EU tlačí na automobilky zákonem

Radost z levně pořízeného nového vozu na straně zákazníka, neúprosný boj o přežití na straně prodejců automobilů. Takto může za pár měsíců vypadat situace na trhu s automobily v zemích EU, jelikož Evropská komise plánuje nově upravit distribuci nových vozů. Přesto i nadále budou moci výrobci odmítnout prodej svých vozů v supermarketech či přes internet.

Nový zákon, který v současnosti připravuje evropská legislativa, má znemožnit automobilkám rozkazovat o tom, kde bude jejich dealer obchodně působit. V praxi může situace vypadat následovně: italský prodejce si zaplatí reklamní kampaň například v Německu a přetahne tak svému německému kolegovi díky nižší ceně nejednoho šetřícího zákazníka.

Tímto uvolněním pravidel by se mohl trh stát ještě transparentnějším poté, co již jednotná měna euro od počátku roku odhaluje nehorázné rozdíly v cenách mezi jednotlivými státy. Ty jsou mnohdy až dvacetiprocentní. Ve svém důsledku by nová direktiva měla donutit automobilky ke sjednocení cen nových aut pro všechny země EU. Pak by rozdíly způsobovala již jen například vzdálenost od výrobního závodu či sazba DPH v té které zemi.

"Současný systém je pro servisy příliš svazující, plánujeme zásadní změny," prohlásil zdroj blízký evropským orgánům. V minulosti dokonce v některých zemích producenti zakazovali servisům prodávat auta cizincům.

Přesto však návrh zákona ponechává v platnosti pravidla, která na první pohled konkurenci omezují. Jedná se především o to, že i nadále budou moci výrobci odmítat obchodníky, kteří by chtěli prodávat auta v supermarketech či prostřednictvím internetu.

Zde se zákonodárci obávají přílišného uvolnění cen, které by vyostřilo konkurenci tak, že by mohl být zákazník nakonec znevýhodněn. Například tím, že by automobilky s cílem minimalizovat cenu vyráběly úzkou paletu vozů a kupující by tak ztratil možnost výběru.

S tím ale někteří nesouhlasí. "Více prodejních kanálů je pro zákazníka jistě výhodou," tvrdí Ian Lancaster z britské společnosti Virgin Cars. "Až dosud automobilky některé zákazníky doslova obíraly. Doufám, že si to v Bruselu uvědomí a distribuci výrazně liberalizují."

O prodeji nových aut ve svých hypermarketech uvažuje i společnost Tesco a další obchodní řetězce. To, jestli se nakonec "nablýskaní krasavci" mezi jogurty a televizory v obchodech objeví, se ukáže na počátku února, kdy jde návrh zákona do schvalovacího procesu. V případě jeho schválení by mohl začít platit od letošního října.