Když nové auto nedosáhne v crashtestech na všech pět hvězd, které může maximálně dostat, je to minimálně u těch velkých aut problém. Od února příštího roku to ale bude jinak.
Letos má 4 nebo 5 hvězd za ochranu posádky 97 % testovaných aut (celkem 34 modelů). EuroNCAPu se ale nelíbí, že automobilky investují peníze a energii do vývoje stále bezpečnějších (rozuměj pětihvězdičkových) aut.
Další sledované parametry ale jako by při vývoji přehlížely. Na maximální čtyři hvězdičky za ochranu chodců v případě střetu do dneška dosáhlo pouze jediné auto - velký Citroën C6. Mnohem víc než polovina aut (67 procent) má v této disciplíně jenom dvě hvězdičky. V ochraně dětí v dětské autosedačce jsou na tom výrobci o něco lépe, výsledky z crashtestů ale velmi kolísají.
EuroCAP chce proto tyto výsledky také zohlednit v konečném účtování. Jak na to půjde, prozatím neprozradil, nabízí se ale myšlenka, že místo třech kategorií zvlášť (posádka, děti, chodci) dostane auto vždy pouze jedno hvězdičkové ohodnocení.
Únorová série crashtestů v roce 2009 už bude hodnocena podle nové metodiky, která mimo jiné zohledňuje i riziko poranění krční páteře, nebo zda je auto vybaveno stabilizačním systémem. Detailní podobu nových - přísnějších - kritérii se automobilky dozví do konce letošního roku. Maximální počet pěti hvězd zůstane zachován i nadále, prozradil EuroNCAP.