Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Evropa nařizuje stabilizační systém ESP povinný pro všechna auta

aktualizováno 
Evropský parlament schválil zavedení nových povinných bezpečnostních prvků pro automobily. Chce třeba, aby nové vozy byly od roku 2011 vybavovány systémem elektronické kontroly stability (ESP). Navrhuje i povinné používání pneumatik s nízkým valivým odporem.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: chooseesc.eu

Cílem je zvýšit bezpečnost na silnicích, snížit ročně počet obětí dopravních nehod až o tisíce i pomoci v boji se změnami klimatu. Navrhovaná opatření by ovšem zároveň mohla zvýšit ceny automobilů.

S návrhem zlepšit bezpečnostní vybavení aut přišla loni na jaře Evropská komise. Ta ovšem požadovala, aby změny byly závazné až od roku 2012. Aby norma prošla, musí s ní souhlasit členské státy EU. Podle zdroje z českého předsednictví Unie však ohledně zavádění nových bezpečnostních prvků do aut existuje mezi členskými státy shoda.

Srovnání jízdy auta s ESP (vpravo) a bez stabilizačního systému:

"Zlepšíme bezpečnost na silnicích tím, že půjdeme ještě dál než (Evropská) komise. Nové technologie musí být prosazovány rychleji," uvedl německý europoslanec Andreas Schwab (EPP-ED), který návrh předložil.

stabilizační systém

Elektronická kontrola stability (ESC) se aktivuje, když řidič ztrácí například na zledovatělém povrchu nad vozidlem kontrolu. ESP (označované také jako DSC, VDC, VSC, AHS) díky řadě čidel rozpozná začínající smyk a přibržděním některých kol vozidlo navede zpět do původního směru.

Systém je nyní v základní výbavě hlavně u vozů vyšších kategorií.

ESP vyžadují  od letošního roku také nové crashtesty EuroNCAP. Pokud chce výrobce dosáhnout na maximální pětihvězdičkové hodnocení, je stabilizační systém v základní výbavě auta nezbytný.

EuroNCAP zároveň uvádí, že ročně by povinný stabilizační systém v autech ušetřil na evropských silnicích 400 mrtvých.

Jak to funguje:

Povinné budou také spořivé pneumatiky

Zákonodárci také požadují, aby se během dvou let začaly povinně používat pneumatiky s nízkým valivým odporem. Ty mohou snižovat spotřebu pohonných hmot a tak díky nižším emisím pomoci v boji proti oteplování. Snižují i hlučnost. Tyto pneumatiky šetří palivo tím, že snižují odpor při pohybu pneumatiky, který vzniká zejména deformací kola, pneumatiky nebo vozovky.

Europoslanci dali zelenou také tomu, aby nákladní vozy a další těžké automobily byly vybaveny vyspělými systémy nouzového brzdění (AEBS) a systémy varování při vybočení z jízdního pruhu (LDW).

Evropský parlament sice požaduje zavést změny od roku 2011, v některých případech ale povoluje přechodné období až do roku 2018. EK už loni připustila, že by navrhovaná opatření mohla zvýšit cenu automobilu o 100 až 300 eur (2 700 až 8 200 Kč) v závislosti na typu a vybavení. Řidičům by se prý dodatečné náklady měly vrátit během několika let, protože díky nim ušetří za benzin nebo naftu.

Autoři: ,




Nejčtenější

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Další z rubriky

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d AMG...
Mercedes Třída E 3,0 350d AMG...

r.v. 2016, naj. 15 000 km, diesel
1 352 150 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.