Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rolls si továrnu na luxus postavil znovu, stroj by to tu člověku kazil

Exkluzivně aktualizováno 
K nejceněnějším zaměstnancům továrny Rollsu patří člověk, který tři hodiny maluje šest metrů dlouhou tenkou linku na bok vozu. Nikdo jiný to tak neumí. Podobných bizarností je moderní fabrika na nejvyšší přepych na čtyřech kolech plná. Dílna na dřevěné obložení připomíná humidor, ale i tady potřebují malíře.

Automobilka Rolls-Royce je tou nejvyšší automobilovou šlechtou. Díky jejímu pozvání jsme se mohli přímo v továrně v britském Goodwoodu podívat, jak její jedinečná auta vznikají. Je to proces, který kombinuje špičkovou techniku s tradičními postupy a neuvěřitelnou řemeslnou zručností.

Kdo by si ovšem představoval, že jejich výroba je plná postupů z minulého století, bude se šeredně mýlit. Rolls-Royce je totiž špičková moderní automobilka a její auta vznikají za využití té nejlepší techniky.

Fotogalerie

Možná by tomu tak vlastně úplně být nemuselo, nicméně Rolls-Royce paradoxně v současnosti těží z toho, že automobilka prošla nečekaným historickým zvratem. Tím byl fakt, že přes původní odkoupení koncernem Volkswagen skončila v rukou německého rivala BMW. A pod BMW se tradiční britské automobilce nesmírně daří.

Nepopsatelná chyba

Příběh, jak automobilka Rolls-Royce skončila v rukou BMW, je opravdu neuvěřitelný. Když v roce 1998 koncern Vickers prodával automobilky Rolls-Royce a Bentley, Volkswagen tehdy BMW, které mělo také zájem, přeplatil. Jenže pak právníci BMW přišli na zásadní chybu, kterou jejich kolegové u Volkswagenu udělali. VW sice koupil celou továrnu v Crewe, získal práva na konstrukci automobilů nebo třeba dokonce majestátní masku vozů Rolls-Royce a sošku Spirit of Ecstasy. Jenže nezískal samotnou značku Rolls-Royce, ta byla v rukou stejnojmenného výrobce leteckých motorů.

Může se hodit

Hledáte nové auto a chcete si mít z čeho vybrat? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

A tak BMW připravilo doslova převrat. Vzhledem k tomu, že mnichovská automobilka měla s výrobcem leteckých motorů nadstandardní vztahy, zakoupila od něj práva na značku a VW v podstatě sdělila, že vozy se značkou Rolls-Royce vyrábět nesmí. Celá záležitost skončila pro VW dost potupnou dohodou, v jejímž rámci se největší evropský automobilový koncern vzdal i práv na masku chladiče a slavnou sošku ve prospěch BMW. Mnichovská automobilka se pak rozhodla, že automobilku Rolls-Royce vybuduje doslova na zelené louce.

Epizoda s králíkem

Rolls-Royce budovaný pod taktovkou BMW samozřejmě nemohl až do faktického oddělení používat legendární značku. Ale inženýři BMW se chtěli novou akvizicí a prací na chystaných modelech pochlubit, a tak v roce 2001 vzniklo malé autíčko pro závody ve sjezdu z kopce. Na masce chladiče, která jasně naznačovala, kam technici míří, byly namísto typických znaků aristokratické značky logo s dvojitým otazníkem a soška králíčka.

Na návštěvě v továrně Rolls-Royce v Goodwoodu

Vzhledem k tomu, že auto tvary naznačovalo design chystaného modelu Phantom, nebylo moc aerodynamické a v závodě „soapbox“ autíček v rámci festivalu rychlosti v Goodwoodu skončilo až páté. O rok později tedy technici nasadili nový model, který už s přehledem vyhrál. Je to vlastně poslední vítěz tohoto závodu (a asi jediný novodobý sportovní „zářez“ Rolls-Royce), v roce 2003 se už sjezd nekonal.

