Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dobrodruzi z Česka přejedou Afriku. Kozí dech letí na start v kufru

  14:01
Moped Stadion S11 z padesátých let minulého století, kterému se díky jeho výkonu přezdívalo Kozí dech, rozhodně nepatří mezi nejčastější dopravní prostředky cestovatelských výprav. Dobrodruzi expedice Stadion Tour Afrika 2014 si modrý a červený stroj vybrali úmyslně. Teď jsou legendární mopedy zabalené v kufrech.

Češi jsou známí svou vynalézavostí a ochotou podnikat daleké expedice s dopravními prostředky, s kterými by někdo nejel ani do večerky. Poměrně známým případem jsou expedice Trabantem Afrikou a Jižní Amerikou, za hranice ale vyráží i například embéčko nebo jawa.

Další, kdo se s neobvyklým dopravním prostředkem ocitne na seznamu moderních expedic, je takzvaný Kozí dech.

S dědečkem do Afriky

Stadion S11 byl prvním československým velkosériově vyráběným mopedem. Motocykl s neobvyklým řazením otočnou rukojetí a dvoutaktním motorem o objemu 50 ccm dosahoval rychlosti 40 km/h, na jedno tankování ujel až 200 kilometrů. Jeho výroba naplno naběhla v roce 1958 a Kozí dech si okamžitě u širší veřejnosti získal oblibu pro svoji dostupnou cenu, spolehlivost a snadnou údržbu.

Moped Stadion S11

A právě díky těmto vlastnostem si Martin Tomaško s přítelkyní vybrali Stadion S11 pro svoji expedici Stadion Tour Afrika 2014 – 2015. V pátek 6. prosince odlétá dvoučlenná výprava z letiště Václava Havla do Johannesburgu. Expediční stroj budou mít v kufru. Z Jihoafrické republiky zamíří přes Botswanu, Zimbabwe, Zambii a Tanzanii do Keni, odkud pojedou vlakem do města Nairobi, tam jejich dobrodružství skončí.

„Moped Stadion jsem vybral já, protože k těmto strojům mám citovou vazbu už z mládí,“ říká Martin Tomaško. „Vždycky jsem na nich chtěl ujet nějakou větší vzdálenost, podniknout nějakou větší akci. Také jsem je vybral pro to, že jsou to poměrně jednoduché stroje, tudíž opravy nebudou tak náročné jako u moderních strojů.“

Moped Stadion S11
Moped Stadion S11

Lehká konstrukce Kozího dechu zároveň umožňuje přepravovat motocykl v letadle jako zavazadlo a tím ušetřit značné finanční náklady skromné expedice.

Na vlastní pěst

Celou akci začal Martin Tomaško připravovat od září roku 2013, kdy padlo definitivní rozhodnutí o výletu do Afriky. Hasič v aktivní službě vytáhl ze sklepa zbytky dvou starých mopedů a začal skupovat ojeté motocykly a náhradní díly. „Některé díly jako třeba osy kol nebo rozety jsme si nechali vyrobit firmami, které nás podporují, a zbytek jsme koupili jako nové, ale byly to vlastně repliky originálních dílů.

Kozí dech

Stadion S11 byl prvním československým velkosériově vyráběným mopedem. Jeho produkce naplno naběhla v roce 1958 a do konce následujícího roku vzniklo více než 150 tisíc Kozí dech, jak se mu začalo říkat, si záhy získal mezi veřejností značnou oblibu pro dostupnou cenu, spolehlivost a snadnou údržbu. První prototypy byly osazeny německými motory Fichtel & Sachs, ale s ohledem na politickou situaci bylo nutno vyvinout motor přímo v Československu. 

Dvoutaktní motor Jawa typ 552 s objemem 50 ccm byl zavěšen ve spodní části trubkového rámu bicyklového typu, třílitrová nádržka nad přední částí rámu stroji jezdícímu až 40 km/h umožnila ujet na jedno tankování takřka 200 km. 

Dvoustupňová převodovka se řadila otočnou rukojetí v jednom celku s páčkou spojky, umístěnou na levém řidítku. Zadní kolo bylo uloženo v rámu pevně, přední bylo alespoň částečně tlumeno tlačnými vahadly s pryžovými bloky, komfort cestování zlepšovalo robustní, vinutými pružinami pérované kožené sedadlo. 

Brzdění zajišťovaly malé bubny v nábojích kol. Na éru S11 v roce 1960 navázal model Stadion S22, jenž svojí konstrukcí připomínal již více motocykl než jízdní kolo.

Udělali jste na motocyklech nějaké technické úpravy?
Snažil jsem se vyvarovat náročným vylepšením, které zvyšují hodně výkon motoru. Obávám se, aby to ty motory vydržely, takže jsme vyměnili pouze karburátory. Ty jsme použili z následujícího modelu Stadion S22, dali větší trysku a přidali kolínko sání. Použili jsme také menší rozetu a máme připravený větší primární kolo, tzv. pastorek. Největší úpravy jsme udělali v elektroinstalaci. Jednak jsme nahradili zapalovací cívku světelnou cívkou a indukční cívkou, čím jsme zajistili náhradní cívku pro jízdu. V případě poruchy použijeme tu ze světelného okruhu. Dále jsme do světelného okruhu vřadili stabilizátor napětí a nabíjení akumulátoru, kterým budeme dobíjet naše elektronické přístroje. Světelné zdroje jsme nahradili diodovými.

Vezete s sebou také náhradní díly?
Budeme mít náhradní válec s pístem, zapalování a karburátor. Samozřejmě také povezeme náhradní šroubky a matice. Pokud dojde k poruše nějakého dílu, který nebudeme mít s sebou, protože jsme limitováni váhou, máme domluvený obchod s náhradními díly u nás v republice, který nám potřebný díl zašle do Afriky. Ale toho bychom chtěli nevyužít.

Moped Stadion S11

Jak vlastně nápad na celou expedici vznikl?
V roce 2011 mi lékaři odhalili v těle nádor, prodělal jsem operaci a do běžného života jsem se vrátil až pět měsíců od operace. Během těch těžkých dnů v nemocnici jsem si uvědomil, jak je naše zdraví křehké a jak málo stačí, abychom jej ztratili. Když mi na rakovinu umřela maminka, rozhodli jsme se s přítelkyní, že pomůžeme lidem, které postihlo tohle zákeřné onemocnění. Postupně vykrystalizoval nápad uspořádat expedici, napsat o ní knihu a výtěžek z celé akce věnovat na léčbu onkologicky nemocných dětí.

A proč jste se rozhodli právě pro Afriku?
Je plná tajemných míst a láká spousty dobrodruhů. Chceme na vlastní oči vidět její krásu, čelit jejím úskalím a zažít dobrodružství na vlastní kůži. Chceme poznat místní domorodce, přiblížit se jejich způsobu života, být svědky rituálů, zvyklostí a tradic a pochutnat si na místních specialitách.“

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...