Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Evropa je proti telefonování za jízdy

aktualizováno 
- Jeden z posledních ostrovů svobody v telefonování za volantem má jméno Česká republika. S výjimkou Německa platí zákaz telefonování během jízdy nejen v celé západní Evropě, ale i v Maďarsku, Polsku, Slovensku, Slovinsku a Rumunsku. V tuzemsku vstoupí v platnost zákon zakazující řidičům telefonovat nejdříve 1. ledna 2000, možná ale později.
»Já věřím, že to poslanci stihnou a nová pravidla začnou platit hned od začátku příštího roku. Připouštím však, že bude ve sněmovně padat hodně připomínek a vše se tím může zdržet,« říká Jiří Konečný z vládní rady pro bezpečnost silničního provozu, která nový zákon připravovala. Právě nejistý termín začátku platnosti nových dopravních zákonů byl jedním z důvodů, proč nedávno přišel Autoklub České republiky s návrhem takzvané malé novely. »Ta měla v co možná nejbližší době, ještě během letošního podzimu, zakázat nejen telefonování, ale i převážení dětí bez dětských autosedaček,« říká ředitel autoklubu Radek Ječmínek. Podle Jiřího Konečného však návrh novely přišel v době, kdy by se už stejně nestihlo její přijetí před koncem roku. Řidiče tak ještě několik měsíců nic nedonutí k tomu, aby si k telefonu přikoupili sadu hands free, která umožňuje telefonování, aniž by řidič sundal ruce z volantu. »Zájem o hands free je minimální, občas ji nechá namontovat firma pro svého zaměstnance,« tvrdí Ivo Sobol z ostravské prodejny nových vozů. Nato, že v České republice vlastní mobilní telefon jeden a půl milionu lidí, je zájem o prostředky k bezpečnému telefonování za volantem malý. »Dříve jsme montovali tak dvě až tři sady měsíčně, dnes jich uděláme patnáct, ale je to pořád málo,« míní Jiří Jelínek z pražské dílny specializované na montáž telefonů do aut. Kromě toho, že řidiče nenutí k bezpečnému telefonování s elektronickou sadou zákony, je další překážkou cena zařízení. I s montáží přijde hands free v průměru na deset tisíc korun. Jak moc je telefonování za jízdy nebezpečné, nelze přesně určit. »Letos za prvních šest měsíců zahynulo pětasedmdesát lidí při nehodách, které zavinil řidič, jenž se nevěnoval řízení vozidla. Já tvrdím, že většina z nich měla telefon u ucha,« prohlásil Radek Ječmínek, ředitel autoklubu. Že řízení auta s telefonem u ucha nemusí zvládnout ani hodně zkušený řidič, dokazuje tragická nehoda známého českého automobilového závodníka. Před několika měsíci při telefonování odbočoval a nevšiml si, že kříží cestu tramvaji. Asi největší hrozbou budou v budoucnu pro telefonující řidiče sankce pojišťovny. »Každé ustanovení, které je v neprospěch pojištěného, musí nejdříve schválit ministerstvo financí. Chceme, aby se nehoda spojená s telefonováním v autě dostala na úroveň hrubého porušení pravidel, z čehož vyplývá snížení vyplacené částky o desítky procent,« říká Petr Jelínek ředitel úseku pojištění motorových vozidel České pojišťovny. Například při nehodě, kterou řidič zavinil jízdou na červenou, krátí pojišťovna pojistné plnění i o pětadvacet procent, což v případě velké škody představuje desítky tisíc korun. Na nový zákon už myslí i policie. »Telefonování budeme nejčastěji kontrolovat pohledem nebo dalekohledy,« popisuje šéf středočeské policie Stanislav Huml. »A když se stane nehoda a viník bude přitom telefonovat, tak doufám, že se najdou svědci, kteří to na něj rádi policistům řeknou.« Kromě České republiky mohou řidiči beztrestně telefonovat za jízdy i v sousedním Německu. »Vše, co zmírní svobodu německých motoristů, se tam složitě prosazuje. Typickým příkladem je neomezená rychlost na dálnicích,« tvrdí šéf autoklubu Radek Ječmínek.

Nejdříve od 1. ledna 2000 bude telefonování za jízdy také v České republice považováno za dopravní přestupek.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.