Evropa poražena: slovenská Kia cee´d v testu

  • 331
Kia cee´d má karty rozdané líp než dobře. Za cenu "nákupní tašky" od nabubřelých evropských automobilek je k mání dospělý vůz, který se zbavil neduhů vlastních korejským předchůdcům. Když tohle až nečekaně prostorné auto za téměř dumpingovou základní cenu pohání moderní motor 1,6 CRDi, je z něj zdatný dálkový běžec. Jediné co slovenskou novinku nešlechtí je odtažité řízení.

Ještě na začátku tisíciletí jsme se korejským značkám vysmívali. Renomované automobilky ze starého kontinentu je nebraly vážně a už vůbec je nepovažovaly za konkurenci, které by bylo  třeba věnovat zvláštní pozornost.

Uběhlo pár let a korejci začali na zavedené výrobce nepříjemně dorážet. První kilometry s cee´dem dokonce říkají, že je dojeli, v některých ohledech možná dokonce předjeli.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Kia můžete koupit na www.automodul.cz

Kvalitou zpracování a propracovaným designem, prostým excesů, které (ne)zdobily předchůdce, je už dospělákem snesoucím nejpřísnější měřítka.

A čím cee´d Evropany porazil? Cenou kombinovanou s dobrou výbavou. Jednoduchou, ale o to účinnější politiku si Kia naštěstí zachovala. Je stále levnější než ostatní, dnes už ale nabízí evropský produkt. Evropu doslova převálcovává sedmiletou zárukou, která je při následném prodeji plně přenosná. Její platnost je ale omezena ujetím 150 tisíc kilometrů.

Bílý, až po střechu vybavený testovací exemplář, který jako jeden ze dvou nyní brázdí české silnice, s dieselem 1,6 CRDi s nadsázkou trhá asfalt.

Jaké další přívlastky šlechtí korejce od Žiliny? Nabízí hromadu prostoru pro cestující v dokonale odhlučněném interiéru

Co by mohl cee´d zlepšit? U evropských automobilek se bohužel naučili konstruktéři nešvaru v podobě absolutně necitlivého řízení s nulovou zpětnou vazbou. Typickým neduhem asijské produkce, jehož se nevyvaroval ani korejský emigrant na Slovensku, jsou světla, která špatně osvětlují jízdní dráhu.

Kia cee´d

ZVENČÍ: Bílá tichošlápkovi sluší

Kia se odhodlala k frontálnímu útoku na nejexponovanější kategorii aut. Žádné úhybné manévry směrem k crossoverům kombinující

kvality více druhů vozů. Hezky zpříma na píseček, kde vládne golf, focus, astra a pod Řípem octavia.Po pětidveřovém hatchbacku se chystá na příští podzim kombík a chvíli na to třídveřová sportovnější verze.

Designérský tým Miklose Kovácse se rozhodl neexperimentovat a vytvořit líbivý, praktický a nadčasový obal. Žádné výstřelky, ale postupy osvědčené a oblíbené. Hnidopichové v něm možná uvidí tu corollu, tu Mazdu 3 a bůhvícoještě. Ale co na tom?

Bílý lak nesluší už jen dodávkám, cee´d v něm vypadá elegantně a vyváženě, černé plasty ho pak vyšperkovávají a vykreslují přesně ty tvary, které to potřebují. Stojí za zmínku, že se cee´d chlubí lepším součinitelem aerodynamického odporu Cx=0,33 než golf a focus.

Detaily, které stojí za pozornost? Grafika zadních světel vykreslí při rozsvícení hezkou spirálu. Moc se líbí také prolis na spodku dveří, který rozbíjí mohutnou plochu pontonu karoserie. Praktická jsou velká zpětná zrcátka.

Kia cee´d

ZEVNITŘ: Líbivý velkoprostor

I v nejdražších modelech korejské produkce se v interiérech občas našly doslova šílenosti, které si zbytek světa nedovoluje už roky. Cee´d je už mnohem dál a od historie se radikálně distancuje. Vše je vyrobeno z hodnotně působících a kvalitně zpracovaných materiálů, které neurazí ani oko rozmazleného Evropana. Když už jsou plasty tvrdé, jsou alespoň pohledné.

Přístrojovka je tvarována tak, že ji schází horní hrana, designéři tím otevírají opticky více prostoru a posádka má pocit větší vzdušnosti. I bez této finty je cee´d uvnitř neskutečně prostorný a hlavně nabídkou prostoru vzadu subjektivně předčí ostatní.

Kia cee´d

Posádka si hoví ve velkých, pohodlných sedačkách. Střízlíkům jsou možná občas moc velké. Řidič si najde za dvouose seřiditelným volantem své místo rychle díky velkým seřizovacím rozsahům.

Moderně tvarovaný směrem vzhůru natočený středový panel připomíná lexus, knoflíky ovládání klimatizace zase octavii. Hromady věci se schovají do přihrádek, kterých je po interiéru rozeseto víc než dost.

Ovladače mají exaktní chod, páčky pod volantem jsou konečně jiné, než ty, které montuje většina asijských aut. Na jejich vrub se však nese malá výtka. Zapnuté směrovky "tikají" téměř neslyšně, což nekterým řidičům může chybět a vadit.

