EU omezí moc automobilek

  • 1
Evropská unie otevře dveře pro konkurenci na trhu s auty - sice ještě ne úplně, ale aspoň "uváženě". Nová pravidla, jež schválila Evropská komise, omezí kontrolu výrobců nad prodejem aut. "Přichází konec všemocným výrobcům automobilů. Autorizovaní dealeři a provozovatelé automobilových servisů budou mít více svobody. Postupně se zmenší rozdíly mezi dosud často velmi odlišnými cenami stejných aut v jednotlivých zemích unie," komentoval krok komise belgický veřejnoprávní rozhlas RTBF.

"Návrh zavádí do odvětví dávku konkurence," řekl komisař pro volnou soutěž Mario Monti. Čistě konkurenční prostředí však jeho pravidla nevytvářejí: výrobci budou mít nadále možnosti jak ovlivnit prodej svých aut. Také naděje, že nové nařízení sníží ceny, se možná nesplní. V řadě zemí, například ve Finsku či v Dánsku, totiž výrobci drželi uměle nízké ceny, aby tak vyrovnali tíhu daní.

Ztráty si vynahrazovali v daňově méně náročných zemích. To nyní už nepůjde. Mezi německými výrobci proto podle listu Der Standard existuje "tichá dohoda" o postupném sjednocení jejich cen v EU - což Brusel asi jen uvítá. Šéf svazu německého automobilového průmyslu Bernd Gottschalk však varuje před negativními dopady. "Ve většině zemí EU ceny porostou," tvrdí.

V jedné oblasti se přesto otevírá prostor pro cenový pokles: u oprav a náhradních dílů. Tyto služby tvoří až dvě pětiny celkové ceny aut za dobu jejich používání. Zákazníci už nebudou odkázáni na služby oficiálního dealera a na originální náhradní díly.

To bylo vždy drahé, už proto, že tento systém prakticky vylučoval konkurenci. Nyní má sám zákazník rozhodovat, jaké náhradní díly se u něj mají použít a kde si své auto nechá opravit. Výrobci jsou povinni dát k dispozici dokumentaci o autech všem opravářům. I jejich dodavatelé smějí dodávat náhradní díly na trh přímo, a ne jen přes výrobce.

Nový systém začne v omezené míře platit letos 30. září a bude platit až do roku 2008. Výrobci budou stále částečně moci ovlivňovat prodej aut - budou mít na výběr ze dvou modelů. Při "selektivní distribuci" nesmějí nabídnout dodaná auta k dalšímu prodeji - do velkoobchodů či pro nezávislé operátory. Navíc musí splňovat řadu kritérií, od povinného výcviku personálu až po stanovený minimální roční obrat.

Jinak však mohou prodávat auta zákazníkům na celém území EU. U "exkluzivního" modelu smějí výrobci omezit území, na němž prodejci aktivně nabízejí jejich auta zato nesmějí nijak omezit okruh zákazníků. Prodejce tak může prodat vůz každému, kdo ho navštíví.

Lidé také budou moci bez námahy srovnávat různé typy aut. Prodejci mohou nabízet více typů, i když pro jednotlivé značky musí ve svém pavilonu vyčlenit odlišené prodejní plochy. Dealeři s omezenou oblastí prodeje mohou navíc dodávat auta do supermarketů, které se samozřejmě nebudou omezovat jen na jednu značku.

Monti: Češi se změn bát nemusí

Nová pravidla pro prodej aut v EU neohrozí trhy ve střední Evropě. Alespoň si to myslí komisař pro hospodářskou soutěž Mario Monti. "Pro tuto obavu nejsou žádné důvody," uvedl.

Dosud měly automobilky právo určit, na jakém území smí prodejce prodat jejich auta; do dvou let se této výsady musí vzdát. Záhy to začne platit i pro české či polské prodejce.

Monti soudí, že nová pravidla obchodníkům ve střední Evropě prospějí. Poukázal na to, že ceny v Polsku, Maďarsku či České republice budou ještě dlouho nižší než třeba v sousedním Německu, které je po Británii nejdražším autotrhem v EU. "Pokud tedy nějací dealeři dostanou novou příležitost při přeshraničním obchodu, budou to polští nebo čeští dealeři," řekl komisař.