Daihatsu Sirion

Daihatsu Sirion | foto: Lukáš ProcházkaMF DNES

Exkluzivně v Česku: test Daihatsu Sirion

  • 20
Menší než fabia, větší než kolínská trojčata. Za 250 tisíc má pět dveří, skvělou výbavu i vynikající motor od Toyoty. V Česku je zatím neznámý, v Německu se prodává už dva roky.

Daihatsu Sirion: městský ideál
Kdyby moje manželka někdy zatoužila po druhém autě do rodiny, klidně bych jí koupil právě tohle. A občas se s ním s chutí svezl sám. Musím přiznat, že nejvíc mě na něm bavil jeho živý motor, jenž ho změnil ve svižného úhoře velkoměstských ulic.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Daihatsu můžete koupit na www.automodul.cz

Ale taky fakt, že jsem pořád měl kolem sebe dost místa, abych si někam odložil tu čepici, tu mobil, láhev s minerálkou, mapu, jinou čepici, klíče... Po týdenním testu sirionu jsem měl co dělat, abych všechny ty věci zase vyklidil.

Byť je nové, prodává se jako ojeté
Japonská automobilka Daihatsu se na malá autíčka specializuje už desítky let, v Česku však moc neprodává. Oficiálního dovozce zde značka nemá už deset let, letos na jaře by se toho podle dostupných informací mělo ujmout zastoupení Toyoty (pod niž Daihatsu patří od roku 1998).

Zatím auta dovážejí jen jednotliví dealeři - na internetu jsme je objevili třeba v Příbrami, Zlíně či v Liberci. A úplně čerstvě taky největší česká síť autobazarů AAA Auto.

Ač bazar, dováží z Německa zcela nové vozy této značky (náš měl na tachometru pouhých pět kilometrů), neprodané německým dealerem.

Jak je to ale se zárukou? "Tříletá záruční doba - omezená sty tisíci ujetými kilometry - začala běžet v září 2007, kdy servisní knížku vyplnil a orazítkoval německý dealer. Servis i záruční opravy provádí ve svých salonech Toyota," vysvětluje Milan Smutný z AAA Auto.

Daihatsu Sirion

Nejzajímavější na tom je cena: "Áčka" prodávají verzi s motorem 1,3 64 kW, čtyřmi airbagy, klimatizací, ABS, zabudovaným CD přehrávačem, plnou elektrickou výbavou a dálkovým centrálním zamykáním za nyní akčních 249 tisíc korun.

To je jednak nejlevnější nabídka mezi zmíněnými několika dealery Daihatsu v Česku, ale hlavně vynikající v poměru výkonu k ceně. Vždyť za tyhle peníze koupíte buď třeba fabii, jež je sice větší, ale s motorem 1.2 HTP 44 kW a ve výbavě "žebrák", nebo zase menšího Fiata Pandu či Opel Agila (srovnávali jsme verze s alespoň podobným výkonem motoru).

Jediné auto, které se může velikostí se sirionem měřit, je nový Renault Twingo prodávaný za 250 tisíc, ovšem jen se třemi dveřmi a bez klimatizace.

Na českém trhu se oficiálně prodává i dvojče sirionu, Subaru Justy. Je však o něco dražší, navíc se slabším litrovým motorem (51 kW). V základní výbavě Trend (obsahuje i klimatizaci) se dá v showroomech Subaru koupit za 269 800 korun, vyšší stupeň Active je k mání za necelých 300 tisíc.

Jak to vlastně jezdí?
Otázka po jízdních vlastnostech napadne každého, kdo si představí, že auto je o téměř čtyřicet centimetrů kratší než Škoda Fabia. Ale žádný strach, daihatsu není žádný trabant. Díky kolům v rozích karoserie má rozvor jen o tři centimetry kratší než právě nejprodávanější škodovka, a tužšímu nastavení podvozku vděčí za to, že sedí na silnici velmi dobře.

