Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Exkluzivně: Poprvé jsme vyzkoušeli čínské auto

aktualizováno 
Brilliance BS6 je velké, levné auto a bude se prodávat i v Česku. Čínské vozy ale zatím vídáme jen na autosalonech, všude se mluví o jejich mizerné kvalitě i bezpečnosti, ovšem málokdo v nich už jel.

Brilliance BS6 | foto: Petr BučekiDNES.cz

Pár kilometrů od hranic jsou už čínská auta k mání. Vydali jsme se proto do Drážďan zjistit, co mohou auta z nejlidnatější země světa nabídnout rozmazleným Evropanům. Vyzkoušeli jsme vůz značky Brilliance s označením BS6 – velikostí konkuruje Škodě Superb, ale je o sto tisíc levnější. V přepočtu by BS6 přišlo na necelý půlmilion. Slabinou je však chudá bezpečnostní výbava, která je hluboko pod průměrem třídy: čítá pouze dva čelní airbagy a ABS – víc toho není ani za příplatek.

TĚŽKÝ START

Nebezpečné, nekvalitní, okopírované... Alespoň jedno z těchto slov najdeme snad v každém textu o autech z Číny. Před nedávnem ještě ke všemu zakázal německý soud prodej čínských kopií velkého terénního BMW.
Právě v Německu – na nejdůležitějším trhu Evropy – je už nějaký ten pátek k mání jiné čínské auto.

Namalovali ho v zemi, kde automobilový design umí nejlíp - v Itálii, motor dodalo japonské Mitsubishi a celé se to jmenuje Brilliance BS6.

Propadák, katastrofa - nějak takhle se loni "Bées šestka" při vstupu na starý kontinent uvedla. To ji totiž v laboratořích německého autoklubu ADAC rozbili - v crashtestu dostalo pouhou jednu hvězdičku za ochranu posádky z maximálních pěti.

Tři měsíce nato na Frankfurtském autosalonu ale Zhonghua, jak se výrobce brillianců jmenuje, představil inovovanou evropskou verzi, která má vylepšenou bezpečnost. V crashtestu, který podle metodiky EuroNCAP nechala automobilka následně provést, dosáhl velký sedan na výsledek, za který se u EuroNCAP dostávají tři "bezpečné" hvězdy.

 Kromě velké BS6 se v nabídce objeví letos na podzim ještě malý sedan BS4, který se chystá do prodeje i v Česku. Příští rok ještě přibude malé kupé BS2.

Jízda bez doprovodu
"Na jak dlouho ho chcete půjčit?" vítá nás prodejce Reinhardt Abel, když v mailem domluveném termínu dorazíme do drážďanského dealerství Brilliance. Obvyklá loga, reklamní vlajky a další symboly na autosalonu chybí. "Jak jste na nás přišli, asi přes internet, že?" odhaduje správně.

Čínské automobilky svým vozům moc velkou reklamu nedělají, k novinářům nejsou právě vstřícné. Proto přijíždíme coby řadoví zákazníci, zájemci o projížďku. A jsme hned ze začátku velmi překvapeni: čekali jsme přísný doprovod a dvacetiminutovou vyjížďku nacvičenou trasou, prodejce si však kopíruje naše doklady, podepisujeme smlouvu o krátkodobé zápůjčce a můžeme si auto zkoušet bez jeho dohledu. "Akorát auto dotankujte. Můžete najet sto padesát kilometrů, za další se platí," říká prodejce.
 
Fortelnější než americké?
Když si auto přebíráme, vypráví nám Reinhardt Abel, že jezdí v  "bées šestce" každý den do práce. "Spotřeba se pohybuje mezi osmi a devíti litry na sto kilometrů. A rychlé je taky – jezdím s ním pravidelně 200 km/h a bez problémů. Však uvidíte." Pak se podívá na jeepy, chryslery a dodge, které také autosalon prodává a říká: "Tohle čínské auto mi přijde takové fortelnější než ta americká." 

"V Číně je vyrábí na stejné lince jako BMW, výstupní kontrola je stejná," ujišťuje nás a předává klíčky.
 
Vzhled bez výhrad, zpracování je horší
Design BS6 dostalo na starosti vyhlášené studio Italdesign Giorgetta Giugiara a limuzíně nadělilo umírněné konzervativní tvary. Zezadu se nám líbí, zepředu už míň, ale celkově není BS6 co vytknout. Ani při bližším ohledání neshledáváme nic, co by nás mělo odradit. Akorát k sobě občas moc nepasují chromové lišty kolem oken a když zabouchnete přední dveře, zachvěje se jejich tenký plech.

