Evropa: zájem o auta klesl

Praha - Evropský trh s automobily loni střízlivěl z opojení úspěchem, které mu přinesl rok 1999. Právě během něho dosáhl prodej vozů v Evropě historického vrcholu a nyní se analytikové předhánějí v odhadech, do jakých nížin až může poklesnout. V předposledním roce tisíciletí si nový automobil pořídilo 15,1 milionu lidí ze zemí starého kontinentu.

Loni jich už ale bylo o 400 tisíc méně a letos to může být podle výzkumné firmy Autopolis dokonce jen 13,9 milionu. A v roce 2003? Autopolis by se nedivil, kdyby si evropští zákazníci odvezli z prodejen jen 13,4 milionu nových vozů. To by znamenalo pokles trhu o více než jedenáct procent během čtyř let.

Naproti tomu Asociace evropských výrobců automobilů není tak pesimistická. Vychází totiž z toho, že letos v lednu evropský trh s automobily klesl oproti loňsku už jen o půl procenta. Zástupci asociace míní, že "dobrý ekonomický výhled a očekávané snížení daní v několika zemích Evropské unie" mohou signalizovat obnovení zájmu o nové automobily. Za loňským malým zájmem Evropanů o koupi vozu stojí především propad na německém trhu.

Největší evropské odbytiště vozů loni spolklo "jen" 3,4 milionu aut. Meziroční pokles tak přesáhl plných 11 procent. Prezident německého Spolku automobilových výrobců Bernd Gottschalk však vyhlídky pro letošní rok nevidí nijak černě. "Podle mne neexistuje žádný důvod pro vyhlášení krize. Letos očekáváme v Německu mírný růst," konstatoval.

Německý trh už pro loňský rok dokázal označit automobilky, které se mohly těšit ze vzestupu, i firmy, které postihl propad prodejů. Mezi ty úspěšné patří automobilka Škoda, která našim západním sousedům prodala o dvacet procent vozů více než předloni. Významný posun vpřed zažil i výrobce dvousedadlových vozů Smart. A nejcitelnější pády německého trhu? Zažili je prodejci vozů Ford, Opel a Renault.

Největší trh východní Evropy, kterým je Polsko, dopadl loni ještě hůř než Německo. Půl milionu prodaných aut představuje pokles o 25 procent. Za příčiny tohoto pádu označila agentura Samar, která monitoruje polský trh, zvýšení daní, vysoké úrokové sazby a rostoucí náklady na pojištění. Hrozivý pokles prodejů aut zažilo Polsko především loni v prosinci. V meziročním srovnání si zákazníci odvezli z prodejen o 55 procent vozů méně.

Za citelné zhoršení mohou v Polsku například daně na benzin a naftu, které v zemi v roce 2000 vzrostly hned třikrát. Také daň na nové automobily stoupla ze dvou na šest procent. Polské úrokové sazby jsou přitom jedny z nejvyšších v Evropě. A favorité polského trhu? Nejvíce se loni prodával Fiat Seicento před vozem Daewoo Matiz a Škodou Felicia.

Právě Škoda zažila loni svůj nejlepší rok v historii vůbec. Její prodeje rostly na všech důležitých západoevropských trzích, kam umístila více než polovinu ze své roční produkce. Nejvíce škodovek se po Česku, kde loni trh s auty vyrostl o 2 procenta, prodalo v Německu, následují Polsko a Slovensko. Ale ani ostatní evropské automobilky loňský pokles na evropském trhu nezaskočil. Jejich prodeje totiž rostly.

 Co tyto firmy neprodaly v Evropě, zpeněžily jinde. Například Volkswagen udržel pozici nejprodávanější evropské značky ve Spojených státech amerických, kde prodal o 13 procent více vozů než předloni, v Asii a Tichomoří vzrostly prodeje celého koncernu Volkswagen o deset procent. Také společnost Audi zažila dobrý rok hlavně díky rekordním prodejům v USA, kam dovezla o 22 procent více vozů než v roce 1999. Právě tento týden automobilky ukážou, s čím se o evropského zákazníka budou ucházet letos, aby zabránily dalšímu poklesu trhu. Zítra totiž začíná na ženevském výstavišti tradiční jarní autosalon.

Amerika a Japonsko se radovaly z růstu

Zatímco Evropa si loni musela zvykat na menší prodej automobilů, ve Spojených státech amerických se zájem o nové vozy vyšplhal na historický vrchol. I tam ale tento rok zažijí pokles, varují analytikové. Lepší vyhlídky má podle nich Japonsko. Asijské trhy totiž překonaly krizi z konce devadesátých let a po čtyřech letech se na nich opět loni zvýšila poptávka po autech.

Trh ve Spojených státech v roce 2000 meziročně vzrost o 3 procenta a pohltil 17,4 milionu vozů. Jeho poslední měsíce už však signalizovaly blížící se pád. Ten šel na vrub americké velké trojky, již tvoří v USA nejžádanější značky General Motors, Ford a Chrysler. Naopak růst zaznamenala v amerických prodejích čtvrtá Toyota, silný vzestup neminul ani korejské výrobce, na zaoceánském trhu si polepšily i evropské značky Audi, BMW a VW. Také letošní lednová čísla potvrdila pokračující pokles zájmu Američanů o nové vozy.

Analytikové hovoří o "narušené spotřebitelské poptávce", trh poklesl o sedm procent. Například tradiční prodejce oblíbených velkoprostorových vozů Chrysler prodal v lednu o 39 procent dodávek méně. Velká trojka musí na pokles prodejů reagovat a omezuje nebo zastavuje výrobu v řadě svých továren. Jiné starosti mají asijské trhy. Po Spojených státech amerických představuje druhé největší světové odbytiště automobilů Japonsko, kde se loni prodalo šest milionů vozů s meziročním nárůstem o dvě procenta.

Audi je jednou z automobilek, které sice nepotěšil evropský trh, ale bodovaly v Americe