Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Evropa přezouvá na zimu. Kde jsou zimní pneumatiky povinné?

  20:40aktualizováno  16. prosince 13:14
Poměr řidičů k přezouvání aut do zimního obutí se logicky liší podle podnebí, ale i podle příslušné právní úpravy v té které zemi. V Itálii přezouvá podle průzkumů šest procent, v Rakousku ale už 87 procent a ve Skandinávii téměř 100 procent řidičů.

Čtěte také: TEST ZIMNÍCH PNEUMATIK

Rozdílná pravidla
Právní úpravy evropských států v otázce předepsaného používání zimních pneumatik jsou nejednotné. Zimní pneumatiky však i bez toho přesvědčují stále víc motoristů o své nezbytnosti.

Důkaz: za posledních pět let vzrostl v Evropě počet prodaných zimních pneumatik o více než čtvrtinu. Například i řidiči z Nizozemska nebo Velké Británie, kde je sníh spíše vzácností, na zimu přezouvají, protože výhody zimních pneumatik jsou zřejmé i na kluzkých vozovkách.

Motoristé, kteří využívají své automobily pro zimní dovolenou v zahraničí, musí znát, jak se uplatňují různé předpisy ve vztahu k používání zimních pneumatik v jednotlivých evropských zemích.

Západní a jižní Evropa

Německo: obecná povinnost neexistuje, použití zimních pneumatik je jen doporučeno. Pro domácí řidiče je zajímavé, že pokud automobil s letními pneumatikami způsobí v zimě nehodu, pojišťovna může odmítnout uhradit plnou výši škody, když prokáže, že by zimní pneumatiky mohly nehodě zabránit.

Rakousko: všeobecná povinnost používat zimní pneumatiky není. Na některých silnicích, zejména ve vysokohorských průsmycích, však mohou být zimní pneumatiky s minimálně čtyři milimetry hlubokým dezénem povinně vyžadovány. Podobně i sněhové řetězy.

Švýcarsko: ani zde neexistuje všeobecná povinnost používat zimní pneu. Ale řidiči automobilů s letními pneumatikami mohou mít problémy v případě likvidace následků dopravní nehody, pokud by zimní pneumatiky této nehodě zabránily. Poučné je, že tento předpis může být uplatněn i na zimní pneumatiky s dezénem nižším než čtyři milimetry.

Slovinsko: automobily musí být vybaveny zimními pneumatikami od 15. listopadu do 15. března. Leží-li na silnicích sníh, platí tento předpis i pro turisty. Pokud jsou silnice bez sněhu, řídí se turisté předpisy své domovské země.

Itálie: není obecná povinnost, ale zejména v severní části země se doporučuje používat zimní pneumatiky.

Velká Británie, Francie a Benelux: neexistují zákony, které by upravovaly použití zimních pneumatik. Ovšem ve Francii na některých horských silnicích může být jejich použití povinné.

Skandinávské země

Dánsko: používat zimní pneumatiky je jen doporučeno.

Norsko: Šalamounské předpisy - neexistuje sice všeobecná povinnost používat zimní pneumatiky, ale zákon předepisuje pneumatiky s dostatečnou přilnavostí a s dezénem minimálně tři milimetry. Policie rozhoduje případ od případu. Předpis říká, že zimní pneumatiky musí být namontované, když řidič bude projíždět územím, kde se předpokládá výskyt sněhu a ledu na vozovce.

Finsko: zimní pneumatiky jsou povinné od počátku prosince do konce února, hloubka dezénu musí být minimálně tři milimetry. Platí to i pro cizince. Sněhové řetězy se používají pouze dočasně, pokud to podmínky vyžadují.

Švédsko: zákonem je nařízeno používat zimní pneu od 1. prosince do 31. března, panují-li zimní klimatické podmínky. Tento předpis platí i tehdy, jsou-li pouze okresní cesty pokryté sněhem nebo rozbředlým sněhem. Předpis neplatí pro turisty, ale i oni musí mít pneumatiky s minimálně tři milimetry hlubokým dezénem.

Pobaltské státy

Estonsko: používání zimních pneumatik předepisuje zákon od 1. prosince do 1. dubna. Tento časový rámec však může být změněn v závislosti na panujících klimatických podmínkách.

Lotyšsko: používání zimních pneumatik je zákonem vyžadováno mezi 10. listopadem a 1. dubnem. Naopak je to vysloveně zakázáno v období od května do října.

Litva: od 1. prosince do 29. února mohou řidiči v Litvě jezdit výhradně na zimních pneumatikách.

Ve všech pobaltských státech platí předpisy i pro turisty.

Čtěte také: TEST ZIMNÍCH PNEUMATIK

VYSOKÁ ŠKOLA SMYKU - Smyk je postrachem většiny řidičů. Existuje však unikátní zimní seriál soutěží, závodů ANDROS TROPHY, kde na sněhu a ledu nejedou auta prakticky ani metr rovně. Pro účely seriálu se připravují speciály podobné tomuto: KIA Rio Ice Racer.

Autoři:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.