Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Europoslanci chtějí dát automobilkám více času na nižší emise

  18:36aktualizováno  18:36
Evropský parlament dnes v rámci schvalování právní úpravy pro konkurenceschopnost automobilového průmyslu (CARS 21) vyzval Evropskou komisi, aby automobilkám poskytla více času na snižování emisí oxidu uhličitého.

Ilustrační foto | foto: Dan Přibáň

Podle europoslanců by Brusel neměl stanovovat do roku 2015 žádné konečné závazné cíle.

Výrobci by přitom podle komise měli upravit výrobu a vývoj motorů tak, aby se emise z nových vozidel od roku 2012 snížily ze současných asi 160 na 130 gramů na kilometr.

Dalších deset gramů by mohly ušetřit energeticky úspornější technologie v autě, například u klimatizací. Pokud by takovým pravidlům automobilky nevyhověly, měly by platit pokuty.

Podle parlamentu by takové podmínky ale znamenaly značný zásah do plánů automobilek.

"Vývoj nových typů osobních automobilů trvá přibližně pět až sedm let," uvedl EP a upozornil, že by se mělo zvýšit financování výzkumu, jež by měl vést k nižším emisím oxidu uhličitého.

 Podle českého europoslance Vladimíra Remka (KSČM), který se na vzniku zprávy podílel, je důležité, aby "ambiciózní plány na snižování emisí nepodrážely nohy jak rozvoji oboru v Evropě, tak i konkurenceschopnosti se světem".

Množství emisí vypouštěných do ovzduší chce komise počítat v průměru za celou firmu a všechny její značky, nikoliv za jednotlivá vyráběná vozidla.

Hlavním východiskem pro výpočet bude váha automobilu, která bude přímo úměrná limitům CO2.

Pokud firma v průměru za všechna vyráběná vozidla bude limit stanovený komisí překračovat, může situaci teoreticky řešit dvěma způsoby. Buď zavede opatření na snížení emisního limitu, nebo může uzavřít dohodu s jinou automobilkou, která naopak s limity nebude mít problémy, a společně by se tak do limitu komise vešly.

Autoři: ,




Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.