Ultramoderní továrna

Výsledkem zvláštní situace s koncernem VW bylo založení nové automobilky Rolls Royce Motor Cars Limited, která plně patří BMW a která z tradičního sídla v Crewe přesídlila právě do Goodwoodu. K faktickému oddělení automobilek Bentley a Rolls-Royce došlo v roce 2003, tedy pět let od původní transakce. BMW tuto dobu využilo právě k přípravě nového modelu a výstavbě zcela nové továrny.

Ta stojí nedaleko slavné trati, kde se koná legendární goodwoodský festival rychlosti. Z Rolls-Roycu to sem mají na dohled. Zvláštností je, že BMW nevlastní pozemky pod továrnou, ty má na 125 let pronajaty od správců místního panství. Relativně nová továrna byla budována zároveň jako výkladní skříň automobilky. Aktuálně zabírá plochu 22 500 m². Továrna je zasazena pod úroveň okolních valů a má travnatou střechu, takže se nenápadně schová v prostředí malebných kopečků jižní Anglie.

Na návštěvě v továrně Rolls-Royce v Goodwoodu

V okolí továrny bylo vysázeno na 400 tisíc stromů a křovin. Vše, včetně umělých jezírek, je uspořádáno tak, že to vypadá naprosto přirozeně a přírodně. Od silnice není továrna vidět, schovává se v zeleni. Architektem celku je sir Nicholas Grimshaw a továrna je opravdu působivá. Je moderní, ale zároveň působím pokorným dojmem. Rozlehlé hlavní nádvoří u vstupu do recepce je doslova stvořeno pro velké sedany a kupé aristokratické značky.

Jiná pravidla

V továrně Rolls-Royce panuje zcela jiná atmosféra než v obvyklých automobilkách. Režim tu pro návštěvníky není tak přísný. Museli jsme si obléknout jednoduché béžové plátěné kabátky, které nás jasně rozlišují jako návštěvníky. V případě, že by se něco dělo, ostatní zaměstnanci vědí, že nám mají třeba při evakuaci pomáhat.

Uvnitř sice platí formální zákaz focení, ale ten je tu spíš kvůli soukromí zaměstnanců, než aby chránil tajné technologie. V době naší návštěvy jsme si do výrobních prostor nesměli vzít fotoaparáty, ale důvod to mělo jiný: shodou okolností tu byl totiž ve stejný den na návštěvě britský premiér David Cameron.

Na návštěvě v továrně Rolls-Royce v Goodwoodu

Náš průvodce nám ovšem dovolil fotit na mobilní telefony, takže jsme mohli nasbírat i nějaké vlastní materiály. Průvodce James navíc jasně dokazuje, jak je práce v automobilce pro zaměstnance prestižní. Veselý chlapík se skotským přízvukem si provádění po továrně nesmírně užívá, ale zároveň to bere velmi vážně. Po továrně kromě novinářů a jiných „běžných“ hostů provádí i bohaté zákazníky automobilky, kteří sem míří, aby zjistili více o původu svých vozů. Často si jedou přímo do továrny objednat nový model.

Ruční leštění

Z kantýny, která je vlastně jediným portálem do výrobní haly, vcházíme na ochoz na začátku výrobní linky modelů Ghost a Wraith. V hale je překvapivý klid, žádný hluk od velkých strojů jako v běžných automobilkách se tu nekoná. Je tu velmi čisto a atmosféra je pohodová.

Na návštěvě v továrně Rolls-Royce v Goodwoodu

Celý výrobní proces začíná v lakovně. Sem putují již hotové skelety karoserií od dodavatele z Německa. Lakovna je v podstatě jediným „špinavým“ procesem, který v továrně je. Už tady se jasně ukazuje, jak je výroba Rolls-Royců odlišná od běžné produkce. Automobilka umí zákazníkům nabídnout jednu ze 44 tisíc barev a karoserie se po finální sedmé vrstvě laku leští tak dlouho, dokud nejsou dvě přísné pracovnice dohledu spokojeny s výsledným leskem.

Lakovna je zároveň jediným místem v továrně, kde část provozu obstarávají výhradně roboti. Ale ani ti nezvládnou nalakovat celé auto. Do míst, kam by se robot špatně dostal, nanáší barvu stejně člověk.