Otevíráme dveře a usedáme do kožených sedadel béžového interiéru nejvyšší výbavy Deluxe, která stojí o dva tisíce eur více než základní verze, tedy v přepočtu necelých 530 tisíc korun. Kromě zmíněných kožených sedadel má i automatickou klimatizaci a CD přehrávač.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily můžete koupit na www.automodul.cz

A dojmy? Plasty vypadají lépe, než jsme čekali –  když už nejsou měkčené, mají aspoň příjemnou povrchovou úpravu. Hrubší zacházení jim ale vadí: před spolujezdcem se někdo snažil tvrdost přístrojovky vyzkoušet a otisk jeho ukazováčku už tam bude asi navždycky.

Dále už je to horší: kůže na sedadle řidiče je po roce používání a devíti tisících ujetých kilometrech rozpraskaná a trochu zašlá. Dojem z pěkně navržené přístrojovky kazí odpudivé rádio, které hraje přesně tak, jak vypadá. Na vině jsou ale i reproduktory, které rezonují a chraptí.
 
Nefunkční signalizace a nedodělky
Usedáme za volant. Je tenký a působí až moc lacině, tlačítka audiosystému nebo tempomatu byste na něm hledali marně. Páčky stěračů a směrovek jsou příliš daleko – pokud máte krátké prsty, nedosáhnete na ně.

Volant je nastavitelný pouze výškově a ve velmi malém rozsahu. Sedadlo řidiče má typické "neevropské" výškové polohování dvěma kolečky – jedním nastavujete sklon přední, druhým zadní části. I když si dáte volant co nejvýše a sedadlo co nejníže to jde, stále je to málo; minimálně volant by mohl být o kus výš. Chválíme však, že díky velkým proskleným plochám a vyššímu posazu řidiče je dobře vidět ven. Jediné, co opravdu vadí, jsou malá zrcátka.

Plasty uvnitř moc pečlivě slícované nejsou, ale ani při jízdě po rozbité silnici nic neskřípá a nevrže. Nejvíc nepravidelných spár je k vidění na jinak hezky tvarovaných výplních dveří. Malá dvířka před levým kolenem šoféra vypadají, že skrývají schránku na drobnosti. Když je chceme prozkoumat, zůstanou nám v ruce. Sice v nich je symbolická kapsička na něco menšího než mobil, zároveň se za nimi ale také schovávají pojistky. Jak to konstruktéři vlastně zamýšleli, je záhadou.

V kabině občas někde koukají drátky a nezakryté konektory. Nešikovně tažený kabel čidla zapnutí bezpečnostních pásů u předních sedadel moc důvěry nevzbuzuje. Zvláště když signalizace nefunguje.
 
Vzadu je spousta místa
Zadní dveře jsou vcelku úzké a mohly by se otevírat ve větším úhlu, uvnitř je však hromada místa. BS6 má být podle specifikace pouze čtyřmístný, v "našem" exempláři byly ale vzadu tři bezpečnostní pásy.

Podobné nesrovnalosti se v technické dokumentaci a propagačních materiálech objevují častěji. Seznam příplatkové výbavy, který jsme dostali v Drážďanech, se například liší od toho, který má prodejce na internetových stránkách. Prodejce nám také nedokázal vysvětlit, jak se to má se světly. Náš exemplář měl klasické žárovkové, uvnitř jsme však neobjevili ovladač jejich výškového nastavení. "Asi má výjimku," říká prodejce.

Pro nohy i hlavy dvou pasažérů vzadu je tedy prostoru habaděj. Křesla mají výrazné tvarování, hezky do nich zapadnete, nezvykle však působí opěrky hlavy, které jsou vzadu napevno. Mělký, ale dobře přístupný kufr pobere slušných 550 litrů. Mezi zadními sedadly je sklopná loketní opěrka, za níž nechybí výřez pro protažení dlouhých věcí. Při nakládání lyží ale pozor: z podlahy trčí za sedadly vzhůru ostrý plech.
 
Slabší motor, měkký podvozek
Motory pro BS6 pocházejí od renomované japonské značky Mitsubishi. My jsme "Číňana" vyzkoušeli s benzinovým dvoulitrem o podprůměrném výkonu 90 kW; konkurence vytěží z takového objemu o dost více. V ceníku je ještě agregát 2.4 litru, turbodieselu se podle slov prodejce nedočkáme.

Motor má příjemně řízný hlas; když ho nevytáčíte, nehlučí, při razantnější jízdě má zase hezky sportovní zvuk. S autem ale moc necvičí, na vině je ale kromě jedenapůltunové hmotnosti i dlouhé zpřevodování. Samotná pětistupňová manuální převodovka se nám však líbila: je hezky přesná, rychlosti mají exaktně vymezené a přesné dráhy; tady by se především francouzské automobilky mohly poučit.

