Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Evropský řidičský průkaz nastoupí do roku 2012

  15:50aktualizováno  15:50
Do šesti let začne celá Evropská unie vydávat stejné řidičské průkazy. Po dvou letech diskusí se na tom dohodli ministři dopravy EU. Směrnice, kterou ministři přijali, nahradí desítky odlišných národních průkazů dokumentem s jednotnou podobou. Navzdory stejnému vzhledu se bude vydávání průkazů řídit rozdílnými národními předpisy.
Auto, které jezdí bez řidiče

Auto, které jezdí bez řidiče - Volkswagen vyzkoušel model Touareg, který nepotřebuje řidiče. Vůz řídí elektronický systém. | foto: Volkswagen

Evropský komisař Jacques Barrot přesto doufá, že tato změna zvýší bezpečnost na evropských silnicích, kde ročně umírá na 40 000 lidí.

Řidiči dostanou do ruky plastovou kartu, vybavenou případně i mikročipem. To má ztížit padělání, usnadnit policejní kontroly i stěhování Evropanů z jedné země EU do druhé.

Řidiči si budou muset tento řidičský průkaz každých deset či patnáct let obnovovat. Staré průkazy však úplně zmizí až v roce 2032. Odhaduje se, že v 25 zemích EU je nyní v platnosti 110 různých typů řidičských průkazů.

Jednotný průkaz musí ještě schválit Evropský parlament, který je však této myšlence nakloněn. Evropští zákonodárci by chtěli sjednotit i další předpisy. Například oprávnění pro nejsilnější motocykly by mělo být podle nich podmíněno dvěma lety jízdy na strojích slabších kubatur.

Tato harmonizace má však své limity. Státy, které umožňují na „automobilový řidičák“ řídit i motocykl o menším objemu, to budou moci činit i nadále. V Belgii platí toto oprávnění až do objemu 125 centimetrů kubických, v Česku u starších průkazů do 50 ccm, ale u nových již ne.

V Česku již probíhá výměna starých průkazů za nově schválený plastový typ. Výměna má být ukončena do roku 2013.

Autoři:




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.