Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Exkluzivní test: Jak jezdí elektroPeugeot 106

Až potkáte na dálnici malého zeleného peugeota, kterému z kufru čouhá kabel do zásuvky, není to omyl. Bližší průzkum odhalí, že na autě není "v pořádku" víc věcí. Chybí mu výfuk a namísto vrnění motoru se zpod kapoty ozývá jemné zurčení potůčku. Právě máte tu čest s elektromobilem.

Obyčejný, lehce omšelý Peugeot 106 není třeba blíže představovat. Z výroby se odporoučel v roce 2004.

"Kabel, který visí z kufru stošestky, je poznávací znamení," říká majitel elektrostošestky Jaromír Vegr. Když před ním na adresu jeho auta vypustíte z úst slovo "přestavba", nevrle se ošije. "Není to žádná přestavba! Křižíkův automobil koncem devatenáctého století taky jezdil nejdřív na elektřinu. Elektromobily tady byly a jezdily prostě dříve," říká.

Čadící motor se pod kapotu dostal díky panu Benzovi. Počátkem 20. století spalovací motor svou bitvu s elektromobilem prozatím vyhrál. Válka ale ještě podle mnohých není u konce.

Jízda je měkká
Usednete za volant a všechno je jak v jakémkoliv jiném autě. Nohy se vám zamotají do pouhých dvou pedálů stejně jako u auta s automatickou převodovkou. Pravá ruka ale nenahmatá ani volič automatu, který obvykle zaujímá místo řadicí páky.

Elektromobil Peugeot 106

Otočíte klíčky a v kapličce pod volantem na řidiče mrknou jiné kontrolky, než na které je řidič běžně zvyklý. Upozorní tak na další odlišnost od obyčejného spalovacího vozu.

Rychloměr zůstal na svém místě, druhý velký budík ukazuje, kolik "šťávy" ještě zbývá v akumulátorech.

Nahoře uprostřed je další důležitý budík, který kočímu elektrokoní říká, nakolik vybíjí baterie a kdy je auto rekuperací při zpomalování opět dobíjí.

Nalevo a napravo jsou ještě velké kontrolky, které ukazují, zda se peugeot rozjede dopředu, nebo dozadu.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Peugeot můžete koupit na www.automodul.cz

Směr, kterým se autíčko vydá, volíte tlačítkem na středovém panelu hned vedle pravého kolena. Vše jako v obyčejném autě, jízda na elektřinu je ale oproti benzinu nebo naftě příjemně měkká. Majitel auta s ním svou manželku každý den posílá do práce.

Když se chcete rozjet, musíte šlápnout na proudový pedál, samo se auto nerozjede. Když při jízdě uvolníte nohu na plynu, auto začne vcelku razantně zpomalovat, s trochou cviku se dá naučit jezdit téměř bez použití brzdového pedálu.

Hbitý tichošlápek
Výhodou elektropohonu je maximální nabídka kroutícího momentu již od "nulových" otáček, na zelenou ze semaforu vypeláší dřív, než ostatní nahmatají řadicí páku. Jede maximálně skoro stovkou, pro přesuny po městech je to až moc a mezi vesnicemi akorát.

Při pojížďkách ve městě musíte být obezřetní, chodci se kromě zraku spoléhají také na sluch a mohou vás za volantem bezhlučného auta přeslechnout.

Bimbající koncovka trčící z kufru je sice jen na ozdobu, kabel ale přesto využijete: při "tankování". Pomyslná nádrž, do které čepujete elektrony ze zásuvky, je pod dvířky v pravém blatníku.

Když druhý konec kabelu zapojíte do elektrické sítě, na přístrojovce se rozsvítí zelená kontrolka. Je vhodné si ale dobíjení s majitelem zásuvky domlouvat předem. "Benzínek je hodně, ale zásuvek ještě mnohem víc," říká Jaromír Vegr.

Baterky jsou uložené pod kapotou a pod podlahou kufru, do kterého nacpete stejných 215 litrů zavazadel jako do obyčejné stošestky.

Kilometr za dvacetník
Nabíjení trvá asi čtyři hodiny, když budete auto nabíjet na "noční" levnější proud, vyjde kilometr na dvacetník. V zimě se o topení stará benzinové teplovodní nezávislé topení.

Původní cena vozu činila něco přes milion. "Díky vysoké ceně byl vymyšlen zvláštní druh financování, kdy zákazník platil jen cenu auta bez baterií," vysvětluje Jaromír Vegr.

"Na ně pak dostal výhodný splátkový kalendář a náklady s tím spojené byly hrazeny z části z francouzského státního fondu na podporu alternativních pohonů a z části firmou PSA," dodává.

Auto pro premiéra
Dnes se dá ojetý elektropeugeot koupit od čtvrt milionu výš, kupují je hlavně nadšenci, kteří jsou už svým milionovým vozovým parkem znudění a chtějí něco netradičního. Tmavě modrý elektroPeugeot 106 řídil kdysi například i belgický ministerský předseda.

Baterie mají životnost 2 až 2,5 tisíce nabíjecích cyklů, malý peugeot na ně tedy najede přibližně 250 tisíc kilometrů. Když si půjdete koupit do servisu Peugeot nové baterie, vyjde šest článků na 130 tisíc, auto jich potřebuje 20.

