Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Extratřída od Porsche: Carrera GT

  22:37aktualizováno  22:37
Porsche je symbolem síly: nejslabší model této značky boxster má motor o objemu 2,7 litru s 228 koňmi a vůz s ním dokáže jet kolem 250 km/h. Porsche Carrera GT na opačném konci škály s motorem 5,7 l o výkonu 612 koní jede dokonce 330 km/h. Ovšem nejen výkony patří toto porsche do extraligy...

Nahlédněte do útrob Porsche Carrera GT. Prohlédněte si fotogalerii!

Model byl původně konstruován jako speciál pro závody v Le Mans - umí 330 km/h.

Na podzim tomu byly dva roky, kdy se v předvečer zahájení Pařížského autosalonu 2002 představil koncept superporsche Carrera GT.

Premiéru provázela obrovská paráda, která začínala ve Versailleském paláci a končila triumfální jízdou na výstaviště.

"Patří to k okamžikům, na které se nezapomíná," říká Eduard Hrudka, znalec a skalní příznivec značky, jeden z nemnoha Čechů, kteří na premiéru byli pozváni.

"Pro mě to byl silný zážitek nejen pro mimořádně slavnostní atmosféru, ale i proto, že roli kmotra pro svou novinku svěřila firma symbolicky Walteru Röhrlovi, soutěžnímu jezdci, který byl v nedávné minulosti naprostou špičkou v oboru. Ostatně není to lecjaké auto. Už jen to, že jde o produkčně vyráběný desetiválec u značky historicky proslulé svými typickými šestiválci, je mimořádný počin."

Porsche Carrera GT v číslech

Motor

desetiválec do V

Objem

5733 cm3

Maximální výkon

415 kW/612 koní

Zrychlení 0-100 km/h

3,9 s

Zrychlení 0-200 km/h

9,9 s

Největší rychlost

330 km/h

Průměrná spotřeba

17,8 l/100 km

Cena

452 400 eur/přibližně 16 milionů Kč

I technika velkého stylu
Vůz, který může být z hlediska technických parametrů směle porovnáván s nejsilnějším Ferrari Enzo, ale přitom stojí dvě třetiny jeho ceny (přesněji o téměř 200 000 eur méně), se montuje v Lipsku, což může být pro někoho překvapivé.

V závodě původně určeném k montáži závodních aut je výroba limitované série 1500 vozů rozložena od roku 2004 do roku 2006.

"Model byl totiž původně konstruován jako závodní speciál pro závody v Le Mans, kde měl navázat na úspěchy Carrery GT 1," vysvětluje Richard Vegera, vedoucí prodeje vozů této značky z firmy Porsche Inter Auto.

"Po odložení projektu byl základ převzat pro výrobu limitované edice silničního supersportu. Každý majitel vozu může absolvovat návštěvu montážní linky v Lipsku, kde je mu umožněno zhlédnout výrobu od počátku až po krátkou zkušební jízdu na testovací dráze. Doporučuje se mu, aby byl už majitelem 911 Turbo. Což v České republice splňují všichni tři zákazníci."

***

SRDCE PORSCHE Za řidičem už je jenom motor; ale stojí za to... Vždyť jeho deset válců umí dát přes šest set koní

***

Důkazem, že spojení se závodním autem není jen symbolické, je hliníkový motor, který je po mírném zvětšení objemu přímým potomkem pětapůllitrového agregátu, jenž vyhrával pro značku věnce právě i v závodech, jako je 24 hodin Le Mans.

"Proti jiným supersportovním motorům je jeho předností to, že by i řidič bez speciálního výcviku dokázal auto normálně rozjet, aniž by mu několikrát motor zhasl," tvrdí Hrudka.

Technika není jen motor
U vozu, který potřebuje ke zrychlení z 0 na 100 km/h necelé čtyři sekundy a umí se rozjet až na rychlost 330 km/h, hrají roli také detaily, třeba i gramy hmotnosti. Proto byste proti jiným autům marně hledali na svých místech obvyklé kovové díly; v tomto případě je nahradily uhlíkové kompozity vyztužené skelným vláknem. Celý skelet vozu (mj. jediný celistvý monolitický kus) tak váží pouhých 100 kilogramů.

Nejen tím přímo připomíná konstrukci současných formulových monopostů: například brzdy mají vnitřně větrané kotouče z keramiky (z podobného materiálu jsou i v tomto případě nezbytné dva kotouče spojky), palivová nádrž je svařená jako jeden kus z hliníkového plechu a uvnitř má navždy uzavřené čerpadlo benzinu. S poruchou a nutností opravy se prostě nepočítá...

Pro úsporu gramů jsou kupříkladu také obě sedadla tohoto roadsteru (samozřejmě se zadním pohonem) vymodelována z uhlíkových kompozitů, díky čemuž váží jen pár dekagramů přes deset kilogramů. Tedy přibližně polovinu toho, co srovnatelné sedadlo z jiného porsche.

Překonává vše
Konstruktéři mysleli i na komfort posádky. O tom svědčí třeba hlavice řadicí páky; je z nejlehčího dostupného dřeva - balzového. A pokud by si dal někdo práci s demontáží hi-fisoustavy Bose, možná by seznal, že i špičkové reproduktory byly vylehčeny.

Zvláštností jsou matice k upevnění kol. Porsche použil opět závodní systém s jednou centrální maticí na každé kolo. Ale protože mají kvůli montáži vpravo a vlevo opačné závity, na každé straně dostaly jinou barvu. Přes veškeré drakonické úspory ovšem váží vůz i tak půldruhé tuny.

A celkový dojem z vozu, který se přes veškerou supermoderní techniku hrdě hlásí svými tvary ke vzpomínce na předchůdce ze šedesátých let? "Jezdil jsem už v lecčems a byly mezi tím i tvrdé sporťáky, ale tahle carrera překonává úplně vše, ještě stále si zvykám," říká jeden z českých majitelů tohoto vozu, hokejový brankář Roman Čechmánek.

"Měl jsem už různé sporťáky, ale takhle tvrdé auto ještě ne. To je něco jiného než všechno ostatní. Stále ještě jsem v něm raději opatrný."

S vozem jezdí: Roman Čechmánek, hokejista 

Porsche Carrera GT - zezadu

Porsche Carrera GT

Porsche Carrera GT

K vidění bylo super výkonné Porsche Carrera GT.

Porsche Carrera GT

Porsche Carrera GT - pohled "pod kůži"

Porsche Carrera GT

Porsche Carrera GT

Porsche Carrera GT

Porsche Carrera GT - pohled "pod kůži"

Porsche Carrera GT - pohled "pod kůži"

Porsche Carrera GT - pohled "pod kůži"

Porsche Carrera GT - pohled "pod kůži"

Porsche Carrera GT - pohled "pod kůži"

Autoři:




Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.