Citroën C3 Pluriel

Citroën C3 Pluriel | foto: EuroNCAP

EuroNCAP: klub pětihvězdičkových přijímá nové členy

  • 41
V poslední sérii crash testů EuroNCAP technici dbající o naši bezpečnost ničili sedmnáct modelů světových automobilek. "Okatou" microu od Nissanu počínaje a rodinným "autobusem" Renaultu (Espace) konče.

Do elitní společnosti vozů oceněných pěti hvězdičkami za ochranu cestujících přibyli: Toyota Avensis, Saab 9-5, BMW X5, Volvo XC90 a Renault Espace. Poslední jmenovaný se dokonce může chlubit nejvyšším bodovým ohodnocením v historii testování dle standardů EuroNCAP.

Francouzská automobilka tak potvrzuje vedoucí pozici v oblasti ochrany pasažérů - pěti hvězdičkami (jako nejvyšším možným ohodnocením) se mohou chlubit již čtyři modely automobilky: laguna, mégane, vel satis a nově i espace.

Za zmínku stojí jistě i úspěch Volkswagenu s MPVčkem touran. Ten si sice na mřížku chladiče může připnout pouze čtyři hvězdičky za ochranu posádky, na druhou stranu se může pochlubit třemi hvězdičkami (z maximálních čtyř) za "přívětivost" při srážce s chodcem.

V porovnání s předchozí sérií testů, kdy jiné dva vozy koncernu VW z ochrany chodců propadly (Škoda Superb a Audi TT), se Wolfsburgská automobilka polepšila.

Jediný další vůz, který obdržel tři "hvězdy za chodce", byl kabriolet MG TF z lednové série zkoušek.

Crashtesty EuroNCAP - červen 2003:

Vůz

bezpečnost cestujících

bezpečnost chodců

Citroën C3 Pluriel

****

**

Nissan Micra

****

**

Renault Twingo

***

**

Peugeot 307CC

****

**

Honda Accord

****

**

Opel Signum

****

*

Renault Laguna

*****

**

Toyota Avensis

*****

*

Saab 9-5

*****

**

BMW X5

*****

*

Kia Sorento

****

*

Volvo XC90

*****

**

Ford Fusion

****

**

VW Touran

****

***

Hyundai Trajet

***

*

Kia Carnival

**

*

Renault Espace

*****

**

Peugeot 807/ Citroën C8/

Fiat Ulysse/ Lancia Phedra

(crashtest v dubnu 2003)

*****

*

 

Jak testování probíhá?

EuroNCAP provádí čtyři druhy testů - první simuluje čelní, druhý boční náraz, třetí náraz na sloup a poslední (zohledňující i jiné účastníky dopravního provozu než automobilisty) simuluje střet automobilu s chodcem. Z testů získávají výrobci cenné poznatky využitelné pro další vývoj.

Výsledky crashtestů jsou vyjádřeny počtem bodů, které se pak přepočítávají na (pro širokou motoristickou veřejnost výmluvnější) hvězdičky. Maximální počet hvězdiček, kterých může automobil za ochranu posádky obdržet je pět. Pro hodnocení ochrany chodců pak čtyři. Ze statistik vyplývá, že jedna hvězdička navíc znamená při nehodě snížení rizika pro posádku automobilu o přibližně 12 procent.

Čelní náraz
Auto naráží rychlostí 64 km/h do deformovatelné bariéry čtyřiceti procenty své šířky. Zkouška simuluje čelní střet dvou vozidel. Pro schvalování nových vozů se používá nárazová rychlost pouze 56 km/h - tedy o 8 km/h nižší než u EuroNCAP. Celková nárazová energie při 64 km/h je však o 30 % vyšší než při 56 km/h.(Nárazová energie roste s druhou mocninou rychlosti.)
 
Boční náraz
Do testovaného automobilu bourá rychlostí 50 km/h na straně řidiče vozík s tělesem o hmotnosti 950 kg.

Náraz na sloup
Z evropských statistik vyplývá, že čtvrtina závažných zranění cestujících se stává při bočních nárazech. Kupříkladu v Německu je však více než polovina těchto zranění zapříčiněna nárazem do stromu, či sloupu.

Testovaný vůz se na vozíku bočně pohybuje rychlostí 29 km/h. Automobil naráží do pevné překážky tvaru sloupu o průměru 254 mm. Vzhledem k jeho malému průměru dochází k většímu proniknutí do konstrukce vozu, čímž jsou závažně ohroženi cestující.
 
Střet s chodcem
Zkouška modeluje střet vozidla s chodcem při rychlosti 40 km/h. Automobil však nevráží do figuríny (Oskara), ale střet se simuluje pomocí definovaných modelů, které mají přesně definovaný tvar a hmotnost. Definována je i rychlost nárazu a úhel a přesné místo dopadu. Modely simulují hlavu dospělého člověka, hlavu dítěte, nohu s kolenem a stehno.