Nová Škoda Roomster

Nová Škoda Roomster - Škoda Auto představila nový model Roomster. Vpředu připomíná fabii, za předními sedadly začíná dodávka. | foto: Škoda Auto

Evropský ideál: Dieselový van s výkonem 83 kW

  • 85
Evropský zákazník stále častěji žádá velkoprostorový vůz, více než dříve dává přednost naftovým agregátům a stále rostoucí výkon motorů nových aut dnes v průměru dosahuje 83 kW. Více a více Evropanů volí pohon všech kol, průměrný zdvihový objem už dosahuje 1737 cm3.

Vyplývá to z historických záznamů Evropské asociace automobilových výrobců (ACEA), která sleduje trendy v chování zákazníků za posledních 15 let. Výsledky zahrnují podstatnou část trhu starého kontinentu. Sledují prodeje v 15 nejbohatších zemích Evropské unie a k nim připočítávají i Švýcarsko, Norsko a Island.

Českou republiku a země, které přistoupily naposledy do Unie s ní, statistika nesleduje. Drtivá většina nových aut se prodá v bohatších státech. V 18 evidovaných zemích se podle ACEA loni prodalo 14,5 milionů nových osobních aut, v osmi nových členských zemích EU pak jen necelých 752 tisíc.

Klasická karoserie ztrácí
Nejrozšířenějším autem evropských silnicích zůstává tak zvaný saloon. Neboli klasická nízká karoserie se třemi, čtyřmi nebo pěti dveřmi. To jsou auta typu Škoda Fabia nebo Octavia, mimo kombíky. Jejich podíl na celkových prodejích je však v Evropě na historickém minimu. Už dva roky činí 57 %, ale ještě před deseti lety těmto vozům patřilo celých 80 % trhu. 

Stále více se daří autům s větší nabídkou prostoru. Někteří Evropané se v posledních letech rozhodli při nákupu nového auta pro praktičtější kombi. Jejich podíl loni v Evropě činil na celkových prodejích 13 %.

Ale nejvíce motoristů přišlo v poslední době na chuť velkoprostorovým vozům. Do této škatulky patří stále oblíbenější minivany typu Renault Scénic, Citroen Picasso či Opel Zafira, popřípadě o jejich menší varianty typu Renault Modus a nově i Škoda Roomster nebo o větší vozy nazývané jako MPV, kam se řadí auta typu Volkswagen Sharan nebo Renault Espace.

Jestliže v roce 1995 činil podíl velkoprostorových aut ani ne 2 %, v posledních dvou letech se zastavil těsně pod hranicí 19 %. Ve velikostech karoserií lze ze statistik Evopské asociace automobilových výrobců vysledovat ještě jeden trend. Od roku 1990 klesá zájem o vozy střední třídy, jako jsou Volkswageny Passat nebo Fordy Mondeo. Naopak nižší střední třídě reprezentované vozy Renault Mégane, Volkswagen Golf nebo Škoda Octavia tržní podíl roste.

Čtyřkolky nejen pro Islanďany
Nahoru šplhají i prodeje vozů s pohonem všech kol. V roce 1990 si auto 4x4 vybralo jen 2,6 % z těch zákazníků, kteří si přišli do showroomu pro nový automobil. Zato loni jejich podíl činil 7,5 %. Na špici v evropském zájmu o "čtyřkolky"  jsou severské a alpské země.

Na Islandu si vůz s pohonem všech kol kupuje skoro každý druhý zákazník (41,7 %), následuje Švýcarsko (22,1 %) a Norsko (21,3 %). Přes deset procent se v podílu na prodejích vozů 4x4 dostaly v loňském roce i Rakousko, Švédko, Lucembursko a možná trochu překvapivě Řecko. Naopak ve Španělsku je zájem o vozy s oběma poháněnými nápravami nejmenší, podíl této skupiny aut na trhu s nově prodanými auty není ani jednoprocentní.

Každý druhý osobní automobil s rokem prodeje 2005 tankuje naftu. Evropané si dieselové motory v poslední době doslova zamilovali. V roce 1990 si naftové auto vybralo jen 13,8 % zákazníků, loni už jich bylo 49,3 %. Nejméně dieselů mezi zbrusu novými auty lze potkat v Řecku (podíl 1,9 %), nejvíce naopak ve Francii (69,1 %), Belgii (72,6 %) a Lucembursku  (75,4 %).

Švýcaři sázejí na výkon
Roste i výkon a zdvihový objem motorů nově prodaných aut. Zatímco v roce 1990 měl agregát průměrný výkon 61 kW a objem 1591 cm3, loni už to bylo 83 kW a 1745 cm3. Lídrem je v tomto ohledu Švýcarsko s motory o průměrném výkonu 104 kW a zdvihovém objemu 2001 cm3. Podle údajů za minulý rok. Naopak nejslabší motory mají pod kapotami svých nových vozů Portugalci.

Prodej aut na českém trhu se nese ve znamení domácí Škody, které patří polovina trhu. Jasně nejprodávanějším modelem je fabia, následuje octavia. Každé druhé nově prodané auto je z kategorie malých v čele s fabií. Podíl dieselových aut dosahuje podle statistik zdejšího Svazu dovozců automobilů 27,7 %. Dokládají to údaje o nově prodaných osobních vozech za rok 2005.