Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

EU omezí moc automobilek

  12:45aktualizováno  12:45
Evropská unie otevře dveře pro konkurenci na trhu s auty - sice ještě ne úplně, ale aspoň "uváženě". Nová pravidla, jež schválila Evropská komise, omezí kontrolu výrobců nad prodejem aut. "Přichází konec všemocným výrobcům automobilů. Autorizovaní dealeři a provozovatelé automobilových servisů budou mít více svobody. Postupně se zmenší rozdíly mezi dosud často velmi odlišnými cenami stejných aut v jednotlivých zemích unie," komentoval krok komise belgický veřejnoprávní rozhlas RTBF.

"Návrh zavádí do odvětví dávku konkurence," řekl komisař pro volnou soutěž Mario Monti. Čistě konkurenční prostředí však jeho pravidla nevytvářejí: výrobci budou mít nadále možnosti jak ovlivnit prodej svých aut. Také naděje, že nové nařízení sníží ceny, se možná nesplní. V řadě zemí, například ve Finsku či v Dánsku, totiž výrobci drželi uměle nízké ceny, aby tak vyrovnali tíhu daní.

Ztráty si vynahrazovali v daňově méně náročných zemích. To nyní už nepůjde. Mezi německými výrobci proto podle listu Der Standard existuje "tichá dohoda" o postupném sjednocení jejich cen v EU - což Brusel asi jen uvítá. Šéf svazu německého automobilového průmyslu Bernd Gottschalk však varuje před negativními dopady. "Ve většině zemí EU ceny porostou," tvrdí.

V jedné oblasti se přesto otevírá prostor pro cenový pokles: u oprav a náhradních dílů. Tyto služby tvoří až dvě pětiny celkové ceny aut za dobu jejich používání. Zákazníci už nebudou odkázáni na služby oficiálního dealera a na originální náhradní díly.

To bylo vždy drahé, už proto, že tento systém prakticky vylučoval konkurenci. Nyní má sám zákazník rozhodovat, jaké náhradní díly se u něj mají použít a kde si své auto nechá opravit. Výrobci jsou povinni dát k dispozici dokumentaci o autech všem opravářům. I jejich dodavatelé smějí dodávat náhradní díly na trh přímo, a ne jen přes výrobce.

Nový systém začne v omezené míře platit letos 30. září a bude platit až do roku 2008. Výrobci budou stále částečně moci ovlivňovat prodej aut - budou mít na výběr ze dvou modelů. Při "selektivní distribuci" nesmějí nabídnout dodaná auta k dalšímu prodeji - do velkoobchodů či pro nezávislé operátory. Navíc musí splňovat řadu kritérií, od povinného výcviku personálu až po stanovený minimální roční obrat.

Jinak však mohou prodávat auta zákazníkům na celém území EU. U "exkluzivního" modelu smějí výrobci omezit území, na němž prodejci aktivně nabízejí jejich auta zato nesmějí nijak omezit okruh zákazníků. Prodejce tak může prodat vůz každému, kdo ho navštíví.

Lidé také budou moci bez námahy srovnávat různé typy aut. Prodejci mohou nabízet více typů, i když pro jednotlivé značky musí ve svém pavilonu vyčlenit odlišené prodejní plochy. Dealeři s omezenou oblastí prodeje mohou navíc dodávat auta do supermarketů, které se samozřejmě nebudou omezovat jen na jednu značku.

Monti: Češi se změn bát nemusí

Nová pravidla pro prodej aut v EU neohrozí trhy ve střední Evropě. Alespoň si to myslí komisař pro hospodářskou soutěž Mario Monti. "Pro tuto obavu nejsou žádné důvody," uvedl.

Dosud měly automobilky právo určit, na jakém území smí prodejce prodat jejich auta; do dvou let se této výsady musí vzdát. Záhy to začne platit i pro české či polské prodejce.

Monti soudí, že nová pravidla obchodníkům ve střední Evropě prospějí. Poukázal na to, že ceny v Polsku, Maďarsku či České republice budou ještě dlouho nižší než třeba v sousedním Německu, které je po Británii nejdražším autotrhem v EU. "Pokud tedy nějací dealeři dostanou novou příležitost při přeshraničním obchodu, budou to polští nebo čeští dealeři," řekl komisař.

Autor:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.