Momentový klíč za čtvrt milionu

Ručně se v továrně Rolls-Royce montuje většina věcí. I fáze, kdy se šasi auta poprvé potkává s karoserií (ve výrobní hantýrce takzvaná svatba), funguje úplně jinak než u velkých továren. Několik lidí tu nejprve montuje dohromady motor v bloku s převodovkou, nápravy a hnací hřídel. V podstatě si tu vystačí s momentovým klíčem.

Ten je ovšem důkazem využívání špičkových technologií. Je plně digitální a připojený do firemní sítě. Do centrální databáze se tak ukládá, jakou silou, kdy a kým přesně byl daný šroub utažen. Jakákoli chyba se tak dá zpětně dohledat. Takový chytrý momentový klíč stojí asi sedm tisíc eur, což je asi čtvrt milionu korun.

Hvězdná obloha za 12 hodin

Z lakovny pokračujeme o patro níž k výrobní lince. Právě sem po nalakování přivezli na začátek nové auto, kupé Wraith. Na pojezdu s ním manipulují zaměstnanci ručně, odšroubování auta z pojezdového rámu je nejhlučnější součástí výrobního procesu. Pro jednotlivé díly, které se do auta montují, si zaměstnanci chodí do „supermarketu“. Po stranách výrobní linky jej tvoří regály s plastovými krabicemi, kde jsou uloženy tisíce součástek. Panuje tu klid a pohoda. Obě výrobní linky (na jedné vznikají menší modely, na druhé velké typy Phantom) vyrobí dohromady asi 20 aut denně.

Na návštěvě v továrně Rolls-Royce v Goodwoodu

Jednou ze specialit, která návštěvníka zaujme při cestě podél linky, je výroba čalounění stropu pro kupé Wraith. Optická vlákna tu vytváří iluzi hvězdné oblohy s 1 340 hvězdami. Mimochodem, pozice a jas hvězd jsou kopií oblohy nad Goodwoodem. Čalounění vzniká kompletně ručně. Plát kůže je natažen na rám čalounění. Za pomoci šablony tu zaměstnanci vyvrtají oněch 1 340 otvorů pro optická vlákna.

Jednotlivá optická vlákna sem od světelných zdrojů na bocích čalounění natahají jedno po druhém – u každého je přitom potřeba správně naměřit délku, která určuje intenzitu jasu dané hvězdy. Po nastavení správné délky se zase vlákna na místo přilepí a z druhé strany pečlivě ostříhají, aby nepřečuhovala do kabiny. Celý proces tvorby zabere 12 hodin, pak teprve putuje čalounění do auta.

Na kůži laserem

I plát kůže pro čalounění stropu dostává své původní obrysy o kousek dál v továrně, v dílně na zpracování kůže. Tady sedí za šicími stroji zkušené švadleny, které šijí jednotlivé části čalounění. Proces ovšem začíná ještě zajímavějším postupem. Pláty kůže, které již putují do továrny nabarvené na požadovanou barvu, prohlédnou zkušení odborníci a vyznačí na nich kazy.

Na návštěvě v továrně Rolls-Royce v Goodwoodu

Pak putuje plát na pracovní stůl a za pomoci promítání laserových obrazců se na plát snaží další zaměstnanec rozmístit jednotlivé střihy tak, aby se jich na každý plát vešlo co nejvíce, a ten tak byl efektivně využit. Musí se přitom vyhnout zmíněným vyznačeným kazům. Počítač si vyznačené pozice zapamatuje, plát pak odjede o kus dál a tady jsou tvary přesně vyříznuty.

Se dřevem jako s doutníky

Kdo by čekal, že nejvoňavější částí továrny bude právě dílna na zpracování kůže, mýlí se. Ty nejomamnější vůně se totiž linou z dílny na dřevěné obložení interiéru. Dýhy všech možných exotických dřev se tu skladují v malé místnosti s vysokou vlhkostí. Je to takový přerostlý humidor pro doutníky. Vysoká vlhkost zaručuje, že je dřevo pro další zpracování dostatečně vláčné.

