Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

EU: Končí výsady automobilek

  18:29aktualizováno  18:29
Brusel - Časy monopolní vlády nad trhem končí i pro výrobce aut v EU. Podle návrhů Evropské komise se musí vzdát části svých privilegií a přistoupit na některá konkurenční pravidla unie. "Prodejci byli dosud zcela závislí na výrobcích a měli málo podnětů ke konkurenci. Naše opatření odstraňuje tuto svěrací kazajku," prohlásil komisař pro volnou soutěž Mario Monti.

Prodejci mohou nabízet více různých značek v jedné prodejně, což bylo dosud vyloučeno. Výrobci jim musí nabízet stejné slevy jako velkým zákazníkům. Padají omezení pro prodejní díly: opravny je smí koupit kdekoli, nejen u automobilky. I opravy smí provádět každý, pokud je dostatečně kvalifikován - výrobci mu musí umožnit získat všechny informace pro tento účel. Padají i všechny hranice: koupě auta je možná přes internet.

Prodejci mohou inzerovat a prodat svá auta v kterékoli zemi EU a všude mohou zřídit své pobočky. Návrh komise odstraňuje největší problémy starého systému: výrobci už nemohou mít uzavřené prodejní sítě s výlučným monopolem na prodej svých aut, kde určují i to, komu se auta prodat smí a komu ne. Autovýrobci smí určit buď to, na jakém území prodává dealer jejich auta, nebo to, jak je prodává. Ne oboje. Trh s auty však nebude ani v příštích letech zcela volný.

"Výrobci mají stále dost kontroly, aby zajistili, že prodej i služby zůstanou na vysoké úrovni," uvedl Monti. Nařízení komise tak neumožňuje třeba prodej aut v supermarketech, i když toto omezení lze obejít, třeba "cestou Colruyt": belgická obchodní síť nabízela v prodejnách možnost rezervovat si levné auto. Jeho reálná koupě pak proběhla u dealera. Ke změně systému vedly komisi zejména četné případy zneužití starého systému, kdy výrobci bránili prodeji aut zákazníkům, kteří si chtěli koupit levnější auto mimo svou zemi.

Automobilky se nedaly odstrašit od této praxe ani pokutami v desítkách milionů eur. Evropská komise doufá, že její nová pravidla povedou k poklesu cen aut, náhradních dílů i opravárenských služeb. To však není nijak jisté: firmy, u nichž jsou cenové rozdíly největší, jsou buď prodělečné (Fiat), nebo vykázaly na konci roku velkou nulu (Ford). Ještě více než výrobci pocítí nový systém autorizovaní prodejci, kterých je v celé unii asi 108 tisíc.

Jen Němci odhadují, že už dlouho před rokem 2010 zmizí polovina z jejich 17 tisíc automobilových dealerů. Německo, největší výrobce aut v unii, se tak chce postavit proti komisi. Kancléř Gerhard Schröder prohlásil, že to "přinese velké konkurenční nevýhody" pro německé výrobce, což se prý projeví růstem počtu nezaměstnaných. Německo i jiní ještě mohou prosadit změny. Předložený dokument je návrh, o němž má komise až do července jednat. Brusel definitivně rozhodne až v létě.

Autor:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.