Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Exkluzivně: Údolím smrti v nové Škodě Superb

  11:04aktualizováno  3. listopadu 15:42
Death Valley, Kalifornie - (Od zpravodaje MF DNES) - Co musí udělat český novinář, když chce půl roku před oficiální premiérou ochutnat jízdu v nové Škodě Superb? Strávit šestnáct hodin v letadle z Prahy do New Yorku a pak Las Vegas a další hodinu ve vrtulníku, který ho donese doprostřed pouště, do legendárního Údolí smrti.

Zamaskované Škody Superb při testování v Údolí smrti | foto: Škoda

Právě tady, uprostřed nejžhavější americké pustiny, totiž testuje největší česká automobilka své prototypy.

Ale ze všeho nejdůležitější je vysvětlit imigračnímu úředníkovi, že opravdu existuje nějaké auto s podivným názvem Skoda, že se opravdu prohání po nevadských a kalifornských pouštích.

Ale proč právě tam? Mateřský Volkswagen totiž má relativně nedaleko odtud, v Arizoně, velký zkušební polygon, který využívá i Škoda.

Extrémní pouštní teploty prověřují důkladně klimatizaci, výdrž brzdové i chladicí soustavy. A nezapomínejme na všudypřítomný jemňounký písek, to je prubířský kámen těsnosti úplně všeho.  Když se tady zkoušela už předchozí generace superbu, vyráběná od roku 2001, byl v rozmontovaných prototypech i v dutinách prahů...

 "No, a taky tady není tolik špionů, kteří by auta fotili," říká s nadsázkou mluvčí automobilky Evžen Krauskopf.

Protože zkoušky prototypů letos probíhají v Death Valley (mateřský Volkswagen má relativně nedaleko odtud, v Arizoně, velký zkušební polygon, který využívá i Škoda), rozhodlo se toho vedení automobilky využít - a poprvé v historii na ně pozvat 28 novinářů z celého světa.

To vůbec není obvyklé - do uvedení novinky na trh na ženevském autosalonu v březnu 2008 zbývá ještě půlrok. Proto se taky nedozvíme žádná přesná čísla o rozměrech a dalších parametrech superbu - půjde nám jedině o jízdní dojmy.

Zamaskované Škody Superb při testování v Údolí smrti

Nové superby na nás čekají v obyčejné dřevěné garáži za hotelem, obklopeny starými matracemi, které tady asi jen tak nechal nájemce. Jsou jen dva, a ani si je nemůžeme pořádně prohlédnout - maskovací oblečky zakrývají předek i zadek. Interiér ani nemá cenu popisovat, je jen provizorní. I když superb v podstatě nevidíme, tušíme, jak bude vypadat. První špionážní fotky unikly už letos na jaře. Je jasné, že s dosavadní vzhledovou usedlostí je konec. Nový design je dravější, v mnohém připomíná koncernového bratrance Passata. Už od počátku se konstruktéři chlubí unikátní konstrukcí otvírání pátých dveří: buď se vyklopí celé, jako u octavie, nebo jen jejich část - jako u současného superbu.

Pojďme tedy k tomu nejdůležitějšímu: jízdním vlastnostem. Kdybych měl říci, co mi bezprostředně po vypnutí motoru znělo v hlavě jako první dojem, bylo: stabilnější a tišší.

Ve srovnání s předchozí generací, kterou jsem si o týden dříve pro srovnání projel, je rozdíl opravdu znatelný. Tedy žádné kosmetické vylepšení, což občas automobilky dělávají, ale opravdu nová generace.

Za prvé superb narostl ve všech směrech, do šířky, výšky i délky - byť jen o pár centimetrů - a jeho karoserie tak dostala úplně jiné proporce: tatam je "jezevčíkovitost", vysmívaná u starého superbu.

Přitom se podařilo i o pár kilogramů snížit hmotnost auta. Pod kapotou zakuklenců hraje koncernová skoronovinka - benzinová 1.8 s přímým vstřikováním benzinu TSI, kterou od léta můžete mít i v oktávii.

Na superb ovšem jejích 118 kilowattů hravě stačí taky. A tak se s velkou a docela těžkou limuzínou můžeme lehce prohánět po serpentinách ve skalách, a jízda je opravdu radost.

Přesné precizní řízení, vynikající stabilita podvozku (předchůdce byl houpavější), ale ne na úkor pohodlí - podvozek umí měkce odfiltrovat všechy příčné i podélné nerovnosti.

A ještě jedna dobrá zpráva. "Všechny technické vymoženosti, které Volkswagen má, bude mít tentokrát už od počátku i Škoda. Týká se to nejen motorů, ale třeba i systému samočinného parkování, prostě všeho," slibuje Eckhard Scholz, člen představenstva Škoda Auto, zodpovědný za technický vývoj.

I když superb v podstatě nevidíme, tušíme, jak bude vypadat. Oficiální premiéra se sice odehraje za půl roku na autosalonu v Ženevě, ale první špionážní fotky unikly už začátkem letošního roku. ZDE 

A ještě jedno překvapení nedávno vyplulo na povrch: bude se vyrábět i verze kombi. Od toho si Škodovka slibuje výrazný prodejní úspěch; dosavadní model se totiž neprodával tak dobře, jak čekaly optimistické odhady.

Zatímco celkový prodej všech modelových řad automobilce letos stoupá téměř o třináct procent, za prvních devět měsíců letošního roku se superbů prodalo stejně jako loni. Nahoru jdou totiž hlavně octavie a roomstery.

V minulém roce Škoda vyrobila téměř 560 tisíc vozů, superbů přitom sjelo z výrobních linek jen dvacet tisíc, což je v celkové produkci malý zlomek. A vyrobilo se jich o téměř pět procent méně než v roce 2005.

Proto pouští automobilka informace o novém modelu postupně, a to hlavně z úst vedoucích manažerů firmy.

"Nový superb bude bomba,“ řekl nedávno bývalý šéf dozorčí rady Škody Auto Vratislav Kulhánek. Podle něho to bude úspěšnější model, než je současná verze, nic konkrétního však neprozradil.

Autoři:




Nejčtenější

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.