Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

EU podpoří vývoj vozu budoucnosti poháněného vodíkem

  11:57
Brusel (Od našeho zpravodaje) - V Americe tomu prezident Bush říká "auto svobody". V Evropě to jméno nemá, ale i ona chce totéž: levný vůz na vodík. Vůz, jehož jedinou "zplodinou" bude voda. EU dává najevo, že tyto vize budoucnosti podpoří, i když přesné nákresy tohoto vozu zatím nikdo nemá.

Několik firem jako Daimler, Ford či Nissan předvedlo řadu prototypů vodíkových autobusů i osobních vozů, ale ty zatím nekonkurují autům na benzin a naftu. Přitom automobilky investovaly do vývoje vodíkových vozů už dvě miliardy dolarů. Budou však muset utratit ještě více, chtějí-li prodávat auta i za dvacet či třicet let. Času je málo, ubývá ropy.

Svět se musí za jednu dvě generace energeticky změnit - jinak se zhroutí nejen automobilový průmysl, ale celá současná civilizace. Ne pro každého to bude katastrofa. Ta čtvrtina lidstva, která nemá přístup k elektřině, si toho sotva všimne. A ani stovky milionů obyvatel této planety, které nikdy v životě netelefonovaly, asi o moc nepřijdou.

Co nabízí vodíkový svět
* 1766
- britský chemik Henry Cavendish objevuje vodík jako svébytný chemický prvek
* 1783 - startuje první balon plněný vodíkem
* 1937 - po výbuchu vzducholodi Hindenburg končí éra vodíku u vzdušných plavidel, ale peroxid vodíku je použit za války k pohonu německých raket V-2
* 1952 - odpálena první vodíková bomba; následné mnohaleté úsilí o využití vodíkové jaderné reakce k výrobě elektřiny zatím nepřineslo výsledek
* po roce 1990: vznikají první vodíková auta
* 2002 až 2003: Japonsko, Spojené státy a EU se rozhodují dát prioritu vývoji vodíkových technologií
* 2005 až 2006: na trhu se mají objevit přenosné vodíkové "baterie" pro pohon mobilu a počítačů
* okolo 2008: nové technologie na výrobu vodíku ze zemního plynu zlevní tuto surovinu
* po roce 2010: masová výroba vodíkových aut, jejich první boom může nastat okolo roku 2015
* okolo 2020: trh s vodíkovými technologiemi má mít obrat 1,7 bilionu dolarů
* okolo 2050: vodík představuje klíčovou energetickou surovinu
Ale bude to konec Západu, pokud nenajde jiné zdroje energie. Optimističtí vědci věří, že je ještě čtyřicet let času. Jejich skeptičtější kolegové tvrdí, že první velká energetická krize přijde za necelých dvacet let, druhá jen o málo později. Okolo roku 2020 začne klesat těžba ropy, před rokem 2030 se čeká totéž u zemního plynu. Poptávka však poroste dále a s ní i ceny. Jasný plán - založený na vodíku - má pro tuto situaci ledový Island. Od letoška se na ulicích Reykjavíku začínají objevovat vodíkové autobusy. Do roku 2015 má na vodík přejít islandská rybářská flotila - hlavní zdroj příjmů této země.

V roce 2030 či 2040 má tento plyn na Islandu převzít úlohu, kterou nyní hraje ropa. "Je to dobrá vize. A když vyrostou moji vnuci, bude to jejich energetický systém," tvrdí propagátor vodíku, profesor Bragi Arnason z Reykjavické univerzity. Island je však k zavedení vodíkové ekonomiky skvěle vybaven - odpadá u něj jedna ze slabin, které vodík má. Tento plyn je nejhojnější látkou ve vesmíru i na této planetě. Nikde na Zemi však nejsou žádné vodíkové "sloje" či "ložiska". Je nutné ho vyrábět. A také skladovat. Obojí představuje obrovský problém.

Vodíku je všude dost. Jenže se musí "vyrobit"
Zatím se vodík vyrábí hlavně z plynu a uhlí - z látek, kterých záhy nebude dost a jež znečišťují ovzduší. Ale Island má dost "čisté" geotermální a vzdušné energie, takže může vyrábět vodík z vody. Může tak naplnit předpověď Julesa Verna, spisovatele z věku parních strojů. Ten ve svém Tajuplném ostrově napsal: "Voda bude uhlím zítřka." Jenže pokud by chtěly totéž dělat USA, musely by jen kvůli výrobě vodíku postavit elektrárny za 400 miliard dolarů. A to je možná jen menší část ceny za sny o "autě svobody" a o ekonomice, jež nebude závislá na ložiscích ropy v nestabilních částech světa.

Vodík je totiž nutné nejen vyrobit, ale také stlačit nebo zkapalnit, aby se dal jakžtakž skladovat. Jinak by nádrž vodíkového auta musela být třítisíckrát větší než nádrž benzinu, aby vůz zítřka ujel to, co auto dneška. Jen stlačení pohltí jednu až dvě pětiny energie, která je ve vodíku uložena. Hledá se proto cesta, jak problém obejít. Možnost tu je: vodíkové články. V nich se vodík nespaluje jako benzin, a proto ho není potřeba tolik. Pouze reaguje s kyslíkem a přitom vzniká elektřina. Je to daleko výhodnější. Naše auta dokážou v nejlepším případě využít energii z každého čtvrtého litru benzinu, který spálí - energie ze zbylých tří litrů přijde vniveč.

Auta s vodíkovými články mají využívat ne čtvrtinu, ale aspoň polovinu energie skryté ve svém palivu. Jenže vodík lehce uniká a lehce se vzněcuje. Svět s ním proto nemá nejlepší zkušenost. V dopravě dosud sloužil hlavně jako náplň obtížně řiditelných balonů a obřích vzducholodí, s nimiž začala éra vzdušného bombardování i běžných letů za oceán. Ohnivou tečku za touto dobou udělal výbuch zepelínu Hindenburg v roce 1937. Kdo má chuť sedět v autě - "vodíkové bombě"? A je to vůbec nutné? Zastánci obnovitelné energie vás ujistí, že ne a že těch 1,2 miliardy dolarů a stovky milionů eur, které se utratí na "auto svobody" a jeho evropskou obdobu, by se měly raději investovat do výstavby vzdušných turbín a slunečních článků.

Pokud by to mělo úspěch, svět by se mohl obejít bez toho, že nejdříve s pomocí elektřiny vyrobí vodík a ten bude zpátky proměňovat na vodu a elektřinu. Americká i evropská "auta svobody" by pak "netankovala" tekutý plyn, ale jen elektrický proud. Evropa dělá pro obnovitelnou energii možná nejvíce na světě. I Češi se museli při jednání o vstupu do EU zavázat, že prudce zvýší její podíl na své výrobě elektřiny. Přesto experti soudí, že hospodářství unie musí přejít na vodík nejpozději do roku 2050. "Auta svobody" by však měla vyjet už dříve: tak DaimlerChrysler plánuje výrobu vodíkových aut po roce 2010.

Budoucnost? Prototyp automobilu na vodík z dílny jihokorejského výrobce.

Kromě Hyundaie se vývoji alternativních pohonů věnují například Honda, Toyota, Ford nebo DaimlerChrysler.

Očekává se, že okolo roku 2008 nové technologie na výrobu vodíku ze zemního plynu zlevní tuto surovinu, potom nastane masová výroba vodíkových aut.

Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Pozemní biz-jet startuje. Excentrický lexus inspiroval svět letecké dopravy

24. dubna 2024

Kdo by to byl býval řekl, že nejdražším lexusem současnosti se stane luxusní dodávka s monogramem...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...