Do velkého kufru zve zavazadla velké víko, pod 340 litry prostoru se ještě najde místo pro drobnosti ve dvojité podlaze s praktickou podlážkou rozdělenou na přihrádky. Ve dvoumístném obsazení pojme cee´d 1300 litrů věcí.

Kia cee´d

První dojem po otočení klíčkem v zapalování? Ticho. Na tlumících materiálech se nešetřilo, cee´d je příkladně odhlučněný. I při dálničních sprintech vás v rozhovoru bude rušit jen aerodynamický hluk od zrcátek a odvalujících se pneumatik. Testovanému exempláři k jízdě pohvizdovalo turbodmychadlo CRDička, což lze připočíst na vrub jeho předsériovému původu.

On-line generace dneška uvítá USB vstup, do něhož se zapojí MP3 přehrávač. Ten je přitom ve vyšších stupních výbav standardním doplňkem.

MOTOR: Diesel jede jak o život

Tiché a hodně silné CRDičko má pro řidiče Octavií 1,9 TDI vcelku nepochopitelných 85 kilowattů. Je třeba ho trochu více vytáčet, na rozjezdy na dvojku zapomeňte. Necitlivá spojka vám v tom nápomocná nebude.

Čtyřválec s objemem 1,6 litru nemá moc rád nízké otáčky (přibližně do 1100 ot./min). Dieselové newtonmetry se začínají projevovat až kolem 1900 otáček, kdy táhne s obdivuhodnou razancí všech svých 255 Nm. Docela rád a rychle se žene do otáček.

Syrový ceed jezdil převážně při městském používání za 7,5 litru na sto kilometrů. Kombinovaná spotřeba se podle Kiáckých tabulek má pohybovat pod pěti litry nafty.

Standardní pětistupňová manuální převodovka je přesná, rychlosti zapadají po trochu delších, exaktních drahách téměř samy. Převody jsou o něco delší než je obvyklé, po městě se v cee´du jezdí na trojku.

JÍZDA: Podvozek dobrý, řízení 4-

Podvozek využívá moderní konstrukci víceprvkové zadní nápravy, o které si některá mnohem sebevědomější konkurence může nechat zdát. V zatáčkách se cee´d subjektivně docela naklání, stopu ale drží dobře. Díky příplatkovým sedmnáctipalcovám kolům 225/45 R 17 byl podvozek testovaného běláska hodě tvrdý.

Kia cee´d

Došli jsme k největšímu neduhu cee´du. Je jím necitlivé řízení, které k řidičovým smyslům přenese přesně nulové množství informací o poloze předních kol. Projevuje se to především v dlouhých táhlých zatáčkách, ve kterých řidič jemnými pohyby volantu neustále loví tu správnou stopu. Nutno ale přiznat, že podobným nešvarem dnes trpí stále větší procento automobilové produkce. Zaparkování je sice úkolem pro jeden dětský prst, ale pro jízdu je to spíše na škodu.

Cee´d nerad rolety v zatáčkách, v tu chvíli se od předních kol ozývají kovové zvuky a má tendenci odskakovat. Díky necitlivému řízení je cee´d také subjektivně náchylný na boční vítr. Na dálnici má pak řidič nutkání neustále korigovat směr jízdy.

Vyznavači jízdy s povlávající zádí a vůbec všichni, kteří neradi, když jim elektronika do řízení mluví, ocení knoflík vypínající stabilizační systém ESP.

Kia cee´dKia cee´d

ZÁVĚR: Kvalita za hubičku

Nová kia má všechny předpoklady pořádně promluvit do účtů v golfo-307-focuso-astro-méganovské třídě. Zdobí ji bohatá výbava, moderní konstrukce a cena na úrovni aut o velikost menších.

Slovenská kia bude lovit zákazníky také mezi majiteli pomalu dosluhujících malých Peugeotů 206, Renaultů Clio a Fordů Fiesta. Mladoboleslavskou automobilku nepotěší, že cena startuje na stejné cenové hladině jako základní roomster s nejslabším motorem.

Téměř neuvěřitelně působí myšlenka, že až ho bude majitel po pár letech prodávat, bude auto ještě v záruce.
Na základní cenovce figuruje hodnota 339 980 za verzi s 80 kilowattovým motorem 1,4 spalujícím benzin. Nejlevnější diesel je k mání za 429 980 korun.
V nejzákladnější výbavě najdeme šest airbagů, ABS, palubní počítač a radio s CDpřehravačem čtoucím i MP3. Vypínatelný stabilizační systém ESP je za příplatek 15 tisíc.

Hodnocení redakce

PLUSY
+ prostorný interiér
+ bohatá výbava
+ příznivá cena
+ výkonný motor 1,6 CRDi
+ dobré odhlučnění interiéru

MINUSY
- nekomunikativní řízení
- necitlivá spojka
- malá účinnost světel

KIA CEE´D v číslech:

motor: řadový vznětový přeplňovaný
max.výkon: 85/116 kW/k
max.kroutící moment: 255 Nm
objem: 1582 ccm
spotřeba město/mimo město/kombinace: 5,7 / 4,2 / 4,7
max. rychlost: 118 km/h
zrychlení 0-100 km/h: 11,5 s
délka x šířka x výška x rozvor:
4235 x 1790 x 1480x 2650 mm

objem kufru sklop./ nesklop. zadní sedadla (l): 340/1300
hmotnost provozní/celková (kg) 1367/1820
základní cena: 429 980 Kč