Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

EU tlačí na automobilky zákonem

  19:49aktualizováno  19:49
Radost z levně pořízeného nového vozu na straně zákazníka, neúprosný boj o přežití na straně prodejců automobilů. Takto může za pár měsíců vypadat situace na trhu s automobily v zemích EU, jelikož Evropská komise plánuje nově upravit distribuci nových vozů. Přesto i nadále budou moci výrobci odmítnout prodej svých vozů v supermarketech či přes internet.

Nový zákon, který v současnosti připravuje evropská legislativa, má znemožnit automobilkám rozkazovat o tom, kde bude jejich dealer obchodně působit. V praxi může situace vypadat následovně: italský prodejce si zaplatí reklamní kampaň například v Německu a přetahne tak svému německému kolegovi díky nižší ceně nejednoho šetřícího zákazníka.

Tímto uvolněním pravidel by se mohl trh stát ještě transparentnějším poté, co již jednotná měna euro od počátku roku odhaluje nehorázné rozdíly v cenách mezi jednotlivými státy. Ty jsou mnohdy až dvacetiprocentní. Ve svém důsledku by nová direktiva měla donutit automobilky ke sjednocení cen nových aut pro všechny země EU. Pak by rozdíly způsobovala již jen například vzdálenost od výrobního závodu či sazba DPH v té které zemi.

"Současný systém je pro servisy příliš svazující, plánujeme zásadní změny," prohlásil zdroj blízký evropským orgánům. V minulosti dokonce v některých zemích producenti zakazovali servisům prodávat auta cizincům.

Přesto však návrh zákona ponechává v platnosti pravidla, která na první pohled konkurenci omezují. Jedná se především o to, že i nadále budou moci výrobci odmítat obchodníky, kteří by chtěli prodávat auta v supermarketech či prostřednictvím internetu.

Zde se zákonodárci obávají přílišného uvolnění cen, které by vyostřilo konkurenci tak, že by mohl být zákazník nakonec znevýhodněn. Například tím, že by automobilky s cílem minimalizovat cenu vyráběly úzkou paletu vozů a kupující by tak ztratil možnost výběru.

S tím ale někteří nesouhlasí. "Více prodejních kanálů je pro zákazníka jistě výhodou," tvrdí Ian Lancaster z britské společnosti Virgin Cars. "Až dosud automobilky některé zákazníky doslova obíraly. Doufám, že si to v Bruselu uvědomí a distribuci výrazně liberalizují."

O prodeji nových aut ve svých hypermarketech uvažuje i společnost Tesco a další obchodní řetězce. To, jestli se nakonec "nablýskaní krasavci" mezi jogurty a televizory v obchodech objeví, se ukáže na počátku února, kdy jde návrh zákona do schvalovacího procesu. V případě jeho schválení by mohl začít platit od letošního října.

Autor:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.