Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Dan Přibáň

Europoslanci chtějí dát automobilkám více času na nižší emise

  • 4
Evropský parlament dnes v rámci schvalování právní úpravy pro konkurenceschopnost automobilového průmyslu (CARS 21) vyzval Evropskou komisi, aby automobilkám poskytla více času na snižování emisí oxidu uhličitého.
Podle europoslanců by Brusel neměl stanovovat do roku 2015 žádné konečné závazné cíle.

Výrobci by přitom podle komise měli upravit výrobu a vývoj motorů tak, aby se emise z nových vozidel od roku 2012 snížily ze současných asi 160 na 130 gramů na kilometr.

Dalších deset gramů by mohly ušetřit energeticky úspornější technologie v autě, například u klimatizací. Pokud by takovým pravidlům automobilky nevyhověly, měly by platit pokuty.

Podle parlamentu by takové podmínky ale znamenaly značný zásah do plánů automobilek.

"Vývoj nových typů osobních automobilů trvá přibližně pět až sedm let," uvedl EP a upozornil, že by se mělo zvýšit financování výzkumu, jež by měl vést k nižším emisím oxidu uhličitého.

 Podle českého europoslance Vladimíra Remka (KSČM), který se na vzniku zprávy podílel, je důležité, aby "ambiciózní plány na snižování emisí nepodrážely nohy jak rozvoji oboru v Evropě, tak i konkurenceschopnosti se světem".

Množství emisí vypouštěných do ovzduší chce komise počítat v průměru za celou firmu a všechny její značky, nikoliv za jednotlivá vyráběná vozidla.

Hlavním východiskem pro výpočet bude váha automobilu, která bude přímo úměrná limitům CO2.

Pokud firma v průměru za všechna vyráběná vozidla bude limit stanovený komisí překračovat, může situaci teoreticky řešit dvěma způsoby. Buď zavede opatření na snížení emisního limitu, nebo může uzavřít dohodu s jinou automobilkou, která naopak s limity nebude mít problémy, a společně by se tak do limitu komise vešly.

,