Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fabia dobře chrání dospělé, hůř dopadl test pro děti

aktualizováno 
Škoda Fabia je robustní malý vůz, který dobře chrání dospělé pasažéry, ale méně bezpečný už je pro děti.
Škoda Fabia je robustní malý vůz, který dobře chrání dospělé pasažéry, ale méně bezpečný už je pro děti. Takové jsou závěry nezávislých nárazových testů evropského programu hodnocení bezpečnosti nových vozů nazvaných Euro NCAP.

Mladoboleslavský automobil absolvoval přední náraz dvakrát: jednou bez airbagu spolujezdce a podruhé s ním. Druhá zkouška dokázala, že hrudník spolujezdce trpí v takovém případě méně. Přesto se v protokolu konstatuje, že airbag spolujezdce mohl zlepšit bezpečnost druhého pasažéra ještě výrazněji. Dítě v bezpečnostní sedačce však fabia dobře neochránila. Vinna je podle Euro NCAP konstrukce použité sedačky Britax Römer Prince, která se ve fabii neosvědčila. "Škoda Auto respektuje výsledky testu a tuto sedačku přestáváme nabízet. Těm, kteří si ji pořídili, nabízíme výměnu," říká Evžen Krauskopf, tiskový mluvčí automobilky. Kritiku sklidil i návod, který by měl poradit, na které sedadlo je nejlepší sedačku s dítětem umístit. Z hodnocení Euro NCAP rovněž plyne, že řidičův airbag funguje ve fabii bezproblémově a dobře chrání hlavu i hrudník. Při nárazu navíc nedochází ke kontaktu mezi volantem a řidičem. Tento střet bývá nebezpečný. Tvrdá hmota, z níž je vyrobena spodní část přístrojové desky malé škodovky, "poranila" při čelním nárazu kolena testovací figuríny. "Během vývoje fabie jsme provedli několik nárazových zkoušek a výsledky ukázaly, že přístrojová deska není pro řidiče větší hrozbou než u konkurence," tvrdí Krauskopf. Řidičova noha od kolena dolů je však v tomto voze dobře chráněna. Lepší bezpečnost by podle Euro NCAP přinesl tříbodový pás na prostředním místě vzadu. Škoda Auto montuje do fabie pás dvoubodový. Ten při nárazu nemusí tak dobře ochránit před zraněním pánve a páteře. "Do budoucna plánujeme i alternativní montáž třetí opěrky hlavy spolu s tříbodovým pásem," připouští Krauskopf. Při bočním nárazu do fabie chrání řidiče a spolujezdce měkké polstrování středního sloupku před větším zraněním. Škodovka však nevybavuje vůz automaticky bočními airbagy - hrudník pasažéra je tak při bočním nárazu vystaven velkému tlaku. Proto dostala fabia v této části testu průměrné hodnocení s konstatováním, že výsledek je přijatelný. "Boční airbagy je možné si doobjednat (za příplatek - pozn. red.), což odpovídá současným požadavkům českého trhu. V některých zemích dodáváme všechny airbagy již v základním modelu Classic," říká Krauskopf. Euro NCAP v hodnocení bezpečnosti fabie uvedla, že by Škoda Auto měla vzít víc v úvahu i to, jaké nebezpečí hrozí při převozu dítěte v sedačce na místě spolujezdce při nevypnutém airbagu. Upozornění o tomto nebezpečí označil zkušební protokol jako matoucí a nálepku na předním skle, jež má posádku varovat, ohodnotil jako snadno odstranitelnou, a proto i potenciálně nefunkční. Pro srovnání: někteří výrobci nabádají k bezpečnému chování v autě velkými neodstranitelnými písmeny například na sluneční cloně. Při nárazové zkoušce s chodcem dopadla fabia jako ostatní vozy - pro kolemjdoucí není bezpečná.

Výsledky crash testů Euro NCAP

Vůz Boční a Srážka s Rok testu
čelní náraz chodcem

malé vozy

Toyota Corolla 1.3 *** ** 1998
Citroën Saxo 1.1 ** ** 2000
V* New Beetle **** ** 1999
Daewoo Matiz SE *** ** 2000
V* Golf **** ** 1998
Fiat Punto 55S ** * 1996

střední třída

Fiat Punto 1.2 **** ** 1999
Audi A4 *** 1) ** 1997
Fiat Seicento 1.1 ** 1) ** 2000
BM* 3 ** 1) ** 1997
Ford Fiesta 1.25 *** 1) * 1996
Citroën Xantia ** 1) * 1997
Ford Fiesta 1.25 *** * 2000
Ford Mondeo *** 1) ** 1997
Ford Ka 1.3 *** * 2000
Honda Accord 1.8 **** ** 1999
Hyundai Atos GLS *** ** 1999
Mercedes C ** ** 1997
Nissan Micra 1.0 ** ** 1996
Nissan Primera *** ** 1997
Nissan Micra 1.0 ** ** 2000
Opel Vectra *** 1) ** 1997
Opel Corsa 1.0 *** ** 1999
Peugeot 406 ** ** 1997
Opel Corsa 1.2 ** * 1996
Renault Laguna *** 1) ** 1997
Peugeot 206 1.3 **** ** 2000
Rover 600 ** 1) ** 1997
Renault Clio 1.2 **** ** 2000
Saab 9-3 **** * 1999
Renault Clio 1.2 ** * 1996
Saab 900 ** 1) ** 1997
Seat Ibiza 1.4 *** ** 2000
V* Passat *** ** 1997
Škoda Fabia 1.4 **** ** 2000
Volvo S40 **** ** 1997
Toyota Yaris 1.0 **** ** 2000

vyšší třída

V* Polo 1.4 *** * 1996
Audi A6 *** ** 1998
V* Polo 1.4 *** ** 2000
BM* 5 **** * 1998

nižší střední třída

Mercedes E **** ** 1998
Audi A3 1.6 **** ** 1997
Opel Omega *** ** 1998
Citroën Xsara 1.4 *** ** 1998
Saab 9-5 **** ** 1998
Daewoo Lanos 1.4 *** 1) ** 1998
Toyota Camry **** ** 1998
Fiat Brava 1.4 ** ** 1998
Volvo S 70 **** ** 1998
Ford Escort 1.6 ** ** 1999
Volvo S 80 **** ** 2000
Ford Focus 1.6 **** ** 1999

velkoprostorové vozy

Honda Civic 1.4 *** 1) ** 1998
Chrysler Voyager ** * 1999
Hyundai Accent 1.3 ** 1) ** 1998
Mitsubishi Space *. *** ** 1999
Mercedes A **** - 1999
Nissan Serena 1.6 *** ** 1999
Mitsubishi Lancer ** 1) ** 1997
Opel Sintra *** 1) * 1998
Nissan Almera 1.4 ** 1) * 1999
Peugeot 806 2.0 *** * 1999
Opel Astra 1.6 **** * 1999
Renault Espace 2.0 **** ** 1998,1999
Peugeot 306 1.6 *** * 1997
Toyota Picnic 2.0 **** ** 1999
Renault Mégane 1.6 **** * 1998, 1999
V* Sharan *** ** 1999
Suzuki Baleno 1.6 ** 1) ** 1998

Poznámka: více hvězdiček znamená vyšší bezpečnost, 1) u těchto vozů testy zjistily riziko vážného poranění členů posádky
Pramen: Euro NCAP
Autor:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.