Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

EuroNCAP: klub pětihvězdičkových přijímá nové členy

  14:18aktualizováno  14:18
V poslední sérii crash testů EuroNCAP technici dbající o naši bezpečnost ničili sedmnáct modelů světových automobilek. "Okatou" microu od Nissanu počínaje a rodinným "autobusem" Renaultu (Espace) konče.
Citroën C3 Pluriel

Citroën C3 Pluriel | foto: EuroNCAP

Do elitní společnosti vozů oceněných pěti hvězdičkami za ochranu cestujících přibyli: Toyota Avensis, Saab 9-5, BMW X5, Volvo XC90 a Renault Espace. Poslední jmenovaný se dokonce může chlubit nejvyšším bodovým ohodnocením v historii testování dle standardů EuroNCAP.

Francouzská automobilka tak potvrzuje vedoucí pozici v oblasti ochrany pasažérů - pěti hvězdičkami (jako nejvyšším možným ohodnocením) se mohou chlubit již čtyři modely automobilky: laguna, mégane, vel satis a nově i espace.

Za zmínku stojí jistě i úspěch Volkswagenu s MPVčkem touran. Ten si sice na mřížku chladiče může připnout pouze čtyři hvězdičky za ochranu posádky, na druhou stranu se může pochlubit třemi hvězdičkami (z maximálních čtyř) za "přívětivost" při srážce s chodcem.

V porovnání s předchozí sérií testů, kdy jiné dva vozy koncernu VW z ochrany chodců propadly (Škoda Superb a Audi TT), se Wolfsburgská automobilka polepšila.

Jediný další vůz, který obdržel tři "hvězdy za chodce", byl kabriolet MG TF z lednové série zkoušek.

Crashtesty EuroNCAP - červen 2003:

Vůz

bezpečnost cestujících

bezpečnost chodců

Citroën C3 Pluriel

****

**

Nissan Micra

****

**

Renault Twingo

***

**

Peugeot 307CC

****

**

Honda Accord

****

**

Opel Signum

****

*

Renault Laguna

*****

**

Toyota Avensis

*****

*

Saab 9-5

*****

**

BMW X5

*****

*

Kia Sorento

****

*

Volvo XC90

*****

**

Ford Fusion

****

**

VW Touran

****

***

Hyundai Trajet

***

*

Kia Carnival

**

*

Renault Espace

*****

**

Peugeot 807/ Citroën C8/

Fiat Ulysse/ Lancia Phedra

(crashtest v dubnu 2003)

*****

*

 

Jak testování probíhá?

EuroNCAP provádí čtyři druhy testů - první simuluje čelní, druhý boční náraz, třetí náraz na sloup a poslední (zohledňující i jiné účastníky dopravního provozu než automobilisty) simuluje střet automobilu s chodcem. Z testů získávají výrobci cenné poznatky využitelné pro další vývoj.

Výsledky crashtestů jsou vyjádřeny počtem bodů, které se pak přepočítávají na (pro širokou motoristickou veřejnost výmluvnější) hvězdičky. Maximální počet hvězdiček, kterých může automobil za ochranu posádky obdržet je pět. Pro hodnocení ochrany chodců pak čtyři. Ze statistik vyplývá, že jedna hvězdička navíc znamená při nehodě snížení rizika pro posádku automobilu o přibližně 12 procent.

Čelní náraz
Auto naráží rychlostí 64 km/h do deformovatelné bariéry čtyřiceti procenty své šířky. Zkouška simuluje čelní střet dvou vozidel. Pro schvalování nových vozů se používá nárazová rychlost pouze 56 km/h - tedy o 8 km/h nižší než u EuroNCAP. Celková nárazová energie při 64 km/h je však o 30 % vyšší než při 56 km/h.(Nárazová energie roste s druhou mocninou rychlosti.)
 
Boční náraz
Do testovaného automobilu bourá rychlostí 50 km/h na straně řidiče vozík s tělesem o hmotnosti 950 kg.

Náraz na sloup
Z evropských statistik vyplývá, že čtvrtina závažných zranění cestujících se stává při bočních nárazech. Kupříkladu v Německu je však více než polovina těchto zranění zapříčiněna nárazem do stromu, či sloupu.

Testovaný vůz se na vozíku bočně pohybuje rychlostí 29 km/h. Automobil naráží do pevné překážky tvaru sloupu o průměru 254 mm. Vzhledem k jeho malému průměru dochází k většímu proniknutí do konstrukce vozu, čímž jsou závažně ohroženi cestující.
 
Střet s chodcem
Zkouška modeluje střet vozidla s chodcem při rychlosti 40 km/h. Automobil však nevráží do figuríny (Oskara), ale střet se simuluje pomocí definovaných modelů, které mají přesně definovaný tvar a hmotnost. Definována je i rychlost nárazu a úhel a přesné místo dopadu. Modely simulují hlavu dospělého člověka, hlavu dítěte, nohu s kolenem a stehno. 


Autoři:




Nejčtenější

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.