Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Exkluzivní test: Jak jezdí elektroPeugeot 106

aktualizováno 
Až potkáte na dálnici malého zeleného peugeota, kterému z kufru čouhá kabel do zásuvky, není to omyl. Bližší průzkum odhalí, že na autě není "v pořádku" víc věcí. Chybí mu výfuk a namísto vrnění motoru se zpod kapoty ozývá jemné zurčení potůčku. Právě máte tu čest s elektromobilem.

Obyčejný, lehce omšelý Peugeot 106 není třeba blíže představovat. Z výroby se odporoučel v roce 2004.

"Kabel, který visí z kufru stošestky, je poznávací znamení," říká majitel elektrostošestky Jaromír Vegr. Když před ním na adresu jeho auta vypustíte z úst slovo "přestavba", nevrle se ošije. "Není to žádná přestavba! Křižíkův automobil koncem devatenáctého století taky jezdil nejdřív na elektřinu. Elektromobily tady byly a jezdily prostě dříve," říká.

Čadící motor se pod kapotu dostal díky panu Benzovi. Počátkem 20. století spalovací motor svou bitvu s elektromobilem prozatím vyhrál. Válka ale ještě podle mnohých není u konce.

Jízda je měkká
Usednete za volant a všechno je jak v jakémkoliv jiném autě. Nohy se vám zamotají do pouhých dvou pedálů stejně jako u auta s automatickou převodovkou. Pravá ruka ale nenahmatá ani volič automatu, který obvykle zaujímá místo řadicí páky.

Elektromobil Peugeot 106

Otočíte klíčky a v kapličce pod volantem na řidiče mrknou jiné kontrolky, než na které je řidič běžně zvyklý. Upozorní tak na další odlišnost od obyčejného spalovacího vozu.

Rychloměr zůstal na svém místě, druhý velký budík ukazuje, kolik "šťávy" ještě zbývá v akumulátorech.

Nahoře uprostřed je další důležitý budík, který kočímu elektrokoní říká, nakolik vybíjí baterie a kdy je auto rekuperací při zpomalování opět dobíjí.

Nalevo a napravo jsou ještě velké kontrolky, které ukazují, zda se peugeot rozjede dopředu, nebo dozadu.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Peugeot můžete koupit na www.automodul.cz

Směr, kterým se autíčko vydá, volíte tlačítkem na středovém panelu hned vedle pravého kolena. Vše jako v obyčejném autě, jízda na elektřinu je ale oproti benzinu nebo naftě příjemně měkká. Majitel auta s ním svou manželku každý den posílá do práce.

Když se chcete rozjet, musíte šlápnout na proudový pedál, samo se auto nerozjede. Když při jízdě uvolníte nohu na plynu, auto začne vcelku razantně zpomalovat, s trochou cviku se dá naučit jezdit téměř bez použití brzdového pedálu.

Hbitý tichošlápek
Výhodou elektropohonu je maximální nabídka kroutícího momentu již od "nulových" otáček, na zelenou ze semaforu vypeláší dřív, než ostatní nahmatají řadicí páku. Jede maximálně skoro stovkou, pro přesuny po městech je to až moc a mezi vesnicemi akorát.

Při pojížďkách ve městě musíte být obezřetní, chodci se kromě zraku spoléhají také na sluch a mohou vás za volantem bezhlučného auta přeslechnout.

Bimbající koncovka trčící z kufru je sice jen na ozdobu, kabel ale přesto využijete: při "tankování". Pomyslná nádrž, do které čepujete elektrony ze zásuvky, je pod dvířky v pravém blatníku.

Když druhý konec kabelu zapojíte do elektrické sítě, na přístrojovce se rozsvítí zelená kontrolka. Je vhodné si ale dobíjení s majitelem zásuvky domlouvat předem. "Benzínek je hodně, ale zásuvek ještě mnohem víc," říká Jaromír Vegr.

Baterky jsou uložené pod kapotou a pod podlahou kufru, do kterého nacpete stejných 215 litrů zavazadel jako do obyčejné stošestky.

Kilometr za dvacetník
Nabíjení trvá asi čtyři hodiny, když budete auto nabíjet na "noční" levnější proud, vyjde kilometr na dvacetník. V zimě se o topení stará benzinové teplovodní nezávislé topení.

Původní cena vozu činila něco přes milion. "Díky vysoké ceně byl vymyšlen zvláštní druh financování, kdy zákazník platil jen cenu auta bez baterií," vysvětluje Jaromír Vegr.

