Evropská komise rozhodne o náhradních dílech

  • 5
Český vicepremiér pro ekonomiku Martin Jahn lobboval u Evropské komise za exkluzivitu automobilek na výrobu autodílů. Komise má příští úterý rozhodnout, zda se trh s takzvanými viditelnými náhradními díly, jako jsou dveře, světla či karoserie, otevře všem výrobcům a nebude omezen výhradně na automobilky.

"Napsal jsem komisi jménem české vlády dopis, že to nepovažuji za vhodné, protože by to poškodilo zájmy našeho průmyslu," říká Jahn, za nímž přišli zástupci Škody Auto.

Komisař Frits Bolkestein, jenž má věc na starosti, říká, že větší konkurence přinese snížení cen pro spotřebitele. Podobný názor mají i zástupci malých výrobců.

Automobilky se však brání, že tak přijdou o velký byznys ve výši až 70 miliard korun ročně a budou muset propouštět.

Toho se bojí politici automobilových velmocí v Evropě včetně Česka.

Náhradní díl nemusí být originál

Jahn i automobilky argumentují tím, že zlevnění ceny dílů není vůbec jisté a neautorizovaní výrobci mohou vyrábět kapoty horší kvality, což ohrožuje bezpečnost.

Hrozí navíc, že výroba dílů se přesune za nejlevnější pracovní silou do Asie. "Tato výroba nyní zaměstnává v Evropě 50 tisíc lidí," říká Ivan Hodač, šéf Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA).

Otevření trhu by se týkalo 16 zemí unie. V Česku a dalších devíti státech již konkurence ve výrobě dílů existuje.

Kampaň ECAR varuje před monopolem na trhu náhradních dílů

PRAHA 1. září (ČTK) - Evropská kampaň za osvobození trhu s automobilovými
díly (ECAR) varuje, ze pokud Evropská komise neuvolní trh s náhradními díly
do aut, vznikne na něm monopol automobilových výrobců. Zároveň bude značné
části z 1,2 milionu lidí, kteří žijí z opravárenského průmyslu, hrozit
ztráta zaměstnání, uvedl ECAR v dnešní tiskové zprávě.

Evropská komise bude rozhodovat o přijetí takzvaného opravárenského dodatku
8. září. Ten se týká viditelných náhradních dílů, tedy plechových součástí
karoserie, vnějšího osvětlení a autoskel. Komisař pro vnitřní trh Frits
Bolkestein chce změnit zákony tak, aby nebylo možné pomocí patentové ochrany
vylučovat konkurenci z trhu náhradních dílů. Evropské automobilky jsou proti
a tvrdí, že tento krok poškodí evropskou ekonomiku.

V současné době umožňují Británie, Irsko, země Beneluxu, Španělsko, Itálie,
Litva a Maďarsko nezávislým společnostem vyrábět náhradní díly do aut.
Zákony Francie a Německa to naopak zakazují. Pokud EK dodatek neschválí,
bude platit současný stav, kdy jakýkoli výrobce náhradních dílů musí dodávat
pouze výrobcům automobilů, kteří dál řídí jejich prodej.

Výrobci automobilů jsou proti dodatku. "Myslíme si nadále, že je to špatný
návrh. Obchod (s náhradními díly) by zmizel z Evropy, z čehož by nikdo neměl
užitek. Evropa by byla zaplavena součástkami z Číny a odjinud, ke škodě
průmyslu i konkurenceschopnosti," řekl v červnu týdeníku European Voice
mluvčí Sdružení evropských výrobců automobilů (ACEA) Alfredo Filippone.