Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

  6:29aktualizováno  6:29
Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to eurokomisařka Elžbieta Bieńkowská v dopise ministrům dopravy zemí EU.

Ilustrační snímek | foto: Petr Holeček, Metro.cz

Úřady by se nyní podle komisařky měly zaměřit na to, aby automobilky u dieselových vozů důsledně dodržovaly limity emisí oxidů dusíku.

„Jsem sice přesvědčena, že bychom měli v Evropě rychle směřovat k bezemisním automobilům, politická sféra ani automobilky však nemohou mít zájem na náhlém zhroucení trhu dieselových vozů, které by bylo důsledkem lokálních zákazů jejich provozu,“ napsala Bieńkowská. „To by odvětví pouze zbavilo prostředků nezbytných k investicím do bezemisních vozů,“ dodala.

Porsche už vyhlíží konec dieselů

Německý výrobce luxusních sportovních vozů Porsche zvažuje odchod od naftových motorů. Agentuře Reuters to řekl generální ředitel Oliver Blume. Porsche je stejně jako mladoboleslavská Škoda Auto součástí koncernu Volkswagen, který byl zasažen skandálem kolem manipulace s testy emisí naftových vozů.

Společnost Porsche je podle Reuters prvním německým výrobcem aut, který veřejně hovoří o možnosti ukončit výrobu naftových vozů. "Samozřejmě, že se touto záležitostí zabýváme," uvedl Blume. "Ale ještě jsme o tom nerozhodli," dodal. Rozhodnutí ohledně budoucnosti naftových motorů v této automobilce by podle něj mělo padnout do konce desetiletí.

Koncern Volkswagen v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku.

Divize Porsche donedávna hrála ve skandálu kolem emisí pouze vedlejší roli. Stuttgartská prokuratura ovšem oznámila, že v souvislosti s aférou vyšetřuje zaměstnance Porsche kvůli možnému podvodu a klamavé reklamě.

Volání po zákazu naftových automobilů se objevila zejména v některých velkých německých městech, jako jsou Mnichov a Stuttgart (více čtěte zde). Útok na dieselové vozy odráží obavy z nadměrných emisí toxických oxidů dusíku z těchto vozů. Ty jsou reakcí na skandály s obcházením emisních testů, které vypukly předloni u největší evropské automobilky Volkswagen.

Politici v předešlých letech vývoj naftových technologií podporovali jako úspornější variantu benzinových vozů a kladli důraz hlavně na to, že mají nižší emise netoxického oxidu uhličitého. Velké německé automobilky do vývoje dieselových vozů díky tomu vložily velké investice.

Bieńkowská ve svém dopise vyzvala ke stažení všech automobilů s nadměrnými emisemi oxidů dusíku ze silnic, ale automobilky by to podle ní měly udělat dobrovolně. Komisařka rovněž nadnesla možnost zřízení úřadu pro testování emisí na úrovni EU, pokud národní úřady nebudou schopny proti obcházení limitů zasáhnout.

Podle některých expertů se komisařka v tomto dopise podrobila požadavkům automobilek. „Její dopis obsahuje některé formulace, které podle nás ukazují, že lobbisté u ní zabodovali,“ řekl analytik Max Warburton z výzkumné firmy Bernstein. Zástupci automobilek podle něj poukazují na to, že zákaz dieselů by podkopal jejich zisky a zaměstnanost, narušil snahy o snižování emisí oxidu uhličitého a poškodil majitele těchto aut.

Německá média na jaře psala, že Německo a další země včetně České republiky brzdí na úrovni EU návrhy na přísnější kontroly a tresty pro automobilky, které obcházejí emisní normy. Německo podle tisku také odmítá návrhy na přísnější kontrolu úřadů v jednotlivých členských zemích, které jsou zodpovědné za dohled nad dodržováním emisních norem. Je i proti tomu, aby se testy emisí u prodaných aut prováděly na centrální evropské úrovni.

Autoři: ,




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.