Experti varují: Příliv informací do auta může být nebezpečný

Zvládne řidič nápor informací, které do auta neproudí jen z rádia či přehrávače kazet, ale také z telefonu, k němuž se za několik let zřejmě masově přidá i navigační systém a propojení vozu s internetem? Výrobci techniky i automobilů v té souvislosti hovoří o nebývalém informačním komfortu pro posádku vozu, zatímco odborníci na dopravu varují, že řidiči mají stále méně času na řízení. Jejich pozornost se totiž upírá nejen k ovládání nových přístrojů, ale také k přijímání informací - v lepším případě zvukových z reproduktorů a v horší možnosti textových na displeji či na obrazovce.

Podle názorů z automobilek bude především přínos internetu, který zřejmě způsobí největší průlom v toku informací do vozu, jen pozitivní. "Zvýší se bezpečnost tím, že auto bude prakticky v neustálém kontaktu se základnou, která řidiči rychle pomůže při poruše nebo při nehodě," řekl letos v březnu při představení internetového projektu automobilek Citroën a Peugeot jejich šéf Jean-Marie Messier. To je příznivá zpráva pro situace, kdy bude řidič po nehodě v bezvědomí a neschopen přivolat pomoc. V autě se nafouknou airbagy, jejich řídicí jednotka předá informaci o kolizi základně, a když se řidič nebude hlásit, zjistí centrála za pomoci přijímače satelitního signálu GPS zabudovaného v autě přesnou polohu vozu. K tomu pak vyšle rychlou pomoc. Přímé spojení s centrálou pomůže i v případě, že se auto porouchá. Základna opatří servis, který se s posádkou spojí a zjistí a odstraní závadu. "Řízení auta bude snazší také díky navigačnímu systému, který má on-line dostávat zprávy o aktuální dopravní situaci," uvedl Jean-Marie Messier. "Při velké hustotě aut v jednom místě centrála odkloní dopravu do méně frekventovaných míst." V současnosti se navigační systémy v automobilech rychle rozšiřují v západní Evropě, zatímco pro tuzemsko ještě nikdo nepřipravil odpovídající nosič dat. "Zvýší se komfort a radost z jízdy," pojmenoval Messier další moderní výdobytek - propojení auta s internetem. Ale právě propojení s nekonečným množstvím informací kvůli nákupům či zprávám o nabídce hotelů nebo pamětihodnostech vyvolává diskuse. "Při takovém využití internetu se stavím ostře proti. Pokud k němu má mít řidič přístup za jízdy, bude to nebezpečné," prohlašuje Jaroslav Heinrich z brněnského Centra dopravního výzkumu. "I pouhý poslech může přetížit řidiče, který nebude mít čas na řízení, nemluvě o ovládání takového systému. Dostatečným mementem je nedávná nehoda politika Jana Kasala. Ten se - pokud mám správné informace - víc než řízení věnoval autorádiu, což vedlo k těžké nehodě," připomíná Jaroslav Heinrich. "Když se mluví o komfortu pro řidiče, mělo by se spíš myslet na pohodlné sedačky než na to, že motorista bude moci přes internet nakupovat." "Myslím, že zákony budou muset v budoucnosti upravit také internet ve vozidle," říká Karel Pospíšil z rady vlády pro bezpečnost dopravy, která je známá pod zkratkou BESIP. "Dřív se ale musíme vypořádat s aktuálnější záležitostí. Tou je přenos zpráv přes mobilní telefon (služba WAP - pozn. red.). Hlasovým zprávám směřujícím k řidiči říkáme ano, textovým ne." S celou řadou příkladů využití internetu v autě přišla nedávno i automobilka Volvo. Podle názoru odborníků firmy bude pro posádku auta výhodné, když cestou zjistí kupříkladu aktuální počasí v místě, do kterého míří. Švédský výrobce navíc předpokládá, že ve stále větším počtu vozů bude televize. "Nemůžeme přesně říci, co nabídneme v budoucnu. Hranice nám stanoví představivost a technický rozvoj. Ale zmíněné příklady jsou proveditelné během několika příštích let," připouští Henric Perman z automobilky Volvo v tiskové zprávě k plánům švédského výrobce. Francouzský koncern PSA na jaře ohlásil spuštění projektu internet ve voze už během letošního podzimu. Prvními takto vybavenými vozy budou Peugeot 607 a Citroën Xsara, jež si budou moci koupit nejdříve zájemci ve Francii. Brzy by se mohli přidat i motoristé z Velké Británie, Německa, Španělska, Belgie, Nizozemska a Itálie.