Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Extravagantní delfíni obsadili Tábor: Multiply na srazu

  10:44aktualizováno  10:44
Sochu bojovníka Jana Žižky obklíčilo o víkendu vojsko z Turína. Do centra historického města se sjelo 43 pozoruhodných fiatů.

Sraz Fiatů Multipla (Tábor, květen 2006) | foto: iDNES.cz

"To je ale hnusný auto," ulevila si asi padesátiletá paní, která procházela přes největší táborské náměstí. V přesile lidí, kterým se Fiat Multipla líbí, zní její odvážný soud jako provokace.

Ale multipláři jsou na podobné záchvaty upřímnosti zvyklí. "Musíte se na něj koukat jako na delfína. Pak se vám bude líbit,"obhajuje nekonvenční tvary fiatu Jiří Vaněk. Jeho rodina k němu přišla náhodou. "Narodilo se nám čtvrté dítě a náš focus kombi byl najednou k ničemu. Šestimístná multipla byla právě tak akorát."

Jiří Vaněk sehnal doslova na poslední chvíli ještě první verzi multiply před faceliftem. "V té době už byla nová, ale ta se mi vůbec nelíbila. Vypadá jako každé druhé auto."

"Už to není ono,"říká na adresu aktuálního modelu další účastník setkání, Pavel Fišer z Chrudimi. "Původní multipla byla extravagantní, ale právě takovou ji máme všichni rádi."

Se svou "delfíní" multiplou 1,9 JTD má najeto 205 000 kilometrů. "Problémy? Žádné jsem neměl," dušuje se. "Vlastně až teď,ale za to auto nemůže." Na táborský sraz chtěl Pavel Fišer přijet v nejlepší kondici. Proto nechal v pardubickém servisu vyměnit na motoru rozvodový řemen. "Chlapi to udělali tak šikovně, že jsem skončil po čtyřiceti kilometrech jízdy ," nešetří ironií.

Že je Fiat Multipla povedené auto, si myslí i prezident táborského Fan klubu Fiat Josef Koudelka, který historicky první setkání těchto vozů organizuje. "Všichni cpou sedadla vedle sebe, ale Italové posunou to prostřední o pár centimetrů dozadu. S vnitřním prostorem to udělá divy."

Hegemonii multipel tu a tam narušují i jiné modely fiatů a alfy romeo, jejichž majitelé předvádějí své krasavce s profesionalitou zkušených harcovníků. "Víte, že Fiat 500 je jediné auto, které můžete řídit už od sedmnácti let?," snaží se přilákat pozornost hloučku výrostků majitel dokonale zachovalé pětistovky.

"Multipla je auto individualistů, ale jen v Táboře jich jezdí asi dvacet," pochvaluje si místní vkus Josef Koudelka. Na setkání jich z celého Česka dorazilo čtyřicet tři. Aktuální model, který se zbavil kulatých světel a faldíku pod oknem, by se však dal spočítat na prstech jedné ruky.

Vůbec první multipla se ale objevila už v roce 1955, jako prodloužená verze Fiatu 600. I ta na sraz dorazila, ale spanilou jízdu Táborem si nakonec rozmyslela. Nejnovější generaci tu naopak zastupovaly hned dva exempláře na zemní plyn, které se k nám začaly dovážet teprve nedávno.

I když facelift podle většiny přítomných ubral multiple na kráse, na jejích přednostech vůbec nic nezměnil. "Je to neuvěřitelné auto. Při čtyřech metrech délky uveze pohodlně šest lidí a ještě vyšetří místo na kufr," shrnuje vlastnosti svého fiatu Jiří Vaněk. "Žádná jiná značka tohle neumí."

Specialista na prostor
Když Fiat  roce 1955 uváděl na trh populární model 600, souběžně s ním se objevila i verze Multipla. Na rozdíl od čtyřmístné šestistovky, která pobrala navíc už jen třicetikilové zavazadlo v symbolickém kufru nad přední nápravou, byla multipla podstatně prostornější. Na třech řadách sedadel uvezla až šest lidí, to vše při délce 3530, šířce 1450 a výšce 1580 milimetrů.


Multipla se v roce 1999 dostala do Muzea moderního umění v New Yorku (MOMA). V rámci výstavy aut pro příští století "Different Roads: Automobiles for the Next Century", která měla ukázat nové trendy designu a naznačit roli automobilů ve společnosti, se představilo osm automobilů, mimo multiply také Ford Ka, první generaci Toyoty Prius a experimentální GM EV1


Fiat Multipla z roku 1955

S výjimkou přední lavice se dala ostatní sedadla snadno složit. Na svou dobu byla multipla výjimečně všestranná a právem bývá označována za předchůdkyni dnešních MPV.

Z dnešního pohledu však byla první multipla zároveň extrémně nebezpečná. Při čelním nárazu chránil posádku jen ocelový nárazník, karosérie začínala jen několik centimetrů před čelním sklem.

První multipla byla v prodeji ve třech provedeních. Jako čtyř- až pětimístná verze, šestimístná a taxi. Ve výrobě zůstala po celou dobu produkce Fiatu 600, až do roku 1969.

K označení Multipla se automobilka vrátila v roce 1998. Auto s extravagantním vzhledem nabídlo opět místo pro šest cestujících, tentokrát ve dvou řadách po třech samostatných sedadlech.

Facelift karoserie z roku 2004 ohlásil konec designérských experimentů, nová multipla navíc v délce překonala čtyřmetrovou hranici, když se kvůli mohutnějším nárazníkům prodloužila z 399,5 na 409 centimetrů.

Autoři:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Další z rubriky

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.