Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Exkluzivně: Údolím smrti v nové Škodě Superb

  11:04aktualizováno  3. listopadu 15:42
Death Valley, Kalifornie - (Od zpravodaje MF DNES) - Co musí udělat český novinář, když chce půl roku před oficiální premiérou ochutnat jízdu v nové Škodě Superb? Strávit šestnáct hodin v letadle z Prahy do New Yorku a pak Las Vegas a další hodinu ve vrtulníku, který ho donese doprostřed pouště, do legendárního Údolí smrti.

Zamaskované Škody Superb při testování v Údolí smrti | foto: Škoda

Právě tady, uprostřed nejžhavější americké pustiny, totiž testuje největší česká automobilka své prototypy.

Ale ze všeho nejdůležitější je vysvětlit imigračnímu úředníkovi, že opravdu existuje nějaké auto s podivným názvem Skoda, že se opravdu prohání po nevadských a kalifornských pouštích.

Ale proč právě tam? Mateřský Volkswagen totiž má relativně nedaleko odtud, v Arizoně, velký zkušební polygon, který využívá i Škoda.

Extrémní pouštní teploty prověřují důkladně klimatizaci, výdrž brzdové i chladicí soustavy. A nezapomínejme na všudypřítomný jemňounký písek, to je prubířský kámen těsnosti úplně všeho.  Když se tady zkoušela už předchozí generace superbu, vyráběná od roku 2001, byl v rozmontovaných prototypech i v dutinách prahů...

 "No, a taky tady není tolik špionů, kteří by auta fotili," říká s nadsázkou mluvčí automobilky Evžen Krauskopf.

Protože zkoušky prototypů letos probíhají v Death Valley (mateřský Volkswagen má relativně nedaleko odtud, v Arizoně, velký zkušební polygon, který využívá i Škoda), rozhodlo se toho vedení automobilky využít - a poprvé v historii na ně pozvat 28 novinářů z celého světa.

To vůbec není obvyklé - do uvedení novinky na trh na ženevském autosalonu v březnu 2008 zbývá ještě půlrok. Proto se taky nedozvíme žádná přesná čísla o rozměrech a dalších parametrech superbu - půjde nám jedině o jízdní dojmy.

Zamaskované Škody Superb při testování v Údolí smrti

Nové superby na nás čekají v obyčejné dřevěné garáži za hotelem, obklopeny starými matracemi, které tady asi jen tak nechal nájemce. Jsou jen dva, a ani si je nemůžeme pořádně prohlédnout - maskovací oblečky zakrývají předek i zadek. Interiér ani nemá cenu popisovat, je jen provizorní. I když superb v podstatě nevidíme, tušíme, jak bude vypadat. První špionážní fotky unikly už letos na jaře. Je jasné, že s dosavadní vzhledovou usedlostí je konec. Nový design je dravější, v mnohém připomíná koncernového bratrance Passata. Už od počátku se konstruktéři chlubí unikátní konstrukcí otvírání pátých dveří: buď se vyklopí celé, jako u octavie, nebo jen jejich část - jako u současného superbu.

Pojďme tedy k tomu nejdůležitějšímu: jízdním vlastnostem. Kdybych měl říci, co mi bezprostředně po vypnutí motoru znělo v hlavě jako první dojem, bylo: stabilnější a tišší.

Ve srovnání s předchozí generací, kterou jsem si o týden dříve pro srovnání projel, je rozdíl opravdu znatelný. Tedy žádné kosmetické vylepšení, což občas automobilky dělávají, ale opravdu nová generace.

Za prvé superb narostl ve všech směrech, do šířky, výšky i délky - byť jen o pár centimetrů - a jeho karoserie tak dostala úplně jiné proporce: tatam je "jezevčíkovitost", vysmívaná u starého superbu.

Přitom se podařilo i o pár kilogramů snížit hmotnost auta. Pod kapotou zakuklenců hraje koncernová skoronovinka - benzinová 1.8 s přímým vstřikováním benzinu TSI, kterou od léta můžete mít i v oktávii.

Na superb ovšem jejích 118 kilowattů hravě stačí taky. A tak se s velkou a docela těžkou limuzínou můžeme lehce prohánět po serpentinách ve skalách, a jízda je opravdu radost.

Přesné precizní řízení, vynikající stabilita podvozku (předchůdce byl houpavější), ale ne na úkor pohodlí - podvozek umí měkce odfiltrovat všechy příčné i podélné nerovnosti.

A ještě jedna dobrá zpráva. "Všechny technické vymoženosti, které Volkswagen má, bude mít tentokrát už od počátku i Škoda. Týká se to nejen motorů, ale třeba i systému samočinného parkování, prostě všeho," slibuje Eckhard Scholz, člen představenstva Škoda Auto, zodpovědný za technický vývoj.

I když superb v podstatě nevidíme, tušíme, jak bude vypadat. Oficiální premiéra se sice odehraje za půl roku na autosalonu v Ženevě, ale první špionážní fotky unikly už začátkem letošního roku. ZDE 

A ještě jedno překvapení nedávno vyplulo na povrch: bude se vyrábět i verze kombi. Od toho si Škodovka slibuje výrazný prodejní úspěch; dosavadní model se totiž neprodával tak dobře, jak čekaly optimistické odhady.

Zatímco celkový prodej všech modelových řad automobilce letos stoupá téměř o třináct procent, za prvních devět měsíců letošního roku se superbů prodalo stejně jako loni. Nahoru jdou totiž hlavně octavie a roomstery.

V minulém roce Škoda vyrobila téměř 560 tisíc vozů, superbů přitom sjelo z výrobních linek jen dvacet tisíc, což je v celkové produkci malý zlomek. A vyrobilo se jich o téměř pět procent méně než v roce 2005.

Proto pouští automobilka informace o novém modelu postupně, a to hlavně z úst vedoucích manažerů firmy.

"Nový superb bude bomba,“ řekl nedávno bývalý šéf dozorčí rady Škody Auto Vratislav Kulhánek. Podle něho to bude úspěšnější model, než je současná verze, nic konkrétního však neprozradil.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...