Na návštěvě v továrně Rolls-Royce v Goodwoodu

Tady vzniká opravdu mistrovské dílo. Obrazy dřeva na palubní desce musí být symetrické. Pokud něco náhodou v dýze nesedí, musí si zkušená malířka od oka namíchat barvu dané linie a ručně ji dokreslit. Pod finálním lakem není poznat, že kresba není přírodního původu. Občas se stane, že zejména v různých vyřezaných rozích dýhy dojde k odštípnutí kousku dřeva nebo opět nesedí kresba. Ručně sem pak řezbáři vlepují milimetrové kousíčky dřeva, aby nepřesnosti napravili.

Výroba dřevěného obložení je tak neskutečně precizní ruční práce. Stroje tu v podstatě nemají místo, jen by práci s drahým dřevem kazily.

Pán, co maluje linku

Řezbáři Rolls-Royce musí mít velmi pevnou ruku, ale v továrně automobilky je ještě jeden člověk, který je v pevnosti vedení ruky opravdovým mistrem. Jmenuje se Mark Court a má na starosti malování takzvané coach-line. To je ozdobná linka na boku automobilu, kterou si mohou zákazníci objednat podle svého vkusu. Na šestimetrový bok modelu Phantom trvá Markovi linku namalovat tři hodiny, během pracovního dne tak vlastně teoreticky stihne namalovat linku na jedno a půl auta.

Mark je nenahraditelný, nikdo jiný v továrně toto umění neovládá. Ale na výchově svých nástupců už pracuje. Ostatně, systém stáží a výchovy mladých zaměstnanců je u Rolls-Roycu velmi propracovaný.

Vymyslete si, co chcete

Na prohlídku továrny jsme měli pouze hodinu, a tak před námi zůstala spousta tajemství ještě skryta. Odpoledne jsme se však dozvěděli více ohledně individualizačního programu automobilky. Jmenuje se Bespoke a umožňuje budoucím majitelům nakonfigurovat si auto přesně k obrazu svému.

Drtivá většina majitelů vozů Rolls-Royce přitom alespoň nějakou část programu Bespoke využívá. Individualizace je tu prostě hodně důležitá. Na přání zákazníka je možné téměř cokoli. Na druhou stranu má automobilka jasnou politiku toho, nač se sáhnout nesmí. Tak třeba na znaky na autě, ty nelze v žádném případě nahradit třeba osobním monogramem. Logo R-R v nábojích kol, které zůstává vždy ve správné čitelné svislé poloze, prostě nevyměníte. Stejně tak Rolls-Royce nedovolí zaměnit sošku Spirit of Ecstasy za jinou. A je toho ještě více.

Obecně vzato nezasahuje program Bespoke do konstrukce auta, tu tak nelze měnit, základní design zůstává shodný. Ale třeba co se týče laku nebo provedení interiéru, třeba vyšívání čalounění, meze se fantazii nekladou. Rolls-Royce umožní přizpůsobit auto i konkrétním potřebám. Je libo piknikovou sadu? Nebo snad loveckou soupravu v kufru? Není problém. Speciální držák na nápoje z jednoho kusu hliníku je jen detail.

Továrna na sny

Rolls-Royce je opravdu neobvyklá automobilka. Uvnitř firmy panuje neskutečně hrdá atmosféra. Nejpreciznější ruční práce se tu snoubí se špičkovou technikou a moderním zázemím. Rolls-Royce se pod vedením BMW přetvořil v moderní a progresivní automobilku, která si sice zakládá na tradicích, ale nelpí na nich za každou cenu.

Paradoxně tomu nejspíš pomohlo odloučení od původních kořenů. Současná automobilka totiž staví na tradici značky, ale buduje ji od roku 2003 ve zcela novém prostředí, které je velmi odlišné od ostatních automobilek.





Adria TWIN 600 SPT 50Y Silver
Adria TWIN 600 SPT 50Y Silver

r.v. 2016, naj. 2 km, diesel, servisní kniha
1 299 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.