Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Evropská komise rozhodne o náhradních dílech

  16:30aktualizováno  16:30
Český vicepremiér pro ekonomiku Martin Jahn lobboval u Evropské komise za exkluzivitu automobilek na výrobu autodílů. Komise má příští úterý rozhodnout, zda se trh s takzvanými viditelnými náhradními díly, jako jsou dveře, světla či karoserie, otevře všem výrobcům a nebude omezen výhradně na automobilky.

"Napsal jsem komisi jménem české vlády dopis, že to nepovažuji za vhodné, protože by to poškodilo zájmy našeho průmyslu," říká Jahn, za nímž přišli zástupci Škody Auto.

Komisař Frits Bolkestein, jenž má věc na starosti, říká, že větší konkurence přinese snížení cen pro spotřebitele. Podobný názor mají i zástupci malých výrobců.

Automobilky se však brání, že tak přijdou o velký byznys ve výši až 70 miliard korun ročně a budou muset propouštět.

Toho se bojí politici automobilových velmocí v Evropě včetně Česka.

Náhradní díl nemusí být originál

Jahn i automobilky argumentují tím, že zlevnění ceny dílů není vůbec jisté a neautorizovaní výrobci mohou vyrábět kapoty horší kvality, což ohrožuje bezpečnost.

Hrozí navíc, že výroba dílů se přesune za nejlevnější pracovní silou do Asie. "Tato výroba nyní zaměstnává v Evropě 50 tisíc lidí," říká Ivan Hodač, šéf Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA).

Otevření trhu by se týkalo 16 zemí unie. V Česku a dalších devíti státech již konkurence ve výrobě dílů existuje.

Kampaň ECAR varuje před monopolem na trhu náhradních dílů

PRAHA 1. září (ČTK) - Evropská kampaň za osvobození trhu s automobilovými
díly (ECAR) varuje, ze pokud Evropská komise neuvolní trh s náhradními díly
do aut, vznikne na něm monopol automobilových výrobců. Zároveň bude značné
části z 1,2 milionu lidí, kteří žijí z opravárenského průmyslu, hrozit
ztráta zaměstnání, uvedl ECAR v dnešní tiskové zprávě.

Evropská komise bude rozhodovat o přijetí takzvaného opravárenského dodatku
8. září. Ten se týká viditelných náhradních dílů, tedy plechových součástí
karoserie, vnějšího osvětlení a autoskel. Komisař pro vnitřní trh Frits
Bolkestein chce změnit zákony tak, aby nebylo možné pomocí patentové ochrany
vylučovat konkurenci z trhu náhradních dílů. Evropské automobilky jsou proti
a tvrdí, že tento krok poškodí evropskou ekonomiku.

V současné době umožňují Británie, Irsko, země Beneluxu, Španělsko, Itálie,
Litva a Maďarsko nezávislým společnostem vyrábět náhradní díly do aut.
Zákony Francie a Německa to naopak zakazují. Pokud EK dodatek neschválí,
bude platit současný stav, kdy jakýkoli výrobce náhradních dílů musí dodávat
pouze výrobcům automobilů, kteří dál řídí jejich prodej.

Výrobci automobilů jsou proti dodatku. "Myslíme si nadále, že je to špatný
návrh. Obchod (s náhradními díly) by zmizel z Evropy, z čehož by nikdo neměl
užitek. Evropa by byla zaplavena součástkami z Číny a odjinud, ke škodě
průmyslu i konkurenceschopnosti," řekl v červnu týdeníku European Voice
mluvčí Sdružení evropských výrobců automobilů (ACEA) Alfredo Filippone.

Autoři:




Nejčtenější

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Situace u Měšína, na 116. kilometru ve směru na Prahu.
Nebezpečí ve zúženích: 86 % řidičů neví, jak široké je jejich auto

Většina šoférů si myslí, že má jejich auto na šířku méně než ve skutečnosti. V průzkumu to zjistil rakouský autoklub ÖAMTC. Každý druhý dotázaný Rakušan se při...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.