Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Experti varují: Příliv informací do auta může být nebezpečný

aktualizováno 
Zvládne řidič nápor informací, které do auta neproudí jen z rádia či přehrávače kazet, ale také z telefonu, k němuž se za několik let zřejmě masově přidá i navigační systém a propojení vozu s internetem? Výrobci techniky i automobilů v té souvislosti hovoří o nebývalém informačním komfortu pro posádku vozu, zatímco odborníci na dopravu varují, že řidiči mají stále méně času na řízení. Jejich pozornost se totiž upírá nejen k ovládání nových přístrojů, ale také k přijímání informací - v lepším případě zvukových z reproduktorů a v horší možnosti textových na displeji či na obrazovce.

Podle názorů z automobilek bude především přínos internetu, který zřejmě způsobí největší průlom v toku informací do vozu, jen pozitivní. "Zvýší se bezpečnost tím, že auto bude prakticky v neustálém kontaktu se základnou, která řidiči rychle pomůže při poruše nebo při nehodě," řekl letos v březnu při představení internetového projektu automobilek Citroën a Peugeot jejich šéf Jean-Marie Messier. To je příznivá zpráva pro situace, kdy bude řidič po nehodě v bezvědomí a neschopen přivolat pomoc. V autě se nafouknou airbagy, jejich řídicí jednotka předá informaci o kolizi základně, a když se řidič nebude hlásit, zjistí centrála za pomoci přijímače satelitního signálu GPS zabudovaného v autě přesnou polohu vozu. K tomu pak vyšle rychlou pomoc. Přímé spojení s centrálou pomůže i v případě, že se auto porouchá. Základna opatří servis, který se s posádkou spojí a zjistí a odstraní závadu. "Řízení auta bude snazší také díky navigačnímu systému, který má on-line dostávat zprávy o aktuální dopravní situaci," uvedl Jean-Marie Messier. "Při velké hustotě aut v jednom místě centrála odkloní dopravu do méně frekventovaných míst." V současnosti se navigační systémy v automobilech rychle rozšiřují v západní Evropě, zatímco pro tuzemsko ještě nikdo nepřipravil odpovídající nosič dat. "Zvýší se komfort a radost z jízdy," pojmenoval Messier další moderní výdobytek - propojení auta s internetem. Ale právě propojení s nekonečným množstvím informací kvůli nákupům či zprávám o nabídce hotelů nebo pamětihodnostech vyvolává diskuse. "Při takovém využití internetu se stavím ostře proti. Pokud k němu má mít řidič přístup za jízdy, bude to nebezpečné," prohlašuje Jaroslav Heinrich z brněnského Centra dopravního výzkumu. "I pouhý poslech může přetížit řidiče, který nebude mít čas na řízení, nemluvě o ovládání takového systému. Dostatečným mementem je nedávná nehoda politika Jana Kasala. Ten se - pokud mám správné informace - víc než řízení věnoval autorádiu, což vedlo k těžké nehodě," připomíná Jaroslav Heinrich. "Když se mluví o komfortu pro řidiče, mělo by se spíš myslet na pohodlné sedačky než na to, že motorista bude moci přes internet nakupovat." "Myslím, že zákony budou muset v budoucnosti upravit také internet ve vozidle," říká Karel Pospíšil z rady vlády pro bezpečnost dopravy, která je známá pod zkratkou BESIP. "Dřív se ale musíme vypořádat s aktuálnější záležitostí. Tou je přenos zpráv přes mobilní telefon (služba WAP - pozn. red.). Hlasovým zprávám směřujícím k řidiči říkáme ano, textovým ne." S celou řadou příkladů využití internetu v autě přišla nedávno i automobilka Volvo. Podle názoru odborníků firmy bude pro posádku auta výhodné, když cestou zjistí kupříkladu aktuální počasí v místě, do kterého míří. Švédský výrobce navíc předpokládá, že ve stále větším počtu vozů bude televize. "Nemůžeme přesně říci, co nabídneme v budoucnu. Hranice nám stanoví představivost a technický rozvoj. Ale zmíněné příklady jsou proveditelné během několika příštích let," připouští Henric Perman z automobilky Volvo v tiskové zprávě k plánům švédského výrobce. Francouzský koncern PSA na jaře ohlásil spuštění projektu internet ve voze už během letošního podzimu. Prvními takto vybavenými vozy budou Peugeot 607 a Citroën Xsara, jež si budou moci koupit nejdříve zájemci ve Francii. Brzy by se mohli přidat i motoristé z Velké Británie, Německa, Španělska, Belgie, Nizozemska a Itálie.
Autor:




Nejčtenější

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.