Vyjíždíme od autosalonu. Brilliance se plavně přenáší přes dlažební kostky a díry, bez trápení absolovujeme i pár stovek metrů panelové drkotavé silnice. Najíždíme na nedalekou dálnici. Při českých zákonných rychlostech se velký brilliance chová dobře, na opravdu rychlou jízdu to ale není.

Stošedesátkou sice můžeme v Německu uhánět beztrestně, dlouhodobě to však není dobrý nápad. Kvůli měkkému naladění podvozku máme pocit, že auto je třeba neustále korigovat volantem, i když řízení s posilovačem je docela tuhé. Kolem rychlosti 170 kilometrů v hodině už jsme si moc jisti nebyli – cítili jsme, jak se do auta opírá vítr a měkký podvozek ubíral řidiči na kuráži. Nutno poznamenat, že na "mořskou nemoc" z houpavého podvozku si ale třeba řidiči Škody Superb předchozí generace museli zvyknout také.

Poháněná přední kola dávají autu charakteristickou nedotáčivost, v zatáčkách ale hodně cítíte mohutnou sedanovitou záď. S klikatou okreskou si velký brilliance až na velké houpání a náklony poradí bez problémů.

V nižších rychlostech a na kvalitní silnici jsme si pochvalovali dobře odhlučněný interiér, ovšem na rozbité silnici o sobě hodně dávají vědět kola. A když jedete rychleji než stočtyřicet, všechno přehluší překvapivě silný aerodynamický hluk.

A spotřeba? Během naší jedenapůlhodinové vyjížďky především po dálnici, okreskách a městečkách v okolí Drážďan jsme se dostali na osmilitrovou spotřebu. Kombinovaná, zahrnující i městský provoz, má být podle výrobce lehce nad devět litrů.
 
Je to dobrý kup?
Vracíme klíčky a ptáme se, jak se brilliance prodává. Odpověď je  vyhýbavá: "Teprve začínáme, zatím to jde pomalu. Ale dovoz auta do Česka není problém," ujišťuje nás ještě. Kolik vlastně Brilliance BS6 stojí? V základní verzi podle ceníku 19 990 euro, testovaná druhá a nejvyšší verze stojí o dva tisíce víc. Ještě je třeba připočítat 750 eur, které v Německu účtují za přepravní náklady.

Začíná "smlouvání", lépe řečeno, prodejce nám začíná nabízet různé výhody. K rok starému autu, s nímž jsme právě jezdili, přihazuje kromě standardní tříleté záruky ještě dvouletý servis zdarma. Předepsané kontroly jsou po 12 tisících kilometrech, kvůli každé návštěvě servisu bychom však museli na výlet do Drážďan.

A pak napíše na papír svou nabídku za předváděcí brilliance: 15 900 euro. Za rok staré auto velikosti superbu, které v Česku nikdo nemá, bychom dali necelých 400 tisíc. No nekupte to!

Uvažujeme. První setkání s autem z Číny nakonec nebylo tak strašné, jak jsme čekali. Cítili jsme se v něm jako v korejském voze z poloviny 90. let, ať už v disciplíně jízdních vlastností, nebo v interiéru. Ale koupit bychom ho nechtěli, hlavně kvůli pocitu, že se ho už asi nikdy nezbavíme. Otázkou taky zůstává, jak bude takové čínské auto vypadat po třech letech pravidelného používání.

Brilliance BS6 v číslech
motor zážehový 2,0 l
max. výkon (kW/k) 90/122
max. kroutící moment (Nm) 170
převodovka manuální pětistupňová
pneumatiky 205/55 R16
délka x šířka x výška x rozvor (m) 4,9 x 1,8 x 1,43 x 2,8
objem kufru / nádrže (l) 550 / 74
pohotovostní hmotnost (kg) 1445
max. rychlost (km/h) 200
zrychlení 0-100 km/h (s) 13,8
kombinovaná spotřeba (l/100 km) 9,14
základní cena 19 900 euro - asi 480 tisíc Kč

Autoři:




Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Seat Ateca
Základní Ateca není loudavá, litrový tříválec je důstojný základ

Seat Ateca, české auto španělské značky se prodává už od loňska. Linka v Kvasinách ho stále nestíhá vyrábět, na auto z výroby se dnes čeká rok. Zkusili jsme...  celý článek

Opel Crossland X
Opel Crossland X je velké auto za malé peníze

MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahrazuje v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X....  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.