Jen při razantním projíždění zatáček má lehký zadek snahu odskakovat, což lze korigovat včasnou reakcí skvělého, velmi komunikativního řízení. Přestože má také elektrický posilovač, nad jeho nastavením a zpětnou vazbou kol by mohli Japonci pořádat semináře a naučit evropské i korejské konkurenty, jak se to má dělat. Slovo přeposilovaný by tam nezaznělo ani jednou...

Další ozdobou auta je čtyřválec s objemem 1.3 litru. Původně pochází z Toyoty Yaris, a díky variabilnímu časování ventilů (původně u Toyoty VVT-i, Daihatsu jej označuje jako DVVT) ochotně táhne už od 1400 otáček - a jeho pružnost je prostě příkladná.

Je tu ovšem jedno riziko: i ve městě je nutné bedlivě hlídat tachometr; překročit povolenou padesátku není při troše nepozornosti vůbec žádný problém. Motor nemá s lehkým autíčkem (váha pod jednu tunu) moc práce ani ve vyšších rychlostech, neztrácí dech ani na dálnici.

Daihatsu Sirion

Jízda vysokou rychlostí není však doménou takhle malých aut, hlavně kvůli hladině vnitřního hluku, ať už od motoru, kol či aerodynamickému svistu poměrně vysoké karoserie.

Sirion s motorem 1,3 má papírově nejvyšší rychlost u hranice 170 km/h a zrychlení z 0 na 100 km za 11,3 sekundy. A spotřeba? Mile mě překvapila: s úplně syrovým nezajetým motorem jsem jezdil za průměrných 5,5 litru.

Přestože je sirion "minivůz", uvnitř je místa dost. Respektive dost pro čtyři cestující, pátý už by se vzadu uprostřed mačkal. Ať jsem si sedl kamkoliv, netísnil jsem se, a to nejsem žádný drobeček (178 cm, 93 kg).

Neměl jsem problém ani s nastupováním, protože všechny dveře se otvírají ve velkorysém úhlu 80 stupňů. Dost místa uvnitř není ani na úkor zavazadelníku, který je s 225 litry (a jen dojezdovým náhradním kolem) o šedesát litrů větší než u francouzského konkurenta (o 75 l méně než u fabie).

Po sklopení dělených zadních sedadel se dá využít 630 litrů prostoru. Když se k tomu přidají zmiňovaný přebytek otevřených i uzavřených odkládacích prostor, patří sirion určitě k nejprostornějším autům své třídy.

Made in Japan
Sirion láká nejen cenou, ale taky kvalitou s visačkou "made in Japan", která je přímo sloganem automobilky.

Autíčko se totiž vyrábí přímo v ostrovní říši, a nehrozí tudíž problémy s kolísající kvalitou z různých evropských nebo čínských výrobních závodů jako u některých konkurentů. Odpovídá tomu i zpracování exteriéru i interiéru.

Daihatsu Sirion

Tomu sice vládnou tvrdé plasty, ale dokonale slícované, takže ani na městské dlažbě neuslyšíte žádné větší drnčení. Vše v autě působí robustně a hodnotně; japonský původ znamená však i některé minusy - například už klasickou nemožnost podélného seřízení volantu (jde to jenom výškově); dalším jsou dražší náhradní díly i servis.

Ale i přes tyto drobné výhrady je sirion vynikajícím autíčkem (nejen) do města. Když si k tomu přidám, že za bezpečnost posádky dostalo od organizace EuroNCAP velmi dobré čtyři hvězdičky (za riziko označili inspektoři právě vystouplý středový tunel palubní desky pro stehna a koleno řidiče i spolujezdce), dávám jej ve svém seznamu kandidátů na druhé auto v rodině na první místo.

Zvlášť, když se dá sehnat i verzi s automatickou převodovkou, což by manželka rozhodně ocenila...

Daihatsu Sirion v číslech
motor 1.3 DVVT
max. výkon 64 kW
rozměry (délka/šířka/
výška/rozvor v mm)
3 600/1 665/1 550/2 430
spotřeba 5,8 l/100 km
max. rychlost 170 km/h
kufr 225 l
cena od 249 900 Kč

,