři (A2, A3, A6 a TT) nejvyšší cenu ze všech státu EU. Na otázku: "Myslíte, že tato cenová politika je pro poměry, které na tuzemském trhu panují, ideální?" odpovídá Jan Klíma tiskový mluvčí Audi. |
Nelze srovnávat pouze ceníkové ceny jednotlivých modelových řad, ale je potřeba přihlédnout k základní sériové výbavě, která se může v každé zemi odlišovat. Český zákazník je velmi náročný a tomu je přizpůsobena i úroveň základní sériové výbavy, takže vozy pro český trh mají v základní výbavě položky, které mohou být jinde za příplatek. Jsme si jisti, že cenová hladina pro český trh je nastavena správně. |
Jako nejlacinější ze srovnání vyšlo v eurozóně Finsko, ale v Dánsku byly ceny aut ještě o 5,7 procenta nižší.
Nejlacinější z nových členských zemí zůstává Estonsko.
***
Podle Evropské komise jsou nejlevnější vozy v Dánsku a nejdražší v Německu. Ve výpočtu ale nezohlednila daně, zatímco PwC sestavila žebříček z koncových cen včetně daně ...VÍCE
***
Mezi květnem 2004 a 2005 ceny osobních vozů v EU stouply o 0,4 procenta (v eurozóně o 1,3 procenta), zatímco míra inflace ve stejném období činila 1,9 procenta.
Nejvýrazněji ceny klesly v Polsku (o 7,6 procenta), v České republice (o šest procent) a v Británii (o 1,2 procenta).
Naopak auta zdražila v Itálii (o 2,6 procenta), ve Francii (0,9) a v Německu (0,3 procenta).
Srovnání cen nových vozů v jednotlivých zemích EU |
Přehled dle segmentů (vyznačené maximální a minimální ceny) |
Podrobný přehled (dělení podle výrobců) Alfa Romeo - Mercedes |
Podrobný přehled (dělení podle výrobců) Mitsubisho - Volvo |
Legenda |
Příliš se podle komise nezměnily ani poměry v zemích, kde ceny aut před zdaněním jsou tradičně nízké: mírně podražila v Dánsku (o 2,4 procenta) a v Řecku (o 1,8), ale zlevnila ve Finsku (o dvě procenta) a v Estonsku (o 8,3 procenta).
Nové osobní auto vyjde v Česku pořád nejlevněji v Evropě. Podle studie PricewaterhouseCoopers jsou koncové ceny osm procent pod průměrem eurozóny. Nejdražší auta jsou naopak v Dánsku. Tam je jejich cena téměř dvakrát vyšší než je průměr. Podle Evropské komise jsou nejlevnější vozy v Dánsku a nejdražší v Německu. Ve výpočtu ale nezohlednila daně, zatímco PwC sestavila žebříček z koncových cen včetně daně ...VÍCE |