"Na ně pak dostal výhodný splátkový kalendář a náklady s tím spojené byly hrazeny z části z francouzského státního fondu na podporu alternativních pohonů a z části firmou PSA," dodává.

Auto pro premiéra
Dnes se dá ojetý elektropeugeot koupit od čtvrt milionu výš, kupují je hlavně nadšenci, kteří jsou už svým milionovým vozovým parkem znudění a chtějí něco netradičního. Tmavě modrý elektroPeugeot 106 řídil kdysi například i belgický ministerský předseda.

Baterie mají životnost 2 až 2,5 tisíce nabíjecích cyklů, malý peugeot na ně tedy najede přibližně 250 tisíc kilometrů. Když si půjdete koupit do servisu Peugeot nové baterie, vyjde šest článků na 130 tisíc, auto jich potřebuje 20.

Pokud budete chtít auto servisovat v běžné opravně Peugeotu, dá to chvíli práce. Servisy na své elektromobily techniku a diagnostiku mají, vesměs se s nimi ale nikdy nesetkaly.

ElektroCitroën 106

Elektromobil Peugeot 106

Zeleně metalízovaný testovaný elektromobil je vlastně taková francouzská skládanka: mechaniku dodal Peugeot, elektrický pohon řízený počítačem Sagem, nikl-kadmiové baterie firma Saft a ostatní díly jsou také francouzské provenience.

Elektromobil Peugeot 106

Kromě stošestek ještě koncern PSA sdružující Citroën a Peugeot vyráběl také elektrická saxa, berlinga a partnery, celkem jich na silnice vyjelo pět tisíc.

Elektromobil Peugeot 106

V tuzemsku jezdí odhadem dvacet elektromobilů, kromě jmenovaných francouzských modelů také české favority (maximálně 7 kusů) a na registraci v Česku zatím marně čekající Volkswagen Golf třetí generace (vyrobeno jich bylo 140 a jmenují se citySTROMer).


První elektrostanice v Česku
V Desné v Jizerských horách byl v úterý 24. dubna zahájen provoz první veřejné čerpací stanice pro elektromobily v Česku. Kromě motoristů budou moci zásuvky využít i handicapovaní lidé a dobít si tu svůj vozík.

"Zatím je stanice uzpůsobena pro současné dobíjení jednoho elektromobilu a jednoho invalidního vozíku, v případě potřeby se ale dá rozšířit," říká starosta Desné Marek Pieter.

Řidiči v Desné jeho nápad podporují s tím, že je to ekologické a elektromobily mají budoucnost. "Zatím tu nikdo elektromobil nemá, ale určitě si ho lidé koupí. Začít se přeci musí s tím, že motoristé budou mít kde dobít." VÍCE ČTĚTE ZDE...

Francouzská pošta nakoupí 10 000 elektroaut
Poštovní auto

Francouzská poštovní společnost La Poste chce v příštích pěti letech nakoupit deset tisíc aut s elektromotory. Prvních pět set vozů zapojí do svého vozového parku už v příštím roce.

Do podobného projektu s elektromobily se přitom francouzská pošta pustila již před 11 lety. Záměr tehdy ale zkrachoval. Nyní La Poste nasadí vozy, jejichž technika zaručuje jízdní dosah 150 až 200 kilometrů.

Francouzská pošta má dnes největší dopravní flotilu ve své zemi. Využívá 60 tisíc aut, 30 tisíc jízdních kol, 25 letadel a tři superrychlé vlakové soupravy TGV.

La Poste testuje nové elektromobily od roku 2005. Nabití jejich litiovo-ionových baterií má přijít šestkrát levněji než tankování nafty.

"Výměnou jednoho auta za vůz s elektromotorem se přírodě uleví o čtyři tisíce tun oxidu uhličitého," uvedl šéf pošty Jean-Paul Bailly.

ElektroPeugeot 106 v číslech
rozměry (délka x šířka x výška x rozvor) 3,68 x 1,61 x 1,36 x 2,38
pohotovostní/celková hmotnost 1050/1350
maximální výkon 20 kW/27 koní
maximální kroutící moment 127 Nm
maximální rychlost 95 km/h
zrychlení 0-100 km/h 8,3 s
dojezd až 180 km, za normálních podmínek kolem 100 km
doba nabíjení 4 hodiny

Autoři:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Seat Ateca
Základní Ateca není loudavá, litrový tříválec je důstojný základ

Seat Ateca, české auto španělské značky se prodává už od loňska. Linka v Kvasinách ho stále nestíhá vyrábět, na auto z výroby se dnes čeká rok. Zkusili jsme...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.