Pokud budete chtít auto servisovat v běžné opravně Peugeotu, dá to chvíli práce. Servisy na své elektromobily techniku a diagnostiku mají, vesměs se s nimi ale nikdy nesetkaly.

ElektroCitroën 106

Elektromobil Peugeot 106

Zeleně metalízovaný testovaný elektromobil je vlastně taková francouzská skládanka: mechaniku dodal Peugeot, elektrický pohon řízený počítačem Sagem, nikl-kadmiové baterie firma Saft a ostatní díly jsou také francouzské provenience.

Elektromobil Peugeot 106

Kromě stošestek ještě koncern PSA sdružující Citroën a Peugeot vyráběl také elektrická saxa, berlinga a partnery, celkem jich na silnice vyjelo pět tisíc.

Elektromobil Peugeot 106

V tuzemsku jezdí odhadem dvacet elektromobilů, kromě jmenovaných francouzských modelů také české favority (maximálně 7 kusů) a na registraci v Česku zatím marně čekající Volkswagen Golf třetí generace (vyrobeno jich bylo 140 a jmenují se citySTROMer).


První elektrostanice v Česku
V Desné v Jizerských horách byl v úterý 24. dubna zahájen provoz první veřejné čerpací stanice pro elektromobily v Česku. Kromě motoristů budou moci zásuvky využít i handicapovaní lidé a dobít si tu svůj vozík.

"Zatím je stanice uzpůsobena pro současné dobíjení jednoho elektromobilu a jednoho invalidního vozíku, v případě potřeby se ale dá rozšířit," říká starosta Desné Marek Pieter.

Řidiči v Desné jeho nápad podporují s tím, že je to ekologické a elektromobily mají budoucnost. "Zatím tu nikdo elektromobil nemá, ale určitě si ho lidé koupí. Začít se přeci musí s tím, že motoristé budou mít kde dobít." VÍCE ČTĚTE ZDE...

Francouzská pošta nakoupí 10 000 elektroaut
Poštovní auto

Francouzská poštovní společnost La Poste chce v příštích pěti letech nakoupit deset tisíc aut s elektromotory. Prvních pět set vozů zapojí do svého vozového parku už v příštím roce.

Do podobného projektu s elektromobily se přitom francouzská pošta pustila již před 11 lety. Záměr tehdy ale zkrachoval. Nyní La Poste nasadí vozy, jejichž technika zaručuje jízdní dosah 150 až 200 kilometrů.

Francouzská pošta má dnes největší dopravní flotilu ve své zemi. Využívá 60 tisíc aut, 30 tisíc jízdních kol, 25 letadel a tři superrychlé vlakové soupravy TGV.

La Poste testuje nové elektromobily od roku 2005. Nabití jejich litiovo-ionových baterií má přijít šestkrát levněji než tankování nafty.

"Výměnou jednoho auta za vůz s elektromotorem se přírodě uleví o čtyři tisíce tun oxidu uhličitého," uvedl šéf pošty Jean-Paul Bailly.

ElektroPeugeot 106 v číslech
rozměry (délka x šířka x výška x rozvor) 3,68 x 1,61 x 1,36 x 2,38
pohotovostní/celková hmotnost 1050/1350
maximální výkon 20 kW/27 koní
maximální kroutící moment 127 Nm
maximální rychlost 95 km/h
zrychlení 0-100 km/h 8,3 s
dojezd až 180 km, za normálních podmínek kolem 100 km
doba nabíjení 4 hodiny

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Hotely volají po dobíjecích stanicích, počet hostů v elektromobilech roste

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

VIDEO Rozvíjející se elektromobilita je patrná i na spotřebě u dobíjecích stanic. U těch, které v...

Italská vláda chce přilákat automobilky, jedná s Teslou i Číňany

Stylový crossover DR F35 je vylepšenou verzí modelu Chery Tiggo 7 Fly.

Italská vláda v rámci snahy o přilákání další automobilky do země jedná s americkým výrobcem...

Etiopie v elektromobilitě předjela celý svět. Vyhlásila zákaz spalovacích aut

Etiopie nechce otálet, zákaz dovozu vozů se spalovacími motory prosazuje nyní.

Ekonomicky méně rozvinuté země se zpravidla stávají skládkou ojetých vozů ze zemí rozvinutých....

Vysílá Rádio Jerevan? Ne aby se někdo pokusil toto auto okopírovat!

Moderní techniku mají evidentně evokovat světlomety a koncová světla tohoto...

VIDEO Nový papírový model z „ábíčka“? Ne, to je návrh nového ruského auta, který zaregistroval tamní...

Mrznoucí Amerika hřbitovem elektromobilů, odtahovky mají žně

Pokud nemáte možnost vlastního předkondicionování vozu ve vlastní garáži,...

Zima se letos ve Spojených státech amerických opravdu vydařila. Dvouciferné minusové teploty tu...

Jak odpůrce elektroaut přišel na chuť jízdě na baterky. Peníze rozhodly

Volkswagen e-Golf

VIDEO Proč jsem se rozhodl pro elektroauto a proč zrovna pro model, kterým už rok a půl jezdím? Jak jsem...

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...